Betoog simulatietheorie

Plaats reactie
Aloja
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 23:00

Betoog simulatietheorie

Bericht door Aloja »

Voor de geïnteresseerden.

https://justpaste.it/7iavw/pdf

Constructieve kritiek & overige ideeën zijn van harte welkom!
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Betoog simulatietheorie

Bericht door hagenaars »

Dit lijkt mij geen houdbare theorie. Immers hoelang hebben wij computers onder ons? Vijftig of zestig jaar? Maar de 'realiteit' bestaat vele malen langer.
Deze theorie kan naar de prullenbak.
Aloja
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 23:00

Re: Betoog simulatietheorie

Bericht door Aloja »

* dubbel post
Laatst gewijzigd door Aloja op do 21 mei 2020, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Aloja
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 23:00

Re: Betoog simulatietheorie

Bericht door Aloja »

hagenaars schreef:Dit lijkt mij geen houdbare theorie. Immers hoelang hebben wij computers onder ons? Vijftig of zestig jaar? Maar de 'realiteit' bestaat vele malen langer.
Deze theorie kan naar de prullenbak.
Mm.. ik ben het ermee eens dat de theorie niet aannemelijk is, maar vanuit de optiek van deze theorie is, vanwege de razendsnelle ontwikkeling van onze technologie, het aannemelijk dat wij binnen een periode van x jaar het universum in een bepaalde vorm zouden kunnen simuleren. De theorie staat dus compleet los van het feit hoelang computers al onder ons zijn. Er wordt uitgegaan van een andere beschaving, dus niet de onze, die de simulatie waar wij nu in zouden leven, zouden hebben gecreëerd. Net zoals 'eerdere intelligente beschavingen' dit zouden kunnen hebben gedaan met ons universum enz.

Daarnaast wordt veelvuldig genoemd dat natuurkundige formules, en zo ook de 'codetaal' van het universum, veel gelijkenissen hebben met 'computerachtige' code en informatie, oftewel informatie en codetaal gecreëerd door intelligente wezens.

Kortom, aannemelijk vind ik de theorie niet, vanwege het gebrek aan bewijs en de veelvuldige cirkelredeneringen die worden gebruikt om de theorie te bevestigen, maar ik vind het te vroeg om de theorie volledig in de prullenbak te gooien.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Betoog simulatietheorie

Bericht door hagenaars »

Ik heb als vrijdenker een tamelijk grote prullenbak. De simulatietheorie, althans wat ik er van begrijp, lijkt mij flauwekul...
Aloja
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 23:00

Re: Betoog simulatietheorie

Bericht door Aloja »

hagenaars schreef:Ik heb als vrijdenker een tamelijk grote prullenbak. De simulatietheorie, althans wat ik er van begrijp, lijkt mij flauwekul...
Haha, dat mag ook natuurlijk.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Betoog simulatietheorie

Bericht door hagenaars »

Toch nog maar even opgezocht:
Wikipedia: "
De simulatie-theorie is een van de twee visies in de filosofie van de geest. Deze twee visies zijn de simulatie-theorie en de theorietheorie. De simulatie-theorie stelt dat we geen theorie gebruiken om de innerlijke processen bij anderen te voorspellen, maar dat we daar ons eigen innerlijk systeem voor gebruiken. Door middel van spiegelneuronen simuleren we (zo goed mogelijk) de input die een ander in een bepaalde situatie heeft, om zo bij onszelf na te gaan wat het gedrag en de emotie van de ander zouden kunnen zijn. Dit werkt snel en eenvoudig zonder dat wij begrip hoeven te hebben van hoe de innerlijke processen van onszelf of de ander werken. De theorietheorie vereist daarentegen theoretisch begrip voor het voorspellen van het gedrag van een ander."

...filosofie van de geest...Best wel boeiend... Herlezen: Gilbert Ryle, The concept of mind.

The Concept of Mind is a 1949 book by the philosopher Gilbert Ryle, in which the author argues that "mind" is "a philosophical illusion hailing chiefly from René Descartes and sustained by logical errors and 'category mistakes' which have become habitual."[1] The work has been cited as having "put the final nail in the coffin of Cartesian dualism"[2] and has been seen as a founding document in the philosophy of mind, which received professional recognition as a distinct and important branch of philosophy only after 1950.[3]
Plaats reactie