Dat hele humanisme deugt niet

vanpraagbiografie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 apr 2014, 15:54

Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door vanpraagbiografie »

Meer weten over het humanisme, de leer van de heersende klasse? Download nu de biografie Het Grondsop voor de Goddelozen op http://www.jpvanpraag.nl gratis. De biografie van 567 pagina's behandelt leven en werk van J.P. van Praag, de humanist. Maar nu komt het! Van Praag zette zich in voor de gelijkberechtiging van buitenkerkelijken. Nu zult u zeggen, wat is daar zo bijzonder aan? Alles! Dat humanisten zich inspannen voor de emancipatie van bepaalde groepen komt helemaal nooit voor. Ook de vraag wat te denken van de humanistische geheimtaal rechtvaardigt een biografie. De lezer zal zich aan het eind van de biografie verheugen over de geboden inzichten en begrijpen dat er in het Humanistisch Verbond decennialang volkomen onbegrip heerste over levensbeschouwelijke kwesties als homoseksualiteit (dat niet "normaal" zou zijn). Tevens krijgt de lezer enig inzicht in de geschiedenis van de buitenkerkelijken in de 20e eeuw en een visie op Van Praag, de gedreven en getergde leider van de humanisten.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Dit korte stukje levert verschillende vragen op: Wat deugt er nu niet aan het humanisme? Kunt u dat in een paar woorden duidelijk maken? Hoe lomt u bij de leer van de heersende klasse? Jaap van Praag was nota bene gedeputeerde voor de PvdA, is dat nu plotseling de heersende klasse? Jaap van Praag zette zich in voor de emancipatie van de buitenkerkelijken, is dat een fout? Mag dat niet? Nederland werd daarvoor bestuurd door een meerderheid van gelovigen, zoals de KVP, de AR en De CHU, Daar maakte van Praag en anderen een eind aan in de roerige jaren zestig, ik ben benieuwd wat daar mis mee is. Ook is mij niet eentweedrie duidelijk welke geheimtaal u bedoelt? Homosexualiteit werd door de humanisten altijd al als iets normaals beschouwd. Misschien kunt u uitleggen waarom dat onjuist was?
Laatst gewijzigd door hagenaars op ma 14 apr 2014, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door David Bakker »

vanpraagbiografie schreef:Meer weten over het humanisme, de leer van de heersende klasse? Download nu de biografie Het Grondsop voor de Goddelozen op http://www.jpvanpraag.nl gratis. De biografie van 567 pagina's behandelt leven en werk van J.P. van Praag, de humanist.
Het is mij niet gelukt de biografie te downloaden. Kunt u hem mailen naar: info@vrijdenkersforum.nl
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door David Bakker »

David Bakker schreef:Het is mij niet gelukt de biografie te downloaden. Kunt u hem mailen naar: info@vrijdenkersforum.nl
Met de browser Google Chrome lukt het wel.
nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door nederlander1965 »

hagenaars schreef:Dit korte stukje levert verschillende vragen op: Wat deugt er nu niet aan het humanisme? Kunt u dat in een paar woorden duidelijk maken? Hoe lomt u bij de leer van de heersende klasse? Jaap van Praag was nota bene gedeputeerde voor de PvdA, is dat nu plotseling de heersende klasse? Jaap van Praag zette zich in voor de emancipatie van de buitenkerkelijken, is dat een fout? Mag dat niet? Nederland werd daarvoor bestuurd door een meerderheid van gelovigen, zoals de KVP, de AR en De CHU, Daar maakte van Praag en anderen een eind aan in de roerige jaren zestig, ik ben benieuwd wat daar mis mee is. Ook is mij niet eentweedrie duidelijk welke geheimtaal u bedoelt? Homosexualiteit werd door de humanisten altijd al als iets normaals beschouwd. Misschien kunt u uitleggen waarom dat onjuist was?
Er was niet zoveel mis met het feit dat de macht van de kerken werd gebroken. Het probleem was meer dat er geen alternatief voor was ! Dat dacht men echter wel : verlichting en humanisme zouden het paradijs gaan vormen.
Dat viel even tegen. In plaats van een degelijk en werkbaar systeem werd de "theocratie" omgeruild voor chaos,
cutuurmarxisme en slappe-knieën beleid, waarin vooral begrip en zorg was voor de verkeerde partijen.
Het feit dat onze samenleving ten prooi is gevallen aan criminaliteit, chaos en wanbeleid is rechtstreeks op het humanisme terug te voeren.

Vreemd genoeg neemt het humanisme jegens de islam niet dezelfde houding aan als destijds jegens het christendom. Men kreeg er in de jaren 60 en 70 geen genoeg van om het christendom te bashen, christenen te beledigen en het christendom neer te zetten in satirische programma's. Vooral de VARA en VPRO waren daar sterk in (Wim T. Schippers, Spaan en Vermegen etc). Vooral links lachte zich blauw om die humor (die ik overigens wel zeer kan waarderen, maar dat terzijde). Ik zie dat deze omroepen of welke humanistische organisatie dan ook jegens de islam echter niet doen. Waarom kennen bijvoorbeeld deze omroepen geen satirische programma's waarin een koddige imam de gekste avonturen beleeft ? En waarom blijft het vanuit humanistische hoek doodstil daar waar het de islam betreft ?
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Interessante vragen, wat ouderwets en obsoleet is, dat kan maar beter verdwijnen. We hebben nu een seculier land met seculiere probleem oplossingen. Ik zie daarin geen bezwaar. Gemeenten gaan de zorg besturen, lijkt mij een prima idee, er zal wel een lokaal initiatief komen, vermoed ik om dat allemaal te managen. Het alternatief is dus wel degelijk voorhanden. We kunnen het zelf vormgeven. U hebt gelijk, de humanisten zijn onzeker inzake de islam. Ik begrijp het wel, maar het is niet logisch. Ik denk niet dat ik zou moeten lachen om een imam...U wel?
Het humanisme is altijd gevoelig gebleven voor de zorg om minderheden die in de knel kunnen komen. Dat zal de reden wel zijn.
Bedenk overigens dat de PVV als kampioen van de islam beschimping niet meer dan vijftien tot zeventien procent van ons electoraat bestijkt.
nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door nederlander1965 »

