Narcisme.

gonda

Narcisme.

Bericht door gonda »

Stelling:::Narcisme is ( naar ik begrijp ) een ontwikklelingstoornis, en derhalve niet verwijtbaar.


gonda
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Narcisme.

Bericht door fred neerhoff »

De inhoudelijke beoordeling van wat narcisten of andere devianten doen of beweren staat los van hun deviantie.
hagenaars

Re: Narcisme.

Bericht door hagenaars »

Ik denk, kort gezegd, dat psychologiseren achterwege dient te blijven.
gonda

Re: Narcisme.

Bericht door gonda »

Het gaat om een stelling in "dossier "pseudo-kennis."

Het gaat eigenlijk om de vraag in hoeverre we vrij zijn te doen en te laten.

Ikzelf denk dat we niet zo vrij zijn als we zouden willen of denken te zijn.
Ook de onzekerheidsrelatie van Warner Heisenberg staat onder de wetten van de natuur.
Dat wij niet in staat zijn met zekerheid te voorspelen wat de toekoms zal inhouden staat daar los van.

gonda
hagenaars

Re: Narcisme.

Bericht door hagenaars »

Welkom op dit forum! Jouw korte reactie roept veel op. Mensen zijn veroordeeld tot de vrijheid. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... muQIqRqxeQ
Laatst gewijzigd door hagenaars op vr 28 sep 2012, 02:56, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Narcisme.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Mensen zijn veroordeelt tot de vrijheid.
Laat me niet lachen zeg....Veroordeeld? Door wie of wat?

Verworven vrijheid is naar mijn mening juist het grootste goed!
hagenaars

Re: Narcisme.

Bericht door hagenaars »

We zijn het eens! De mens heeft een vrije wil, leeft in gemeenschap met anderen en kan zich niet onttrekken aan zijn verantwoordelijkheid. Hij of zij is dus veroordeeld tot vrijheid, een filosofische theorie die Sartre zoals je weet ontwikkelde.

Citaat: Wikipedia:

Sartre's main idea is that people, as humans, are "condemned to be free".[38] This theory relies upon his position that there is no creator, and is illustrated using the example of the paper cutter. Sartre says that if one considered a paper cutter, one would assume that the creator would have had a plan for it: an essence. Sartre said that human beings have no essence before their existence because there is no Creator. Thus: "existence precedes essence".[39] This forms the basis for his assertion that since one cannot explain their own actions and behaviour by referencing any specific human nature, they are necessarily fully responsible for those actions. "We are left alone, without excuse."
Sartre maintained that the concepts of authenticity and individuality have to be earned but not learned. We need to experience "death consciousness"[clarification needed] so as to wake up ourselves as to what is really important; the authentic in our lives which is life experience, not knowledge.[40]
gonda

Re: Narcisme.

Bericht door gonda »

Ik hoorde eens de volgende ietwat cryptische uitspraak.

Over onze volgens mij vermeende vrijheid.

"Ik zou kunnen doen wat ik wil, maar ik kan niet willen wat ik wil."


gonda
gonda

Re: Narcisme.

Bericht door gonda »

Slechts een voorbeeld:

Mijn dochter spreekt :

Hij had alles ..was lief leuk slim mooi en aantrekkelijk.
Ik had heel graag van hem willen houden, maar kon het niet.

Ik viel voor een banjer een narcist een crimineel bijna, maar toch.....gaat mijn hart sneller kloppen als ik hem hoor aan komen.

gonda
hagenaars

Re: Narcisme.

Bericht door hagenaars »

Het is niet eenvoudig, we weten allemaal uit ervaring dat onze vrijheid te doen en te laten niet zonder grens is. En zoals Fred Neerhoff stelt verworven moet worden. Toch blijven we zelf aan het stuur, zeilend door de golven en zonder het lichtend stipje aan de horizon.
Jouw dochter zeilt ook zelf het risico tegemoet...Mooi voorbeeld trouwens.
Plaats reactie