Kan IS vernietigd worden?

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Kan IS vernietigd worden?

Bericht door fred neerhoff »

De VS wil Islamitische Staat(IS) al bombarderend vernietigen. De EU wil dat eveneens. Duitsland heeft IS bij wet verboden.

Stelling: Deze draconische maatregelen zullen de islam-fascisten uiteindelijk in de kaart spelen.

Eens/Oneens?

Kanttekening: Ik denk wel dat de prille staatsstructuur van IS via geweld beslissend ondermijnd kan worden, maar de islam-terreur, en daar is het tenslotte om te doen, zal daarbij naar mijn mening slechts geactiveerd worden.
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door Victor Onrust »

Het kan wel, maar alleen door nog iets veel draconischer: Het veroveren van het Arabisch schiereiland. Het opsluiten van alle islamistische scherpslijpers aldaar. Het beëindigen van de Hadj. Het internationaliseren van de olie en de bezittingen van de sjeiks. Zie het niet gebeuren...
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Heb je het al gehoord? De Paus is katholiek. Het lijkt mij ook een beetje te omvangrijk :idea: , maar ik denk wel dat de coalitie die Obama smeedt ook grondtroepen gaat inzetten, De Amerikaanse generaal Martin Dempsey sluit niet uit dat de Verenigde Staten alsnog grondtroepen zullen inzetten tegen islamitische Staat (IS). Dat is ook nodig als de huidige strategie van luchtaanvallen niet blijkt te werken. Hij gaat dan de Amerikaanse president adviseren toch troepen in te zetten. Dit lijkt mij goochem. ;)

De generaal deed de uitspraken tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat. Vorige week presenteerde de Amerikaanse president Barack Obama nog de Amerikaanse strategie om IS te bestrijden vanuit de lucht. Daarbij sloot hij het gebruik van militairen op de grond in Irak uit.
Er wordt dus aan gedacht...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door fred neerhoff »

Victor Onrust schreef:Het beëindigen van de Hadj. Het internationaliseren van de olie en de bezittingen van de sjeiks. Zie het niet gebeuren...
Ik zie dat inderdaad ook niet gebeuren. Sterker nog, ik denk dat je religies met daaraan gekoppelde identiteiten nooit kunt wegbombarderen.

Dat ligt anders bij niet-religieus gemotiveerde politieke terreur zoals bijvoorbeeld die van de Baader-Meinhoff-Groep (Rote Armee Fraction) in Duitsland of de Rode Brigades in Italië in de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Naast IS is het Verzetsleger van de Heer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzetsleger_van_de_Heer) een ander actueel voorbeeld van religieus (in dit geval christelijk) geïnspireerde terreur. Ofschoon deze terreur groep op het eerste gezicht met het uitschakelen van zijn profeet Joseph Kony (http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kony) eenvoudiger lijkt te stoppen dan de Islam-terreur van IS.
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Ik weet niks van dat leger van de heer. Ik weet wel dat IS, zoals ze zich noemen, verslagen moet worden, of dat zonder grondtroepen kan? Ik weet het niet, maar we zijn gewaarschuwd door Martin Dempsey...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik weet niks van dat leger van de heer
En van de christelijke kruistochten natuurlijk ook niet.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Heb je het al gehoord? De Paus is katholiek. Het lijkt mij ook een beetje te omvangrijk :idea: , maar ik denk wel dat de coalitie die Obama smeedt ook grondtroepen gaat inzetten, De Amerikaanse generaal Martin Dempsey sluit niet uit dat de Verenigde Staten alsnog grondtroepen zullen inzetten tegen islamitische Staat (IS). Dat is ook nodig als de huidige strategie van luchtaanvallen niet blijkt te werken. Hij gaat dan de Amerikaanse president adviseren toch troepen in te zetten. Dit lijkt mij goochem. ;)

De generaal deed de uitspraken tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat. Vorige week presenteerde de Amerikaanse president Barack Obama nog de Amerikaanse strategie om IS te bestrijden vanuit de lucht. Daarbij sloot hij het gebruik van militairen op de grond in Irak uit.
Er wordt dus aan gedacht...
Misschien hadden ze Saddam Hoessein niet moeten verjagen. Waarom zouden we IS verjagen? Ik heb er geen last van. Ver van mijn bed show.
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Dat is wel een beetje naïef, zij hebben Sadam, die gruwelijke moordenaar, niet verjaagd, dat hebben wij gedaan. We werden door de Amerikanen gevraagd mee te doen in een coalitie. Ons parlement heeft er over vergaderd*) en we hebben er mee ingestemd, al was de commissie Davids erg kritisch over de nederlandse inzet. Isis is een bedreiging voor onze veiligheid, je kunt de heilige fascisten -lijkt mij- beter bestrijden dan gezellig afwachten tot ze naar hier komen. Bovendien hebben wij ons ingezet voor de humanitaire zaak. Genocide is altijd een aanleiding in te grijpen.

*)Er vielen ook nog Nederlandse slachtoffers, ze liepen, dacht ik, op een mijn.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door David Bakker »

Het was naïef om Saddam weg te jagen als je geen alternatief hebt (vergelijk Assad).

Laat die moslims lekker een potje met elkaar gaan vechten. We lopen nu het risico dat we met een foute partij moeten samenwerken.
hagenaars

Re: Kan IS vernietigd worden?

Bericht door hagenaars »

Helaas, David, zo simpel is het niet. Er zijn meer dan honderdduizend vluchtelingen, Turkije gaat er aan onderdoor. Dat is één. Dan, we tekenden een verdrag tegen genocide, dat is twee. (je moet je als natie en als bondgenootschap uiteraard aan ernstige schendingen van zo´n verdrag wel houden.) Ten derde, de macht en invloed van ISIS reikt erg ver, tot in de straten van Enschede bv. (Dat is geen leuke gedachte.)

We hebben in V.N. verband afgesproken dat de situatie in het Midden Oosten genormaliseerd zou moeten worden. Goed beleid voor een handelsnatie als ons kikkerlandje*). En dat alles ijkt mij voldoende reden om op te treden bv. met F 16´s... :mrgreen:

´)Leestip: Prof dr. Piet de Rooij. Ons stipje op de wereldkaart. http://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_de_Rooy
Plaats reactie