Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

In zijn boek 'God als misvatting' (2006) bekent Richard Dawkins zich uitbundig als atheïst (volgens eigen zeggen als bewustzijnsboodschapper). Daarbij is hij is zó overtuigd van zichzelf dat hij volkomen verblind is door zijn eigen vooringenomenheid. Ik zal dat kort toelichten.

Ten eerste verwart Dawkins religie met godsgeloof als hij zijn uiterste best doet om religie als een dominante bron van kwaad en verdorvenheid af te schilderen. Verder stelt hij zijn god gelijk aan die van de Tenach, Bijbel of Koran: de godsboeken van de gevestigde monotheïstische godsdiensten (elk een officieel erkende vorm van bijgeloof).

Maar die boekengod werd slechts - via openbaringen - door respectievelijk Mozes, Jezus en Mohammed gekend.

Voor wie niet in wonderen (als bovennatuurlijke verschijnselen) gelooft - en openbaringen zijn wonderen - zijn de geopenbaarde waarheidsclaims van Tenach, Bijbel en Koran derhalve van generlei betekenis. En dit had het hele verhaal van Richard Dawkins kunnen zijn. Maar Dawkins verstrikt zich een dik boek lang in de cultuur van het door het establishment erkende bijgeloof dat hij religie noemt.

Nee, niet de bij mensen aangeboren neiging tot religie is de bron van kwaad. Maar religie kan natuurlijk wèl ingezet worden voor al dan niet gewenste politieke doelen.

In feite beweert de evangelische atheïst Dawkins dat politiek de bron is van alle kwaad: volkomen losgezongen van de werkelijkheid!
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Dawkins bestrijdt alle religies maar natuurlijk niet het verschijnsel als zodanig. Dat zou inderdaad dwaas zijn. Sociologisch is alle geloof bijgeloof. Zoals Norbert Elias naar voren bracht.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=d ... IBNLYAp8Vg
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dawkins bestrijdt alle religies maar natuurlijk niet het verschijnsel als zodanig. Dat zou inderdaad dwaas zijn.
Mijn kernbezwaar tegen Dawkins is dat hij de ware aard van religie miskent. Zou hij die wèl onderkend hebben, dan zou hij religie niet vergeleken hebben met een kwaadaardig virus dat onschadelijk gemaakt kan en moet worden. Zijn dogmatische analyse van 'het kwaad' heeft de zaak van het atheïsme geen goed gedaan.

Verder vind ik Dawkins een schijnheilige angsthaas omdat hij niet volmondig het bestaan van de Abramistische god durft te ontkennen maar een (zogenaamd wetenschappelijke) slag om de arm houdt.
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Ja, atheïsten vind ik geen fijne types, ze hebben overigens een lange traditie van moord en doodslag. Ik ben vrijdenker en humanist...God ontkennen is trouwens zinloos, hij kan niet eens bestaan.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: hij kan niet eens bestaan.
Hoe weet je dat zo zeker?
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Logica.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Logica.
Dat is een kreet. Nu nog het formele bewijs.
hagenaars

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door hagenaars »

Vind jij stemmen uit de hemel logisch? Opstaan uit de dood, mogelijk? Ik niet, logisch toch? Ik kan nog uren doorgaan, maar heb andere bezigheden... :mrgreen:
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

Dit is geen formeel bewijs.

De paus van Rome heeft een andere mening. Hij is werkelijk van mening dat de godmens Jezus uit de dood is op gestaan. Zie: Jozef Ratzinger Benedictus XVI, 'Jezus van Nazareth, deel 1, Van de doop in de Jordaan tot de Gedaanteverandering', lannoo, 2007.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Richard Dawkins in de ban van bijgeloof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Ik ben vrijdenker en humanist...

Als vrijdenker zou je toch 'los' moeten kunnen gaan op het humanisme. Waarom de kerk niet gespaard en het Humanistisch Verbond wel?
Plaats reactie