Vrijheid van meningsuiting

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Vrijheid van meningsuiting

Bericht door fred neerhoff »

Alle mainstream media in de VS, zoals Twitter, Facebook, ABS, CNN, NBC, Fox zijn bewezen ideologisch gestuurd. Zij alle beslissen wat al dan niet desinformatie en/of fake nieuws is. De vrijheid van meningsuiting (eerste amendement van hun grondwet) is daardoor tot een dode letter gedegradeerd.

Dit werd wel heel duidelijk toen de recente toespraak van hun president Trump door de overgrote meerderheid van de media zwaar werd gecensureerd. De meeste TV zenders gingen nota bene op zwart!

Hun argument: Trump verkondigde onwaarheden. Daar waar zij altijd de rechter het laatste woord willen geven, vonden zij nu dat zij zelf wel konden beslissen wat waar of niet waar is. Daarmee suggereren deze media bovendien dat zij altijd ‘waarheden’ verkondigen en ‘onwaarheden’ zullen boycotten! Ooit een grotere leugen gehoord?

Duidelijk is dat de elitaire bovenlaag van de democraten met hun hypocriete politieke correctheid de touwtjes strak in handen heeft. Hun representanten beheersen de media in overgrote meerderheid. Zij zijn als de dood dat het volk hun hoge moraal als schijnheilig ontmaskert, waardoor de extreme verschillen in welvaart en welzijn in de VS voor een ieder zichtbaar worden. De legitimiteit van hun politieke en economische machtspositie zou daardoor in het geding komen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door David Bakker »

We leven in een tijd van 'surveillance capitalism'. Interessant interview met Shoshana Zuboff: https://www.youtube.com/watch?v=QL4bz3QXWEo
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

Kom, kom Fred. Zo bar als jij het voortovert, is het natuurlijk niet. Alle kranten zijn ideologisch gestuurd, is een "Binsenwahrheit". De taak van een redactie is het vele nieuws te selecteren. En dat gebeurt natuurlijk niet zonder ideologie.
Ik kijk altijd vooral goed uit bij mensen die de objectieve waarheid zeggen weer te geven.
De USA heeft een groot voordeel, het is en blijft een rechtstaat. Het vrije woord is er geen dode letter. Integendeel.
Neem nou bijvoorbeeld het akkefietje met de weggedraaide president die stond te liegen en verdraaien. Het is zijn goed recht te liegen en verdraaien. Het is het goed recht van een journalist om de president weg te draaien.
En de discussie daarover "het feest van de democratie".
Over de hypocrisie van de Democraten kunnen we de komende jaren met elkaar van gedachten wisselen. Ik verheug mij daar op!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door fred neerhoff »

Twitter en Facebook censureren pro-Trump berichten. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Conservatief Amerika vlucht massaal naar Parler, het alternatieve platform voor Twitter. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Kennelijk winnen de politiek correcte en intolerante ‘social warriors’(sic!) aan macht binnen de mainstream media.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

Is de Volkskrant een leesbare krant? Ik vind van niet, maar wie ben ik? Ik houd niet zo van de opgewarmde "Roomse kliekjes".
Is er een irritant gedoe met sociale media? Jazeker. Speelt de machtswisseling die niet opschiet in de USA daarbij een rol? Daar ga ik wel van uit.
Laatst gewijzigd door hagenaars op za 14 nov 2020, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door fred neerhoff »

Een paar dagen (!) na de onthoofding van de Franse leraar Samuel Paty - die in zijn lessen een Mohammed cartoon had getoond – door een islam fundamentalist, hebben Nederlandse moslims een petitie gestart waarin het beledigen van hun profeet Mohammed strafbaar wordt gesteld. De petitie is inmiddels meer dan 120.000 maal ondertekend.

M.a.w. volgens de ondertekenaars heeft Paty de moord aan zichzelf te wijten, had hij die zielige moslims maar niet moeten kwetsen met die vervelende Mohammed cartoon.

Toen het tweede kamerlid Farid Azarkan van de politieke partij Denk de petitie verdedigde (sic), zich daarbij beroepend op de vrijheid van meningsuiting, ontstond er een discussie over wat de meningsvrijheid nu eigenlijk inhield.

Daarbij viel het op dat Gert Jan Segers en Madeleine van Toorenburg - beiden kamerlid van uitgesproken christelijke politieke partijen – gepassioneerd de vrijheid van meningsuiting verdedigden, en het initiatief van de petitie (uiteraard terecht) scherp afwezen.

