De betekenis van Leo Polak

hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Nou, nee, het is niets persoonlijks, je kunt ook de overige besprekers van zijn werk nog even nakijken, hij blijkt hogelijk gewaardeerd. Door de jaren heen en vanuit verschillende diciplines.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Welke besprekers van welk werk bedoel je?
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik heb het over ' De Zin der Vergelding' .
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Boeiend, maar niet echt ter zake.
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Als je de betekenis van een man wilt beoordelen dan is de kwaliteit van zijn hoofdwerk wel nuttig.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Het gaat hier over zijn betekenis als vrijdenker en dat stelt niet zoveel voor.
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ja, dat is een ander onderwerp, hij schreef de doelstelling van de vereniging, hield verschillende radioredes, noem het maar niets. De historici beoordelen het echt anders.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Ik ken maar 1 serieuze historicus - Klaas van Berkel - die Leo Polak recentelijk - in 2005 - beoordeelde. En dat oordeel pakt nogal ongunstig uit. Vind je ook niet?
hagenaars

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door hagenaars »

Ik ben het absoluut niet met je eens, ten eerste zijn er in de afgelopen jaren sinds 1941 echt veel meer historici geweest die een groot respect voor het werk en het prominente leven van Leo Polak hebben geschetst. Klaas van Berkel probeert de verrader van Leo Polak enigszins vrij te pleiten. Dat mag, maar wat hij stelt over de eigen schuld dikke bult theorie inzake de arrestatie van Leo Polak vind ik (to put it mildly) een beetje dom.
Ik zou het ook anders kunnen formuleren...

En wat hij opmerkt over de carrière slaat echt nergens op. Ik heb hier de Zin der Vergelding deel 1 en 2 de uitgave in het verzameld werk uit 1947. Zes jaar na zijn dood. Een groot succes die uitgave, veel gelezen en even vaak geciteerd.
Het boek van Prof. van Berkel gaat over illusies (2005, Academische illusies. De Groningse universiteit in een tijd van crisis, bezetting en herstel, 1930-1950 Bert Bakker, Amsterdam) Ik denk dat Leo Polak zich uitstekend aan die illusies heeft weten te onttrekken...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De betekenis van Leo Polak

Bericht door fred neerhoff »

Okay, in je blinde adoratie voor Leo Polak begin je nu ook al de competentie van de boodschapper van het jouw onwelkome nieuws - de historicus Klaas van Berkel - in twijfel te trekken. Deed je dat ook maar bij de door jou zo vurig omhelsde mede-adepten.

Maar enfin, we worden het niet eens. En dat is wat mij betreft dan ook het maximaal haalbare.

Verder nog iets?
Plaats reactie