Ideologie of religie ?

hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

Een korte boekbespreking, maar weer eens. Want Jeroen Windmeijer weet in zijn publicatie, " De Offers" *) een drietal zaken te combineren tot een spannende thriller.
De Vrijdenkers houden zich overigens, zoals we weten, voortdurend en al eeuwen, bezig met het bestuderen van religie. En godsdienst, natuurlijk. Of ideologie. Voor sommigen is dat wellicht paradoxaal; niet in God geloven en je toch met geloven, godsdienst en religie in het algemeen bezig houden.

De auteur slaagt er in deze drie thema's op intelligente wijze te combineren.

Het is, om die reden dan ook een aanrader voor allen die zich in onze vrijdenkersbeweging met de genoemde onderwerpen graag onledig houden.

Alle religies, die ik ken, brengen graag, (uiteraard, zou ik haast zeggen) , "offers". Het aardige is dan ook nog dat Windmeijer zich in zijn roman niet beperkt tot het gebruikelijke cultureel antropologische, wetenschappelijke werk. In zijn goedgeschreven roman die zich beurtelings in Bolivia, en het thuisland van de auteur, Nederland, afspeelt, komen alle dillemaas rond religie en godsdienst aan de beurt.

Uiteraard is de auteur sterk relativerend over de drie genoemde onderwerpen in onze vrijdenkers belangstellingssfeer.
In een bijlage geeft hij en dat waarderen wij, de geraadpleegde bronnen.

*) Harpers Collins uitg. Jeroen Windmeijer, De Offers. Amsterdam augustus 2019. Drie kinderoffers in Bolivia. Een gift aan Moeder Aarde of barbaarse moorden?
Laatst gewijzigd door hagenaars op ma 30 dec 2019, 03:31, 5 keer totaal gewijzigd.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Ideologie of religie ?

Bericht door hagenaars »

De zgn. Heilige vader( 84 als ik het wel heb) bakt ze dit jaar weer bruin, tijdens de kerstmis in Rome, op Kerstavond deelt hij mee dat zijn zgn. heer juist de slechtste mensen liefheeft. Grote onzin natuurlijk, ook al weet hij als oud stoepenier bij een dansclub ( naar men zegt), wel van wanten... Maar ja, hij heeft inmiddels 1,3 miljard volgers en dat doet echt niemand hem na...
Plaats reactie