Wie wil de multiculturele samenleving?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door fred neerhoff »

Politieke partijen die een ("inclusieve") multiculturele samenleving willen zijn: DENK, D66, GroenLinks, SP, PvdA, Partij voor de Dieren en 50Plus.

Tegen zijn: VVD, PVV, CDA, SGP, CHU en Forum voor Democratie.

Zie het verhelderende artikel https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... ls_10okt18

Op grond van het toelaten van migranten uit feodale culturen - tezamen met de weigering om selectief mensen toe te laten op grond van te verwachten maatschappelijke verdienste - ben ikzelf tegen het streven naar een multiculti ("inclusieve en diverse") maatschappij. Zo'n samenleving ontbeert m.i. de nodige samenhang, en holt de verzorgingsstaat uit.
hagenaars

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door hagenaars »

Paul Scheffer schreef een verhelderend boek over de grenzen. De vorm van Vrijheid. De Bezige Bij 2018. Je hebt wel gelijk de door migratie ontstane samenleving vormt een politiek probleem.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door Gerard R. »

Een samenleving probeert te streven naar een zekere balans (misschien zelfs naar een harmonisch model, hoewel ík dat nog moet tegenkomen, de mens is en blijft een vechtjas).

Altijd zal het zo zijn, dat wanneer er 'anderen' binnenkomen en blijven, er spanning ontstaat.
Ik denk dat die spanning goed is voor de samenleving. Het voorkomt dat de samenleving star wordt. Net als met velvaart, de mensen raken ook maar al te snel al gapend verwend.

Wel ben ik het met velen eens, dat de hoeveelheid nieuwkomers niet zodanig groot moet worden, dat dit te groot conflikt en onwel bevinden van de autochtoon tot gevolg heeft. Misdadige elementen zouden er ook niet bij moeten zijn uiteraard, maar ja.... Ik ben dus voor de multiculturele samenleving, die ís er ook al, maar niet zomaar, het geheel dient juist te worden begeleid. En ja, mooi werk voor politici.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door hagenaars »

U zegt het goed! Paul Scheffer: grenzen stellen, grenzen aanhouden.

Lees tip: De vorm van vrijheid
Paul Scheffer
Al sinds Paul Scheffer de val van de Berlijnse Muur meemaakte, is hij geïntrigeerd door grenzen. Naar aanleiding van de vluchtelingencrisis, het vertrek van de Britten uit Europa en de muur die Trump wil bouwen, heeft Scheffer zijn ideeën geordend en verder uitgewerkt. Voor hem bestaat er geen vrijheid zonder vorm: een open samenleving vraagt...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door fred neerhoff »

Gerard R. schreef:Ik denk dat die spanning goed is voor de samenleving. Het voorkomt dat de samenleving star wordt. Net als met velvaart, de mensen raken ook maar al te snel al gapend verwend.
Ik ben het met je eens dat de homogene samenleving die Nederland ooit was wel wat dynamiek kon gebruiken. In die zin is een multiculturele samenleving zeker te verkiezen boven een saaie homogene. Maar dat is hier niet de kwestie.

Het gaat hier om de mate waarin, en de kwaliteit van die dynamiek. De absorptie van Indische mensen in de jaren 50 van de vorige eeuw, alsook die van gevluchte Hongaren en de hier gestrande Chinezen gaf geen grote problemen. Die problemen kwamen er wel bij het binnenhalen van zogenaamde gastarbeiders in de jaren 60 en 70. Deze gastarbeiders werden na enige tijd massaal werkeloos (als gevolg van de verplaatsing van goedkope arbeid naar Azië). En omdat de overgrote meerderheid van die arbeiders rechtstreeks uit feodale culturen kwamen, en derhalve moeilijk of niet inpasbaar zijn binnen onze cultuur, ontstonden pas de echte problemen.

Het lijkt mij evident dat degenen die het binnenhalen van nòg meer kansloze mensen willen bevorderen, of zelfs toejuichen, onder het mom van 'diversiteit' een voorzienbare problematiek over onze samenleving afroepen.
hagenaars

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door hagenaars »

Er is geen enkel redelijk argument om de immigratie uit Afrika vooral, maar ook die uit Het Midden Oosten toe te juichen. Bedoel je het domme gezeur van Klaver cs.?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door fred neerhoff »

Strikvraag: gelden de door de EU bewierookte mensenrechten nu opeens niet voor Afrikanen die een menswaardig bestaan binnen diezelfde EU willen opbouwen?
hagenaars

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door hagenaars »

Je weet heel goed dat het geen mensenrecht is een ander land binnen te trekken, tenzij er sprake is van vervolging.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door fred neerhoff »

Je geeft hier toe dat jouw mensenrechten gelden voor zover die voldoen aan jouw criteria.

Met zo'n stellingname is jouw EU intellectueel en moreel hopeloos failliet, begrijp je? Om maar niet te spreken van het militaire failliet!

Dat krijg je ervan door elke gerechtvaardigde EU-kritiek te negeren, bagatelliseren of ontkennen. viewtopic.php?f=17&t=138
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wie wil de multiculturele samenleving?

Bericht door David Bakker »

Ik blijf bij mijn stelling recht = macht. Ter illustratie: https://nos.nl/artikel/2249752-vs-wil-r ... akken.html
Plaats reactie