De betekenis van Leo Polak

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

"Hervorming" in de zin dat de anti-liberale dwang van de kerkelijke autoriteiten vervangen is door de even anti-liberale dwang van Leo Polak.
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Kom, kom. Je moet de zeer liberale uitgangspunten van de sexuele hervorming echt nog eens goed bekijken...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Ik vraag mij af of je eigenlijk wel weet waar het over gaat. Heb je Polak's 'Sexuele Ethiek' al bestudeerd?
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Uiteraard, anders zeg ik er natuurlijk niets over.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Breek me de bek niet open!
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik herhaal mijn verzoek, kijk nog eens goed naar de uitgangspunten voor die sexuele hervorming.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:kijk nog eens goed naar de uitgangspunten voor die sexuele hervorming.
Gedaan. En wat nu?
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Zie je daar dan anti-liberale en intolerante standpunten? Het boekje wil een inleiding bieden op het werk van de Wereldbond en bepleit verschillende nu algemeen aanvaarde standpunten, maar toen, in de donkere jaren dertig, waren dat vooruitstrevende standpunten. Veel van de onderwerpen bevonden zich nog in de taboesfeer, een cultuur van vervolging en onderdrukking. Mensen als Premsala, Ide-Bottenheim en de andere bestuursleden bepleiten openheid, redelijk denken en " Wij hebben de zekerheid, dat ze op alle behandelde punten de kennis zullen verrijken, dat ze het inzicht in de vraagstukken van het geslachtsleven, dat maar al te vaak vertroebeld wordt door vooroordeel, zullen zuiveren en verdiepen." Einde citaat uit de inleiding op het boekje.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Noem zelf eens een concreet punt dat in de tijd van Leo Polak een seksueel taboe was en dat hij heeft doorbroken (naast Polak’s lustaanvaarding binnen huwelijksverband).
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Dat is niet moeilijk: neem homosexualiteit, uitbreiding der echtscheidingsgronden, de ongehuwde moeder en haar kind, het vraagstuk van abortus provocatus, geboorteregeling, juridische gelijkberechtiging van man en vrouw, economische gelijkberechtiging van man en vrouw. Sexuele gelijkberechtiging. Onanie. Voldoende?
Plaats reactie