Pagina 1 van 1

Genedsgenezing bij Jan Zijlstra

Geplaatst: di 20 okt 2020, 13:02
door Evolution1976
Ik schrijf omdat ik me echt geen raad meer weet. Ik ben zeer religieus opgevoed. Ik had het achter me gelaten, want het strookt niet met de evolutietheorie en daarvan weet ik inmiddels dat deze klopt. Dit staat haaks op de bijbel. Mijn struikelblok is telkens weer de gebedsgenezingen bij Jan zijlstra. Met name de zaak Janneke Vlot die bij een gebedsgenezing werd genezen van posttraumatische spierdystrofie.

In een poging een niet goddelijke verklaring te zoeken las op het forum van Refoweb een artikel over Jan Zijlstra.
https://forum.refoweb.nl/viewtopic.php? ... 3&start=15


Hij werd behoorlijk neergehaald over hoe het er in zijn kerk aan toe ging. Schijnbaar pychisch controlerend en dwingend waaronder zaken als een zwijgverklaring tekenen bij uittreden uit deze kerk. Een aantal mensen benoemden dat het bij genezingen wel heel vaak psychosomatiche ziekten betrof. Ik had net voor mezelf besloten dat ik Janneke Vlot dan toch maar moest proberen te laten rusten en wou ook deze zaak voor mezelf weg proberen te schrijven als psychosomatich.


Helaas scrolde ik een bericht te ver. Ik zag een bericht van ene Layna. Zei schreef in reactie op een persoon die zei dat het alleen niet te onderbouwen genezingen van kanker en psychosomatiche aandoeningen betrof het volgende:


"Ik ken mensen die daar genezen zijn. Een vrouw die halfzijdig verlamd was na een beroerte. Een man die reuma had. Dit zijn 100% aantoonbare ziekten, of niet? En zij zijn nog steeds gezond."


Iemand anders een stukje verderop zei ook nog eens 4 door Jan Zijlstra genezen mensen in haar kerk te hebben. (dat heb ik maar niet verder gelezen)


Een persoon onder de naam The Engineer reageerde op Layna: "Kom maar met de bewijzen."


Layna antwoord: "Tja... wat wil je voor bewijzen? Een filmpje? Wil je de vrouw spreken? Zou je het dan geloven? Ik ken haar dus voor mij is het een bewijs. Ik kan het jou inderdaad niet bewijzen."


Verderop schrijft Layna:
"Ik geef hier antwoord op The Engineer. Hij vroeg wat voor ziektes deze mensen hadden. En neehee... ik kan dat niet aan jullie bewijzen. En daarbij: Reuma dat door bloed aangetoond is is sowieso niet psychosomatisch. Onvruchtbaarheid kan dat wel zijn, maar niet als het door dokters is vastgesteld (eileiders die kapot zijn). En verlamming door beroerte is zeker niet psychomatisch."


Vervolgens schrijft ze nog meer verderop:


"Ik heb ze ziek gekend en ik ken ze nu ze genezen zijn. Hoe moet ik dat aan jou bewijzen? Dat kan ik niet. Wat voor bron moet ik je geven? Dat kan ik niet. Tenzij je zelf graag met deze mensen wil praten, kan vast geregeld worden. Dat jij er een Lourdes-gevoel bij krijgt, daar voel ik me niet verantwoordelijk voor. Ik moet helemaal niks bewijzen, daar heb ik helemaal geen behoefte aan, ik geloof het namelijk gewoon. Ik wilde het gewoon delen."


Deze Layna heeft op het forum vele berichten geplaatst over meerdere jaren. Overal komt ze over als een oprecht, eerlijk en meelevend christen. Niet als een leugenaar die maar wat verzint. Ik kan me eerlijk gezegd eigenlijk niet voorstellen dat zo iemand zomaar liegt. Ze heeft er niets bij te winnen. Op mij komt het als oprecht en waar over. Maar men zegt nogal eens dat ik te goedgelovig ben.


Toch heb ik wel een aantal vraagteken bij deze vrouw: Ze zegt eerst dat ze deze mensen kent, maar later in haar antwoord refereert ze alleen naar de vrouw met de verlamming: " Wil je de vrouw spreken? Zou je het dan geloven?" Waarom de man met reuma nu niet benoemen?


Bovendien gaat ze ook ineens inhoudelijk in op iemand die genezen zou zijn van onvruchtbaarheid, maar die had ze in eerste instantie niet als kennis benoemd: "En daarbij: Reuma dat door bloed aangetoond is is sowieso niet psychosomatisch. Onvruchtbaarheid kan dat wel zijn, maar niet als het door dokters is vastgesteld (eileiders die kapot zijn)." Ze heeft ineens ook informatie over een 3e geval dat door iemand anders genoemd was.


Ook schrijft ze: " Ik geloof het gewoon". Zou dat niet moeten zijn: "Ik weet het gewoon" i.p.v. geloof?


