Pagina 5 van 6

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 18:19
door fred neerhoff
hagenaars schreef:Het humanisme liep hier zeker voorop.
Wat een onzin! Nooit van Aletta Jacobs (1854-1929) en Jan Rutgers (1850-1924) gehoord? Hun strijd voor seksuele emancipatie voerden zij in een tijd toen het Humanistich Verbond nog niet eens bestond!

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 06:58
door hagenaars
Wat nou onzin? Uiteraard ken ik die vroege boegbeelden, helden, maar de strijd voor gelijke rechten voor man en vrouw, abortus, homorechten en euthanasie werd in ons kikkerlandje na de oorlog gestreden, COC, NVSH, het H.V. deden het zware politieke werk. Maar dat is wel bekend.

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 22:19
door fred neerhoff
hagenaars schreef:werd in ons kikkerlandje na de oorlog gestreden
Waarom zou ik mij beperken tot die periode? Ik blijf erbij: in ons land hebben Aletta Jacobs en Jan Rutgers de toon gezet.

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: di 21 feb 2012, 05:06
door hagenaars
Ik vraag je niet je te beperken, maar de wetgeving, de algemene acceptatie, ons land zoals we het nu kennen, die vrijheid, dat kwam toch tot stand na de vijftiger en zestiger jaren?

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: di 21 feb 2012, 10:56
door fred neerhoff
hagenaars schreef:die vrijheid, dat kwam toch tot stand na de vijftiger en zestiger jaren?
Precies! Sterker nog, daar was de oprichting van het Humanistisch Verbond een een direct gevolg van. Je haalt dus oorzaak en gevolg door elkaar: niet het Hum. Verb. liep voorop in zijn inspanningen betreffende seksuele vrijheid, want die was juist het gevolg van de eerdere emancipatie strijd door Aletta Jacobs en Jan Rutgers!

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: do 23 feb 2012, 06:42
door hagenaars
Ja, in de sociale en geschiedwetenschap moet je altijd erg uitkijken met de termen 'oorzaak' en 'gevolg' . Eerst was er een landje aan de zee met verzuiling, macht van de politieke partijen ter rechter zijde.

Ik tel er wel vier of vijf. Allemaal fundamentalistisch. (Bij de gemeenteraadsvergadering werd nog geopend met gebed.) Toen werd het H.V. opgericht. Door dr. Jaap van Praag. Jaap van Praag (bestuurder)
Naam

Jacob Philip (Jaap) van Praag
Geboren
Amsterdam, 11 mei 1911
Overleden

Utrecht, 12 april 1981

Partij

PvdA

Portaal

Politiek

Jacob Philip (Jaap) van Praag (Amsterdam, 11 mei 1911 — Utrecht, 12 april 1981) was een Nederlands politicus en vooral bekend als de oprichter van het Humanistisch Verbond, waarvan hij van 1946 tot 1969 ook voorzitter was.

Lezers kunnen het beste even kijken op de verschillende lemma's zoals bv. Wikipedia.

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: do 23 feb 2012, 09:42
door fred neerhoff
Feit blijft dat in ons land Aletta Jacobs (1854-1929) en Jan Rutgers (1850-1924) de voorlopers waren van de seksuele emancipatie. Mary Zeldenrust-Noordanus (1928-1984) was het na-oorlogse boegbeeld.

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: za 25 feb 2012, 05:59
door hagenaars
Ik vind dat je die bevrijding moet plaatsen in de bredere context van de organisatie van de ' buitenkerkelijkheid' .

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: za 25 feb 2012, 10:41
door fred neerhoff
hagenaars schreef:Ik vind dat je die bevrijding moet plaatsen in de bredere context van de organisatie van de ' buitenkerkelijkheid' .

Ik verzet mij tegen het wegmoffelen van Aletta Jacobs, Jan Rutgers en Mary Zeldenrust-Noordanus ten faveure van het door jouw zo bewierookte Humanistisch Verbond.

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 01:22
door hagenaars
Ik vind dat we twee dingen moeten vermijden. Genoemde boegbeelden over het hoofd zien en een pressiegroep bewieroken. Welke dan ook... :mrgreen: