de verloedering van het onderwijs

hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Die schaalvergroting heb ik altijd mismanagement gevonden. De resultaten zijn er ook naar.
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

In het veel bekeken filosofisch programma van Human op zondag, met Clairy Polak werd door Robbert Dijkgraaf nadrukkelijk de noodzaak van kwaliteitsverbetering van het onderwijs, wereldwijd als eerste voorwaarde voor een gelukkige mondiale toekomst benoemd.


Clairy Polak, Filosofisch Quintet d.d. 30 juli.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:De promotiebonus van 90.000 Euro is uniform geregeld.
En dit waren de voornemens van de minister van Onderwijs en Wetenschappen https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Sinds enige tijd is deze perverse promotie prikkel gedaald tot om en nabij 70.000 Euro per promotie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Stelling: Naast een algemene gezagscrisis is de financiering naar kwantiteit in plaats van naar kwaliteit de belangrijkste oorzaak van de almaar toenemende verloedering van het onderwijs.
Het heeft lang geduurd maar nu is er dan eindelijk een advies (genaamd 'Wissels om")aan de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat pleit voor een ander financieringsmodel dat niet gebaseerd is op kwantiteit alleen (wat de nieuwe criteria worden is mij duister).

Voorts is het voornemen om meer geld naar bèta en techniek studies te sluizen. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/15/me ... t-a3960261
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Je brengt twee zaken naar voren. Volkomen terecht naar mijn mening. De kwantiteit en kwaliteit keuze en die voor techniek en bèta in het algemeen. Maar hadden universiteiten niet ook een 'Bildung's opgave ?

Bildung is een begrip dat wordt toegeschreven aan de Duitse geleerde en diplomaat Wilhelm von Humboldt (1767-1835). Voor het woord bestaat geen goede Nederlandse vertaling en het wordt daarom vaak onvertaald gelaten in de literatuur. Bildung zou eventueel vrij vertaald kunnen worden met `zelfontplooiing`.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Maar hadden universiteiten niet ook een 'Bildung's opgave ?
Dat Bildungs-doel is al jaren terug verlaten. Ik heb er zelf altijd voor gepleit dat een bèta- studie uitgebouwd dient te worden met een alfa of gamma - minor, en andersom. Helaas: economisch niet rendabel (wordt er beweerd). Maar als alles om de centjes gaat, kan je het volgens mij - als cultuur - op den duur wel schudden. Kijk maar naar de leeghoofden-cultuur op de Amsterdamse 'Zuidas'.
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Nou, nou Leeghoofden? Dat geloof ik niet, er wordt best wel nagedacht, maar je hebt gelijk de universiteiten leveren "hoogopgeleiden", maar steeds minder "homies universales" (Ik hoop het goed te spellen!).
Het begrip homo universalis is ontleend aan een uitspraak van de veelzijdige Italiaanse renaissance-man, schrijver, filosoof en musicus Leon Battista Alberti (1404-1472), die over dit menstype stelde: “Een mens kan alles doen als hij maar wil.”
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Nou, nou Leeghoofden? Dat geloof ik niet, er wordt best wel nagedacht, maar je hebt gelijk de universiteiten leveren "hoogopgeleiden", maar steeds minder "homies universales" (Ik hoop het goed te spellen!).
Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck weet wel iets zinnigs te melden over die Zuidas, lees zelf maar https://www.baliebulletin.nl/de-elite-i ... -te-geven/ en https://www.bol.com/nl/p/elite-gezocht/ ... roductPage
hagenaars

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door hagenaars »

Het is een populair praatje: de beste mensen hebben geen zin in politiek en omdat zij wel de elite vormen vergroot dat de sociale afstand tussen de elite en de 'gewone man'.
Ik geloof er niets van.
In de eerste plaats bestaat er niet zoiets als dé elite, er zijn meerdere 'elites'. Dat is geen nieuw fenomeen. De geldadel gaat niet 'in de politiek'. Deftige mensen ook niet. En omdat er door de rest hard gewerkt moet worden, bv. om 'carrière' te maken, baart de politiek veel 'losers`.

Is dat erg? Het leidt tot versnippering, dat wel...En is dat erg? Ik twijfel daaraan.

Dan is er de onderklasse zoals Pim het indertijd noemde. Mensen zonder opleiding en talent. Dat is een probleem.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de verloedering van het onderwijs

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Mensen zonder opleiding en talent. Dat is een probleem.
Zeker is dat een probleem, maar niet hèt probleem. Het wordt pas een echt probleem als de politieke elite bang is om schijnbaar onpopulaire maatregelen te nemen. Op zo'n ruggengraatloos bestuur past het gezegde 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'.
Plaats reactie