Misschien zoek ik ook wel spijkers op laag water om deze vrouw haar verhaal onderuit te halen, omdat ik zo graag wil dat wat ze zegt niet klopt. Ik weet het niet.


Heeft iemand een verklaring voor deze 2 genezingen? Als het geen God zou zijn die geneest, kan bij beide gevallen dan placebo een rol gespeelt hebben? Ik bij de reuma? Hoe dan? Zijn er mensen die toch aan leugen en bedrog denken?


Ik weet dat veel mensenr vaak zeggen over genezingen dat het niet wetenschappelijk bewezen is. Dat klopt. En dat zie ik ook niet snel gebeuren. Het onderzoek dat hier naar gedaan zou worden in Nederland zou in 2017 starten. Ik heb er niks meer van gehoord. Niet wetenschap als enige antwoord vind ik dan ook niet bevredigend. Ik weet ook dat men zegt dat God geen geamputeerden heelt. Dat is ook geen bevredigend antwoord voor mij (al roept het wel vraagtekens op).

Re: Genedsgenezing bij Jan Zijlstra

Geplaatst: di 20 okt 2020, 14:07
door hagenaars
Wat is de vraag?

Re: Genedsgenezing bij Jan Zijlstra

Geplaatst: do 22 okt 2020, 13:11
door fred neerhoff
Nog daargelaten dat de Bijbel niks anders is als een boek als Dik Trom - geschreven dus door gewone mensen - is de optie van 'wonderen' natuurlijk uitgesloten.

Ik zou het eens zoeken bij het fenomeen 'suggestie'. Niks mysterieus dus, maar wel zeer onderschat als verklaringsmodel.

Re: Genedsgenezing bij Jan Zijlstra

Geplaatst: di 09 mar 2021, 19:43
door Samoht Epées
hagenaars schreef: di 20 okt 2020, 14:07 Wat is de vraag?

Dacht u die in alle bescheidenheid wel even te kunnen beantwoorden???


Overigens ik begrijp heel goed, Evolution 1976, uw dilemma in uw gevecht hoe u al die wonderlijke ervaringen nog kunt plaatsen naast uw twijfelende geloof in een God.
Voor mij is het wijste antwoord het besef, dat we niet alles hoeven en kunnen begrijpen met onze beperkte logica tot zover. Onze menselijke wijsneus arrogantie is in het onophoudelijk blijven onderzoeken onze drijfveer voor onze vergaarde kennis tot dat moment en inzicht.

Re: Genedsgenezing bij Jan Zijlstra

Geplaatst: ma 31 mei 2021, 15:47
door fred neerhoff
Samoht Epées schreef: di 09 mar 2021, 19:43 Onze menselijke wijsneus arrogantie is in het onophoudelijk blijven onderzoeken onze drijfveer voor onze vergaarde kennis tot dat moment en inzicht.
Slaap lekker door, maar laat anderen die wel willen weten met rust.

Re: Genedsgenezing bij Jan Zijlstra

Geplaatst: di 29 aug 2023, 08:02
door Eliyahu
Evolution1976 schreef: di 20 okt 2020, 13:02 Ik schrijf omdat ik me echt geen raad meer weet. Ik ben zeer religieus opgevoed. Ik had het achter me gelaten, want het strookt niet met de evolutietheorie en daarvan weet ik inmiddels dat deze klopt.
Bs"d

Hoe kom je op het idee dat de evotheorie klopt? Het klopt van geen kant. De dino's die tot honderden miljoenen jaren onder de grond gelegen zouden moeten hebben, die worden opgegraven met zachte delen er in, zoals bv in de eerste waarin ze zoiets vonden, een T-rex, in 2005, waar ze elastische pezen en soepele bloedvaten in vonden met daarin hemoglobine.

Zulk soort zachte delen worden nu gevonden in de helft van alle dino's die opgegraven worden.

En dan wordt er nog in ALLE dino's C14 gevonden, iets wat totaal onmogelijk is als ze ouder zijn dan 100.000 jaar. Ze testen allemaal tussen de 20.000 en 40.000 jaar, dus de evolutietheorie is dood.

En dan hebben we natuurlijk ook nog de dual coding genes, de duons, die de evotheorie onmogelijk maken. https://tinyurl.com/God-wint

https://tinyurl.com/Facts-C14

En daarbij heeft bidden een concreet effect:

https://israeltoday.nl/read/bidden-heef ... ch-effect/

Voor religieuze mensen is het geen verrassing: gebeden helpen bij genezing.
Door Michael Selutin | 4 augustus 2023 | Onderwerpen: Jodendom, gebed
Foto: Tomer Neuberg / Flash90

De Thora portie “Ekew” van deze week roept ons op om God te dienen “met heel ons hart” (Deuteronomium 11:13). De Talmoed legt uit dat deze “dienst van het hart” verwijst naar het gebed. Hieruit is de eis voor Joden afgeleid om elke dag te bidden. We kunnen van deze gelegenheid gebruik maken om iets meer over bidden te leren.

