PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef:Gewoon genieten van de muziek en niet te veel nadenken over die tekst.
Opmerkelijk, die weerstand tegen de demythologisering van J.S. Bach's passions. Het is immers een helder gegeven dat Pasen niet los gezien kan worden van het lijden van een mens (Jezus). Zoals de betekenis van een mooi geschilderd hakenkruis direct gekoppeld is aan de nazi's. En die verhevenen maar zingen uit volle borst....
Fred, doe nou niet zo moeilijk. Volgens mij ben je gewoon jaloers omdat je deze vorm van genot niet kent. Probeer het gewoon. Laat je meeslepen en luister eens naar de geile aria "Komm, süßes Kreuz": https://www.youtube.com/watch?v=M3ijqQpEK5w

Of misschien heeft het Panzerlied je voorkeur: https://www.youtube.com/watch?v=YPzTGx9 ... tml5=False
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

Ik ben een paar keer naar zo'n Bach uitvoering geweest. De laatste keer werd gedurende de uitvoering de Nederlandse tekst van J.S. Bach's proza boven het orkest geprojecteerd zodat ik goed kon volgen welke sentimenten de muziek kennelijk moest oproepen. Walgelijk, in 1 woord.

Ik kreeg trouwens de indruk dat ik zo'n beetje de enige was onder de verhevenen die er zo over dacht. Toen ik dat enigszins mompelend bij mijn verheven mede genieters kenbaar maakte werd ik gedurende het applaus bijna voor m'n kop geslagen; wat een agressie!

Nee, ik ben echt helemaal klaar met dat christendom. Maar wat mij betreft blijf je uit volle borst meezingen hoor, je bent niet de enige.
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Je hebt gelijk de tekst is obsoleet. Je had wellicht een boerka moeten dragen?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door David Bakker »

Even iets anders: Thierry Baudet bejubelt het christendom in deze radio1-uitzending vanaf 52min50seconden: http://www.radio1.nl/popup/terugluister ... 4-08/18:00
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

Ik bespeur al geruime tijd de volgende tendens: naarmate anti-islam sentimenten toenemen hoe christelijker men wordt. De invloed van de Radicale Verlichting (viewtopic.php?f=9&t=428) op het christendom lijkt vergeten.
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Ik vind die Thierry toch een al een slijmbal. Hebben jullie iets van hem gelezen? Is het de moeite waard? Ik heb het nog niet ingezien maar dit rapport geeft aanleiding tot een andere conclusie: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 8448,d.ZWU
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

Ik vermoed dat er nauwelijks christenen zijn te vinden die werkelijk geloven dat Jezus uit de dood is opgestaan. Niettemin nemen ze deze zogenaamde wonderdoener wel degelijk serieus.
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Ik ben het met Hans Jansen eens, je kunt heel moeilijk de geloofsinhoud feitelijk vaststellen. Nog een voorbeeld?
Kijk maar: Dit artikel over de traditioneel-christelijke benadering behandelt Jezus zoals hij in de (orthodox-christelijke) traditie van het christendom wordt gezien, namelijk dat hij de 'Zoon' van God is en daarmee deel uitmaakt van de goddelijke drie-eenheid. In de traditioneel-christelijke benadering wordt Jezus aangeduid als Jezus Christus; soms ook als Jezus de Messias.



Wat zou een gelovige daar nu mee bedoelen?
hagenaars

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door hagenaars »

Abracadabra: 'Messias’ betekent ‘gezalfde’. Bij de Joden is zalving een teken van goddelijke uitverkiezing. Aan de Joden is een bijzondere Messias beloofd, geroepen om een rijk van vrede en gerechtigheid te vestigen. Christenen geloven dat de beloofde Messias daadwerkelijk is verschenen in de persoon van Jezus van Nazaret.

Wie het snapt mag het zeggen...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: PASEN, EEN BIZAR CHRISTELIJK FEEST

Bericht door fred neerhoff »

De christelijke geloofs-dogma's vormen m.i. een dieptepunt in de beschavingsgeschiedenis.
Plaats reactie