Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door David Bakker »

Vandaag publiceerden Fred Neerhoff en ik het artikel “Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”". U kunt dit artikel lezen door op de navolgende link te klikken: http://hoeiboei.blogspot.nl/2012/10/het ... .html#more.
OsamaBasam
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 06:20

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door OsamaBasam »

U kunt dit artikel lezen door op de navolgende.
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Zo maar een stukje uit het artikel van Bakker en Neerhoff. "De humanistische waarden zijn als sprookjes maar toch minder onschuldig dan ze lijken. Want als een humanist zegt “ik ben een groot voorstander van de vrijheid van meningsuiting” (meestal volgt dan het woordje ‘maar’) dan bedoelt hij dat Geert Wilders zijn bek moet houden. En als humanistische organisaties pleiten voor de scheiding van Kerk en Staat dan beogen ze eigenlijk dezelfde staatssubsidies te toucheren als religieuze organisaties. Humanisten onderkennen naar eigen zeggen het belang van wetenschappelijke kennis. Hiermee in strijd is echter de humanistische opvatting dat de mens een zelfstandig koninkrijkje is binnen het rijk van de natuur en, anders dan de andere diersoorten een zinvolle lotsbestemming heeft. De humanist die, zoals directeur Ineke de Vries, kweelt over een Europese utopie van waarden en democratie, blijkt feitelijk iedere gerechtvaardigde scepsis over de democratische legitimiteit ten aanzien van zo’n Europa verloren te hebben (zie de uitslag van het referendum van 1 december 2005 waarin een ruime meerderheid tegen een Europese Grondwet stemde). Dat voorts in de humanistische goede bedoelingen-ethiek het ontnuchterende resultaat van ontwikkelingswerk geen enkele rol speelt spreekt dan ook bijna voor zich."

Het is natuurlijk niet juist dat de humanistische waarden en normen als sprookjes gezien moeten worden. Ook zijn zij niet schuldig, zoals de heren beweren. Geert Wilders hoeft van de humanisten natuurlijk niet zijn mond te houden, maar er loopt een strafrechtelijke procedure tegen hem, waarbij de vraag is of hij mensen tegen elkaar ophitst en haat zaait. Dat zijn namelijk twee zaken die het Nederlandse strafrecht verbiedt. Humanisten staan op het standpunt dat er geen dogma's nodig zijn. Je kunt de ethische kwesties namelijk heel goed met reden omkleed vaststellen en beoordelen.

Kortom het artikeltje rammelt aan alle kanten en kan het best beoordeelt worden als een politiek standpunt. Een aanvechtbaar politiek standpunt....
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Kortom het artikeltje rammelt aan alle kanten en kan het best beoordeelt worden als een politiek standpunt. Een aanvechtbaar politiek standpunt....
Het antropomorfisme - zo kenmerkend voor het humanisme - is een dogma par excellence. Het heeft bijvoorbeeld wetenschappelijke inzichten in cognitieve evolutie altijd in de weg gestaan.
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Ik heb het maar even opgezocht, wat is dat antropomorfisme? Hier is de definitie:

Anthropomorphism is the attribution of human traits, emotions, and intentions to non-human entities[1] and is considered to be an innate tendency of human psychology.[2]

Personification is the related attribution of human form and characteristics to abstract concepts such as nations, emotions and natural forces likes seasons and the weather.

Beide onlogische afwijkingen heb ik in de ruim veertig jaar dat ik lid ben van het Humanistisch Verbond daar nooit aangetroffen, er moet sprake zijn van een misverstand, Neerhoff...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

Ik bedoelde natuurlijk antropocentrisme (= de mens is de maat der dingen). Zeker ook nooit aangetroffen....
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Je moet hier gewoon zeggen wat je bedoelt... ;) Is de humanist geneigd zichzelf tot maat der dingen te maken? Enigszins wel, de humanistische kritiek is immers gestoeld op verzet tegen de metafysica. Wij mensen zijn zelf verantwoordelijk voor onze daden en tekorten.
Maar de meeste humanisten zijn daarnaast ook zelfkritische rationalisten, zij onderzoeken ook hun eigen ethische beginselen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

Het antropocentrisme - zo kenmerkend voor het humanisme - is een dogma par excellence. Het heeft bijvoorbeeld wetenschappelijke inzichten in cognitieve evolutie altijd in de weg gestaan.
hagenaars

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door hagenaars »

Het Humanisme staat bij mijn weten de wetenschappelijke ontwikkeling niet in de weg...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het Humanistisch Verbond: “De VVD deugt niet”

Bericht door fred neerhoff »

Je bent slecht op de hoogte. Het zal wel te wijten zijn aan bedrijfsblindheid.
Plaats reactie