Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvaller

hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

De schizofreen hoort en ziet ook allerhande, toch noemen we hem of haar niet religieus, maar geschift. De religieuze ervaring heeft wel degelijk de pretentie ' waar' te zijn. Ik ben even aan het doorlezen gegaan, deze uitwerking van het fenomeen vind ik wel adequaat:

" Religie is een menselijk verschijnsel dat zijn oorsprong vindt in het bewustzijn van zijn eigenstandigheid. De individuele mens ziet zichzelf als een eenling tussen vele anderen, geworpen in een wereld/universum waarvan hij door middel van het ontwikkelen van zijn bewustzijn en denkvermogen afstand kan nemen. Deze 'eenzaamheid' of 'individualiteit' is al duizenden jaren object van menselijk denken en is onder andere verwoord in het verdrijvingsverhaal in Genesis. Met behulp van religie probeert de mens zich te herverbinden met de ander en de wereld en probeert een verklaring te bieden voor deze 'breuk'.

Religie kan dus enerzijds worden gezien als een poging van de mens het universum en zijn bestaan daarin te verklaren en anderszins als een reactie van de mens op openbaringen van een hogere macht of op mystieke ervaringen of inzichten. In de meeste religies wordt die hogere macht beschouwd als Schepper van het universum en in sommige religies als een lagere godheid, de zogeheten Demiurg. Bij het ontbreken van een God of schepper in een religie kent men vaak een onpersoonlijk, onnoembaar beginsel, bijvoorbeeld bij het emanationisme.

Sommige onderzoekers, waaronder Karen Armstrong, zien de mens principieel als een religieus wezen. In de religie zoekt de mens antwoord op vragen rond bestemming, dood, leven, zin van het lijden, doel van de geschiedenis, etc. De religie biedt in deze optiek houvast en troost in een chaotische wereld. Het geeft ook antwoorden, hoewel geen sluitende, op de waaroms van het leven. Anderen, onder wie Ludwig Feuerbach, Karl Marx, Friedrich Nietzsche en Arthur Schopenhauer als meesters van de twijfel, verwerpen met kracht de gedachte dat de mens een religieus wezen is. Dit verschil in mening kan gemakkelijk verklaard worden door de mens te zien als een wezen dat naar zekerheid streeft, zo is religie één manier die tracht deze zekerheid te bekomen. Zie ook horror vacui.

Geografische verspreiding van de wereldgodsdiensten
Het overgrote deel van de mensheid is religieus, al dan niet belijdend." Bron: Wikipedia.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

We zijn dus terug bij af:
fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Wat versta je dan onder religie?
Moeilijk: naar mijn mening heeft religie met een zingevend verbindings gevoel te maken. Die verbinding kan gevoeld worden met een god, maar ook met de natuur, de mensheid als geheel of met de groep mensen waarmee je je verbonden voelt. Volgens mij bestaat er geen algemeen geaccepteerde definitie van religie. Vast staat wel dat godsdienst geheel onterecht alle religie probeert te annexeren.
hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

Ik vind religie toch wel te definiëren als een algemeen voorkomende menselijke activiteit. Een noodzakelijk kwaad, zogezegd. Door rede, wetenschap en waarheidsvinding in te snoeren. Activiteiten die niet te definiëren zijn, zouden maar liever uit de conversatie geweerd moeten worden.
Plaats reactie