Racisme.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

Nou dan!
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Terug naar het topic, dan maar...Racisme is het hardnekkigste en meest perfide bijgeloof. Racisten zetten niet allen zichzelf voor aap, met zo´n onnozele en domme theorie, maar maken vele slachtoffers. In Italie was het deze week weer raak:
Een onbekende heeft vrijdagavond in Cervia enkele bananen gegooid naar de Italiaanse minister van Integratie Cécile Kyenge.

Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA gemeld.

Kyenge, afkomstig uit de Democratische Republiek Congo, is de eerste zwarte minister in de geschiedenis van Italië. Ze hield een toespraak in Cervia, toen iemand het fruit gooide. De bananen bereikten het podium niet en kwamen neer tussen de eerste en de tweede rij van de toeschouwers.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Terug naar het topic, dan maar...Racisme is het hardnekkigste en meest perfide bijgeloof.
Je herhaalt jezelf, waarop ik antwoordde dat volgens mij de angst voor het onbekende de oorzaak van racisme is.

En: wegens biologische menging zullen mensen op den duur allemaal koffiebruin zijn. Daarmee heeft het racisme geen basis meer.
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Er komt zeker angst aan te pas, maar dat is een beperkte verklaring. Je kunt daarmee toch niet de geweldadigheid verklaren? Ik pikte dit op van Wikipedia, het geeft de complexiteit goed weer: De term racisme wordt in meerdere betekenissen gebruikt. In de meest algemene zin betekent racisme dat leden van een bepaald ras zich inherent superieur achten aan leden van een ander ras. Bij debatten over racisme is echter vaak sprake van verwarring over de precieze betekenis of implicatie van deze term. Velen gebruiken het racisme in algemene zin als aanduiding van xenofobie (angst voor vreemdelingen) of etnocentrisme. Anderzijds trachten wetenschappers laatstgenoemde begrippen juist af te bakenen van racisme als ideologie of wetenschappelijk racisme.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Er komt zeker angst aan te pas, maar dat is een beperkte verklaring. Je kunt daarmee toch niet de geweldadigheid verklaren?
Toch wel. Angst is immers een van de drijfveren om de onbekende gewelddadig tegemoet te treden. Dan is het onbekende kaput, snap je? Geweld is beproefd middel voor angstreductie.
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

hagenaars schreef: In de meest algemene zin betekent racisme dat leden van een bepaald ras zich inherent superieur achten aan leden van een ander ras. Bij debatten over racisme is echter vaak sprake van verwarring over de precieze betekenis of implicatie van deze term. Velen gebruiken het racisme in algemene zin als aanduiding van xenofobie (angst voor vreemdelingen) of etnocentrisme. Anderzijds trachten wetenschappers laatstgenoemde begrippen juist af te bakenen van racisme als ideologie of wetenschappelijk racisme.
Dan blijf ik zitten met drie dingen: (1) de superioriteitsgevoelens, (2) ideologie en (3) wetenschappelijk racisme. Deze staan los van de angst. Het zijn meer sociologische aspecten van het fenomeen. Wat denk je?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

Misschien kan je voorlopig maar beter blijven zitten met die drie dingen en jezelf eerst eens verdiepen in de materie. Een inleidende cursus psychologie lijkt mij trouwens wel voldoende.
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Dit is wel een heel infantiele manier om een discussie uit de weg te gaan...tikkeltje arrogant.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

Zeker. Maar het zou ook kunnen zijn dat jij blind bent voor het humanistisch racisme waarin Erasmus de toon zette. Ook een heel fatsoenlijke man toch?
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Erasmus racistisch? Laat me niet lachen, het begrip moest nog uitgevonden worden. Hij was een religieuse antisemiet. (Ook dat woord bestond nog niet, laten we zeggen een geweldadige jodenhater.) Vergelijk Prof. dr. Hans Jansen Protest van Erasmus tegen renaissance van Hebreeuwse litaratuur.
Plaats reactie