Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvaller

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvaller

Bericht door David Bakker »

Ik las onlangs "Atheistisch Manifest en De Onredelijkheid van Religie" van Herman Philipse (2004 Uitgeverij Bert Bakker Amsterdam). Het viel erg tegen. Met veel woorden wordt weinig gezegd: Religie is onredelijk. Guttegut wie had dat kunnen bedenken?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

Seks is ook onredelijk. Tja, die Philipse lult lekker maar zegt weinig!
hagenaars

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door hagenaars »

Nee, ik kom op voor deze geleerde muziekliefhebber. Religie heeft een waarheidspretentie en daarom is de redelijkheidseis gerechtvaardigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

Zodra iets irrationeels een waarheidspretentie heeft, heeft Philipse natuurlijk gelijk. Athans zolang waarheid objectief (dwz. onafhankelijk van persoon, plaats en tijd) toetsbaar wordt verondersteld.

Maar religie is iets anders dan godsdienst.
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op ma 16 jan 2012, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Maar religie is iets anders dan godsdienst.
Wat bedoel je hiermee? Ikke niet begrijpen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

Godsdienst wordt gekenmerkt door eerbetoon aan een god. Die god wordt meestal als waarheidsbron ervaren. Op zichzelf heeft religie geen enkele waarheidspretentie.
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op ma 16 jan 2012, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Op zichzelf heeft religie geen enkele waarheidspretentie.
Wat versta je dan onder religie?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Wat versta je dan onder religie?
Moeilijk: naar mijn mening heeft religie met een zingevend verbindings gevoel te maken. Die verbinding kan gevoeld worden met een god, maar ook met de natuur, de mensheid als geheel of met de groep mensen waarmee je je verbonden voelt. Volgens mij bestaat er geen algemeen geaccepteerde definitie van religie. Vast staat wel dat godsdienst geheel onterecht alle religie probeert te annexeren.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Wat versta je dan onder religie?
Moeilijk: naar mijn mening heeft religie met een zingevend verbindings gevoel te maken. Die verbinding kan gevoeld worden met een god, maar ook met de natuur, de mensheid als geheel of met de groep mensen waarmee je je verbonden voelt. Volgens mij bestaat er geen algemeen geaccepteerde definitie van religie. Vast staat wel dat godsdienst geheel onterecht alle religie probeert te annexeren.
Dus er wordt veel gepraat over religie zonder dat er een duidelijke definitie is. Erg verwarrend.

Kan een atheist religieus zijn?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Atheistisch Manifest van Herman Philipse: een tegenvalle

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Kan een atheist religieus zijn?
Volgens mijn interpretatie van religie kunnen atheïsten natuurlijk ook religieze gevoelens hebben. Ik heb me zelfs laten vertellen dat er atheïsten bestaan bij wie muziek aan religie appelleert. Maar ook een plotsklaps inzicht in iets wat eerst ondoorgrondelijk leek, kan religieuze gevoelens oproepen. Bekend zijn natuurlijk de religieze ervaringen bij drugs gebruik.

Zodra een levend ding bewustzijn heeft, kan dat ding religieuze gevoelens hebben.
Plaats reactie