Overtuigende vruchten

Plaats reactie
gonda

Overtuigende vruchten

Bericht door gonda »

Aangezien de denkwijzen van mensen verschillen, zodanig dat sommigen gemakkelijker dan anderen de een of andere vorm van geloof omarmen, want wat de een leidt tot gebed kan de ander tot spotternij leiden, concludeer ik, dat iedereen vrij zou moeten zijn om voor zichzelf de basis van zijn overtuiging te kiezen, en dat geloof alleen zou moeten worden beoordeeld op de vruchten die het voortbrengt.


Bron: Tractatus Theologico Politicus (1670)



Spinoza

Nederlands filosoof1632-1677
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Overtuigende vruchten

Bericht door fred neerhoff »

Je bedoelt dus overtuigende vruchten als:

"Aangezien de handelswijzen van mensen verschillen, zodanig dat sommigen gemakkelijker dan anderen de een of andere vorm van geweld omarmen, want wat de een leidt tot sloop werkzaamheden kan de ander tot moord leiden, concludeer ik, dat iedereen vrij zou moeten zijn om voor zichzelf de basis van zijn aanleg te kiezen, en dat alleen zou moeten worden beoordeeld op de vruchten die het voortbrengt."

?
gonda

Re: Overtuigende vruchten

Bericht door gonda »

Ik denk dat Spinoza bedoelde wat hij daar zegt.

Volgens mij gaat het Spinoza niet alleen over geloven in een god of anderzins maar ook over een levensovertuiging, een manier van leven, die OA bepaalt is door kennis van oorzakelijkheid cultuur en omstandigheden.
Alles heeft immers een oorzaak.

Ik moet denken aan de grot van Plato met de schaduwen op de rotswand waarvan de stevig vastgebonden gevangenen niet anders weten dat dat de werkelijkheid is.

gonda
gonda

Re: Overtuigende vruchten

Bericht door gonda »

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1292822

Zondag jl .

Het een en ander speekt voor zich volgens mij.

gonda
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Overtuigende vruchten

Bericht door David Bakker »

Heeft Grunberg de waarheid in pacht? Zie: http://spinoza.blogse.nl/log/als-je-nie ... hting.html
hagenaars

Re: Overtuigende vruchten

Bericht door hagenaars »

Ik heb de uitzending met het gesprek van Pieter Jan Hagens met de gevierde schrijver opnieuw gezien en ben weer onder de indruk van de intelligentie en esprit van de auteur. De vraag van Stan Verdult, is de gevierde auteur een oplichter, een leugenaar, uit op geldelijk gewin, kan gemakkelijk beantwoord worden. Nee, natuurlijk niet.

De vraag van David laat zichzelf beantwoorden, kijk daarvoor maar even onder het kopje ´Wat is vrijdenken`...
Plaats reactie