Een onderzoek uit 2001 aan het Duke University Medical Center onder een groep van 150 hartpatiënten onthulde enkele buitengewone resultaten. De patiënten, die allemaal postoperatieve therapie kregen, werden verdeeld in twee subgroepen – voor de ene subgroep werd gebeden en voor de andere subgroep niet. De resultaten toonden aan dat de subgroep waarvoor gebeden werd significant betere behandelresultaten had dan de groep die alleen de normale behandeling kreeg.

Wat vooral opmerkelijk is, is dat de studie dubbelblind was – noch de onderzoekers noch de deelnemers wisten van de gebeden. En het was ook niet eenmalig. Een vergelijkbaar dubbelblind onderzoek, uitgevoerd op de coronaire afdeling van het San Francisco General Hospital, toonde zeer vergelijkbare resultaten.

Oorspronkelijk werd het gebed onder het Joodse volk informeel en naar eigen goeddunken verricht. Er waren geen vaste tijden op de dag om te bidden en geen geformaliseerde gebedsdienst. Het was volledig spontaan, op voorwaarde dat het minstens één keer per dag gebeurde.

Maar na de Babylonische ballingschap en de grote sociale en spirituele omwentelingen die daarmee gepaard gingen, realiseerden de Joodse wijzen van die tijd zich hoe belangrijk het was om het gebed te formaliseren en het een structuur te geven. En zo kwam het dat een van de grote instellingen van de Joodse geschiedenis, de “Mannen van de Grote Vergadering” (in de tijd van Ezra), waartoe vele grote profeten en geleerden behoorden, de woorden van de Amidah componeerden, het centrale Joodse gebed, dat drie keer per dag wordt gereciteerd – ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds (Sjacharit, Mincha en Maariv). Tot op de dag van vandaag reciteren Joden de woorden in deze structuur.

Maar wat is de “dienst van het hart” precies? Waar bestaat het uit?

In wezen gaat bidden over het cultiveren van een emotionele verbinding – een echte relatie – met God. Als je het goed doet, kan bidden een directe ontmoeting met het goddelijke zijn.

Ons model voor gebed is de Bijbelse Hanna, een van de grootste vrouwen uit de Joodse geschiedenis. De Tora vertelt hoe Hanna, de moeder van de profeet Samuël, niet zwanger kon worden en naar de Tempel kwam om te bidden. Het vers beschrijft haar gebed als volgt: ” Maar Hannah sprak in haar hart; alleen haar lippen bewogen, maar op zo’n manier dat haar stem niet gehoord werd.” (1 Samuël 1:13)

De Talmoed zegt: “Hoeveel belangrijke wetten kunnen we leren van deze verzen over Hannah. Hannah sprak vanuit haar hart”. Hieruit leren we dat iemand die bidt zijn hart tot God moet richten. ‘Haar lippen bewogen’. Hieruit leren we dat degene die bidt de woorden met zijn lippen moet spreken. Maar hun stem werd niet gehoord. Hieruit leren we dat het verkeerd is om je stem te verheffen tijdens het gebed.”

Zie ook: Het gebed van een vrouw

Er is ook iets intiems aan fluisteren. Als we tegen iemand fluisteren, is dat een intiem moment. Op dezelfde manier, als we onze gebeden naar God fluisteren, voelen we ons dichtbij en verbonden met Hem. We voelen zijn liefde voor ons en we drukken onze liefde voor Hem uit.

De Maharal zegt dat we door te bidden een verklaring afleggen dat we voor onze behoeften volledig afhankelijk zijn van God. Hij legt uit dat gebed daarom “dienstbaarheid” wordt genoemd. We zijn Gods dienaren in de zin dat ons welzijn volledig in Zijn handen ligt. En tijdens het gebed wenden we ons tot Hem voor hulp en steun, erop vertrouwend dat wat de uitkomst ook zal zijn, het uiteindelijk voor ons welzijn zal zijn en een zuivere uitdrukking van Zijn liefde.

Rabbi Moshe Feinstein zegt dat je tot God wenden in tijden van nood en verdriet de ultieme uitdrukking van geloof is. Het is het besef dat niets in deze wereld kan gebeuren zonder Gods zegen.

Wanneer we bidden voor het herstel van een zieke of het succes van een nieuwe zakelijke onderneming, dan doen we dat in de wetenschap dat de dokters en de medicijnen, de bedrijfsmodellen en de strategische planning slechts de instrumenten zijn waardoor God werkt.

Gepassioneerd gebed – ware dienst van het hart – brengt ons dicht bij onze Schepper. Het voedt ons spiritueel en zielsgelukkig. Het heeft de kracht om elk aspect van ons leven te inspireren en te verlevendigen. Het kan zelfs ons lichaam veranderen.

https://tinyurl.com/kracht-gebed