PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

Pasen is het belangrijkste christelijke feest. Pasen is de dag waarop christenen vieren dat de jood Jezus weer tot leven kwam, nadat hij drie dagen eerder was gekruisigd (op 'goede vrijdag').

Het - lichamelijke (vleselijke) - weer levend worden van de jood Jezus (de wederopstanding) wordt door christenen (als geloofsfundament) letterlijk voor waar aangenomen. Het is de christelijke waarheidsclaim bij uitstek!

Het is voorstelbaar dat de directe volgelingen van Jezus die veel van hem verwachtten zijn dood niet konden verwerken (even aangenomen dat Jezus een historische figuur was) en a.h.w. bleven hangen in een ontkenningstoestand.

Maar het is niet te verdedigen dat honderden jaren later nog werkelijk wordt geloofd in Jezus' wederopstanding zonder dat er sterke twijfel rijst aan de intellectuele integriteit van de gelovigen in kwestie.

Welke geestesgesteldheid schuilt achter dit bizarre geloof? Niet slechts de boude ontkenning van de realiteit (elk leven eindigt met de dood) valt op, maar vooral ook de diepe wens dat het volstrekt onwaarschijnlijke toch waar is.

Dit wereldvreemde wishful thinking gaat zelfs zover dat de gehele persoonlijkheid van de mens Jezus door de gelovigen wordt toegeëigend om er vervolgens hun eigen verlangens en frustraties op te projecteren.

Deze onwaarachtige toe-eigening wordt zelfs opgeblazen tot een walgelijke aanbidding van de aan het kruis lijdende mens Jezus en tot het abjecte idee als zou zijn kruisigingsdood alle dwalingen van de gehele mensheid verontschuldigen.

M.i. maakt dit bizarre gedweep met het lijden van de mens Jezus het genieten van J.S. Bach's Johannes Passsion dan ook tot een verdacht genot.
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Ja, de Mathäus passie en ook de Johannes idem zijn gelukkig zeer verdacht, zouden de uitvoeringen niet verboden dienen te worden? https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 8183,d.ZWU
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door David Bakker »

Grappig. Het lijkt wel of Fred mijn tweetje van Goede Vrijdag heeft gezien: https://twitter.com/VrijdenkerDavid/sta ... 1085816836

Ik heb overigens vanochtend nog even genoten van de Johannes Passion tijdens het Paasontbijt. Ik kwam bijna klaar.
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Ja, wij draaien de cantates volume 3, Ton Koopman met het Amsterdams Baroque Orchestra en koor. Ook zeer verdachte muziek...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

Haha, muziek is natuurlijk niet verdacht maar het genieten van de bijbehorende teksten wel. Verder is m.i. de muziek niet los te zien van J.S. Bach's teksten. http://www.nadro.nl/mark/matthaus_passion.html
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

De meeste luisteraars zullen de Duitse tekst niet meer kunnen volgen, het is de muziek die de verheven religieuze sentimenten (Die jij verafschuwt) oproept. Al eeuwen, al is het na de negentiende eeuw erger geworden. Dank zij Felix Mendelssohn Bartholdy.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

Verheven, zeg je? Vals gedweep zal je bedoelen! Gedweep met het lijden van een ander mens (Jezus).
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Ik bedoel het zo, we zijn het (denk ik) eens, overigens: 1) wat beter of edeler is dan het gewone vb: hij heeft altijd van die verheven ideeën Synoniem: hoog (2) edel, maestoso, doorluchtig, hoog, majestatis... We weten waar het christendom op stoelt, verheven medelijden. Volgens de christelijke leer heeft God Zijn eniggeboren Zoon Jezus naar de wereld gezonden om de mensheid te bevrijden van de zonde. (De goeierds!...)

Christenen geloven, naar de traditie van het jodendom, in de God van Abraham, Isaak en Jakob, de 'Ik zal zijn die Ik zijn zal' (Exodus 3:14 NBV), de schepper van hemel en aarde, die transcendent en tegelijkertijd immanent is. Verder geloven zij dat met de eerste mens de zonde in de wereld is gekomen en dat ieder mens zondig is. Zij geloven ook dat de zonde een scheiding brengt tussen God en de mens, dat de enige manier om weer met God in het reine te komen het geloof is in het 'volbrachte werk van Jezus', zijn lijden en sterven aan het kruis, waarbij hij als de volmaakte mens en Zoon van God de schuld van mensen op zich nam en hen weer met God verzoende. Tot de kern van het christelijke geloof behoort ook het geloof in de lichamelijke opstanding en wedergeboorte van Jezus uit de dood, zijn hemelvaart en zijn terugkomst naar de aarde. (Wikipedia)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

De Passie-teksten van J.S.Bach zijn walgelijk.En maar uit volle borst blijven zingen....
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Jij mag walgen, hoor...Als ik maar mag blijven genieten.
Plaats reactie