Racisme.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

Darwin keek verder dan zijn neus lang is!
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Ja, zeker. # Koppeling van racisme aan objectieve normen zoals die voortspruiten uit de evolutietheorie of subjectieve normen, zoals die voortspruiten uit de overlevende culturen, kan echter wel degelijk leiden tot kwalitatieve waardeoordelen over raciale eigenschappen. Benadrukt moet worden dat Charles Darwin, de grondlegger van de evolutietheorie juist uitging van de fundamentele biologische gelijkheid van verschillende mensenrassen of bevolkingsgroepen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Koppeling van racisme aan objectieve normen zoals die voortspruiten uit de evolutietheorie of subjectieve normen, zoals die voortspruiten uit de overlevende culturen, kan echter wel degelijk leiden tot kwalitatieve waardeoordelen over raciale eigenschappen.


En je vind dit een helder betoog?
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Achteraf vind ik het nogal onduidelijk. Het kan veel concreter. Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

Ja, dat weet ik ook wel. Maar wat wil je daarmee zeggen?
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Jij begon over de neus van Darwin, hierboven. Nogmaals, in een betoogje over vermenging van soorten mensen. Ik ben daar sceptisch over. Zeer sceptisch.

Je kunt daarover bv. Hoetink en van Lier raadplegen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Nogmaals, in een betoogje over vermenging van soorten mensen. Ik ben daar sceptisch over. Zeer sceptisch.
Darwin dacht niet in jaren of eeuwen maar in duizenden millennia. In een mensenleven merk je niets van de minimale veranderingen als gevolg van biologische evolutie. Daarvoor moet je verder kijken dan je neus lang is. Van ééncellige tot huidige mens heeft heel lang geduurd.
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

Ja, dat weet ik natuurlijk ook wel, al is het goed dat je dat nog even benadrukt. De politieke en humanitaire situatie vraagt wel om het actief blijven bestrijden van racisme, want je kunt mensen niet laten wachten op die vermenging.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Racisme.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ja, dat weet ik natuurlijk ook wel
Nou dan!
hagenaars

Re: Racisme.

Bericht door hagenaars »

We moeten praktisch en pragmatisch blijven, ik zeg het onze premier na.
Plaats reactie