Maar hoe schijnheilig zijn deze zelfverklaarde christenen! Immers toen Theo van Gogh in 2004, net als Paty nu, door een moslim fundamentalist werd vermoord, stelde de toenmalige christelijke minister van Justitie Piet Heijn Donner voor om de wet op godslastering, na eerst afgeschaft te zijn, weer nieuw leven in te blazen. Precies zoals de moslim Azarkan nu ook bepleitte.

Het verschil? Theo van Gogh nam niet alleen belijdende moslims op de hak, maar ook joden en christenen. En kijk, dat laatste was voor de christen Donner een brug te ver! Zo ver zelfs dat hij in plaats van de moordenaar, Theo van Gogh zelf verantwoordelijk hield voor de moord op zijn persoon!
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

Deze minister Donner was een orthodox jurist van christeljke huize, hij geloofde echt, vermoed ik en dacht, denk ik, dat god bestond. Ik ken ook nog wel andere Donners. +)
Maar nu wat Toorenburg en Segers betreft, zijn zij schijnheilig? Ik denk het niet (In deze zaak tenminste) want zij doorzagen en maakten dat goed duidelijk dat de petitie schijnheilig is en dat lijkt mij voor een politiek forum ( en dat is de Kamer tenslotte,) ruim voldoende.

Minister Donner was ook nog uitstekend jurist en hij hield zeker van Gogh niet verantwoordelijk voor diens moord.

+) Johannes Hendrikus Donner was een Nederlandse schaakgrootmeester en schrijver. J.H. Donner was zijn schrijversnaam. Hij was drievoudig Nederlands kampioen schaken. In 1987 ontving hij de Henriette Roland Holst-prijs. Wikipedia
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door fred neerhoff »

Pas in 2014 is de wet op het verbod op smadelijke godslastering (artikel 147 van de Grondwet) geschrapt. Het voltallige christelijke blok was daar fel op tegen.

Maar nu dat moslim Azarkan van Denk pleit om opnieuw zo’n verbod bij wet in te voeren (want daar komt zijn steun voor de 120.000 moslim petitie ondertekenaars op neer) is de wereld te klein voor die plotseling oh zo tolerante christenen als de CDA’er Toorenburg en de CHU’er Segers! Nooit, maar dan ook nooit zag je deze zelfverklaarde christenen zo fanatiek de vrijheid van meningsuiting verdedigen!

Hoe schijnheilig wil je het hebben?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door fred neerhoff »

De moslim Azarkan had natuurlijk een punt, namelijk voor wie geldt de vrijheid van meningsuiting? Alleen voor christenen of ook voor moslims?

Dito discussie over de “vrijheid” van onderwijs (artikel 23 van de Grondwet): alleen voor christenen (ofschoon homo’s door sommige christelijke scholen vrolijk geweigerd kunnen worden!) of ook voor moslims (waaronder orthodoxe salafisten) ?

In de VS speelt een dergelijke kwestie: Voor de ene helft van de bevolking is iets een “waarheid” dat voor de andere helft als “maar een mening” wordt opgevat (hier wordt er een bom onder de menswetenschappen gelegd).
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Vrijheid van meningsuiting

Bericht door hagenaars »

Ik loop ejouw puntjes langs. De smalende godslastering is gesneuveld
Johannes Petrus Adrianus Gruijters was een Nederlands politicus. Hij is vooral bekend als medeoprichter van D'66. Gruijters studeerde psychologie en politieke en sociale wetenschappen aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam. In 1954 haalde hij zijn doctoraal psychologie. Hierna was hij werkzaam als directiesecretaris bij een textielbedrijf in Helmond. Later was hij mede-eigenaar van verschillende horeca-ondernemingen in Amsterdam, waaronder de "Bamboo-bar" en C'66 aan de Lange Leidsedwarsstraat 64-66 te Amsterdam, in welk pand hij later ook zijn bibliotheek en kantoor had. Van 1960 tot 1967 was hij chef buitenland-redactie van het Algemeen Handelsblad. Van 1971 tot 1973 was hij hoofdredacteur wetenschappelijke uitgaven bij uitgeverij VNU. Hij bekleedde verschillende politieke functies, eerst voor de VVD, later voor D66, de partij die hij mede had opgericht.
Plaats reactie