hagenaars schreef:Interessante vragen, wat ouderwets en obsoleet is, dat kan maar beter verdwijnen. We hebben nu een seculier land met seculiere probleem oplossingen. Ik zie daarin geen bezwaar. Gemeenten gaan de zorg besturen, lijkt mij een prima idee, er zal wel een lokaal initiatief komen, vermoed ik om dat allemaal te managen. Het alternatief is dus wel degelijk voorhanden. We kunnen het zelf vormgeven. U hebt gelijk, de humanisten zijn onzeker inzake de islam. Ik begrijp het wel, maar het is niet logisch. Ik denk niet dat ik zou moeten lachen om een imam...U wel?
Het humanisme is altijd gevoelig gebleven voor de zorg om minderheden die in de knel kunnen komen. Dat zal de reden wel zijn.
Bedenk overigens dat de PVV als kampioen van de islam beschimping niet meer dan vijftien tot zeventien procent van ons electoraat bestijkt.
Dat laatste is de vraag. Laten we de volgende verkiezingen afwachten. Bovendien zegt het niets over hoe niet-PVV kiezers over de islam denken. Voor de één is het een main-issue, voor de ander, net als de EU, maar één van de overwegingen om op een bepaalde partij te stemmen.

De zwak voor de islam in met name linkse en humanistische kringen wordt vooral veroorzaakt door het uitgekiende vermogen dat moslims (en andere minderheden, zoals Gario-negers) hebben om de slachtofferrol met verve te spelen.
Terwijl aanhangers van de islam op steeds meer plaatsen van de wereld voor ellende en dood zorgen, blijven helaas velen de islam als een soort vreedzame religie zien, waarvan de aanhangers beschermd en gepamperd moeten worden.

U bent ook erg optimistisch over de zorg die bij gemeenten wordt ondergebracht. Ik deel dat beslist niet. Reeds eerder is bewezen dat grote overdrachten van taken binnen de overheid tot chaos leiden. We zagen dat eerder met de vroegere huursubsidie : die was bij VROM in prima handen. Eenmaal bij de Belastingdienst was dat snel afgelopen en sindsdien is het chaos in toeslagenland.
Gemeenten worden doorgaans bestuurd door amateurs. Weliswaar zijn er professionals onder de ambtenaren,maar wethouders worden doorgaans door partijpolitiek en lokale belangetjes gedreven en zijn vaak weinig professioneel.
Mijn gemeente kent er vier. Eentje is docent aan en MBO geweest, nummer twee is een veredelde typiste, nummer drie is boer en nummer vier doet iets met verzekeringen. Allemaal weinig vertrouwenwekkend om zo'n enorme zorgtaak te moeten gaan uitvoeren.

Ik zeg niet dat ik terug verlang naar de kerkelijke almacht van vóór de jaren 60. Verre van dat. Maar feit is wél dat de bestuurlijke en ambtelijke structuren toen uiterst degelijk waren en veranderingen alleen zeer doordacht werden doorgevoerd. Dat is tegenwoordig wel anders.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Je kunt je zeker zorgen maken over het bestuurlijk potentieel in gemeenten, maar een boer, een typiste en een verzekeringsman als mede een leerkracht kunnen best een goed gemeentebestuur vormen en zo niet dan stuurt u ze gemakkelijk naar huis, toch?
Er is geen enkele reden te bedenken om voor de PVV veel meer dan de traditionele 15 procent aanhang te verwachten. Ze doem meestal niet eens mee...
Het samenleven met islamgelovigen is onvermijdelijk, maakt u zich vooral geen illusies.
nederlander1965
Berichten: 63
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:09

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door nederlander1965 »

hagenaars schreef:Je kunt je zeker zorgen maken over het bestuurlijk potentieel in gemeenten, maar een boer, een typiste en een verzekeringsman als mede een leerkracht kunnen best een goed gemeentebestuur vormen en zo niet dan stuurt u ze gemakkelijk naar huis, toch?
Er is geen enkele reden te bedenken om voor de PVV veel meer dan de traditionele 15 procent aanhang te verwachten. Ze doem meestal niet eens mee...
Het samenleven met islamgelovigen is onvermijdelijk, maakt u zich vooral geen illusies.
Daar ben ik ook bang voor en dat is geen feest. Ik beschouw het als een regelrechte bezetting, die zonder slag of stoot mogelijk bleek, daar waar mensen eeuwenlang alles uit de kast hebben gehaald om dat te voorkomen.
Een schande voor ons land, dat we dit hebben toegelaten en ik hoop nog steeds -tegen beter weten in wellicht- dat het ooit weer anders zal zijn.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Het samenleven is nooit alleen maar feest. Iedereen heeft wel een enge buurman. Het is wel onze taak dat samenleven zo aangenaam mogelijk te maken en dan is gescheld geen adequate strategie. U weet niet wat een bezetting inhoudt, of u weet het wel en overdrijft. Voor informatie over de bezetting kunt u Lou de Jong inzien. Doen!
Plaats reactie