Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door David Bakker »

https://www.slideshare.net/GertvanDijk1 ... erspectief

De meeste vormen van meisjesbesnijdenis zijn minder ingrijpend dan jongensbesnijdenis. Toch zijn ALLE vormen van meisjesbesnijdenis verboden. Moet jongensbesnijdenis ook worden aangepakt?
hagenaars

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door hagenaars »

De besnijdenis in het algemeen is strijdig met de moderne Westerse opvattingen. Maar de beide religies Jodendom en Islam (In Afrika) houden er aan vast. Dat is het probleem.
Cardo58
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 mar 2020, 23:09

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door Cardo58 »

Ik heb mij net ingeschreven en ben wat aan het rond kijken.
Mijn oog viel direct op dit artikel.
Ik reageer omdat ik 'ervaringsdeskundige ben' en het volstrekt oneens ben met wat hier wordt gesuggereerd !

Wat ik hier lees lijkt geschreven door iemand die geen kennis van zaken lijkt te hebben over dit onderwerp en dan ook slechts publicatie(s) aanhaalt. (excuus als dit niet zo is).

Ik ben een man van 60+ en heb mij laten besnijden toen ik 30 was. (Dat was niet pijnloos). Een bewuste keuze dus omdat ik een Arabisch huwelijk aanging.

Later heb ik er in toegestemd om mijn zoontje ook te laten besnijden, ik meen rond zijn 4e jaar.
Hiervan heb ik achteraf heel veel berouw gehad, omdat ik mijn kind heel veel pijn heb bezorgd waar hij niet om gevraagd had.

Ik wil hier dan ook nadrukkelijk stellen dat het (moreel) onrechtmatig (in mijn ogen misdadig) is om een jong kind aan een dergelijke ingreep te onderwerpen voordat deze een leeftijd heeft om dit zelf te beslissen.

De ingreep bij meisjes is vanuit Islamitisch oogpunt niet nodig en zelfs ongewenst. Slechts in Somalië en enkele lokale groepen (Azië) komt dit ook voor uit traditionele culturele opvattingen, niet uit de Islam !

Er is geen Korantekst of Hadit (overlevering van de profeet Mohammed) waarin dit wordt gepropageerd !
Het is in de meeste gevallen ronduit verminking van het vrouwelijke geslachtsdeel.

Dan komen we weer terug op het begrip 'leeftijd'. Waar het om draait is, dat het alleen om een vrijwillig genomen beslissing mag gaan!

Terzijde speelt ook nog de medische ethiek, waarbij artsen zich eigenlijk dienen in te houden om een dergelijke ingreep uit te voeren als daar geen medische noodzaak voor is.
Helaas dat de Marktwerking hier een rol speelt.
Iedere ingreep is immers 'kassa' ...! (kort en simpel).
Deze verkeerde prikkel moet ook worden weggenomen, desnoods door de wet.
Laatst gewijzigd door Cardo58 op wo 04 mar 2020, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door hagenaars »

Je hoeft beslist geen ervaringsdeskundige zijn om vast te stellen dat zowel een deel van de islam en het jodendom besnijdenis voorstaan en dat is in deze regio een niet gering probleem. (Voor alle duidelijkheid, ik bedoel het religieuze voorschrift.)
Cardo58
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 mar 2020, 23:09

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door Cardo58 »

Het gaat mij er om dat ik als ervaringsdeskundige weet waarover ik het heb, ik krijg de indruk dat anderen er alleen maar iets over 'vinden'.
Er bestaat binnen de Islam dan ook geen voorschrift ! Besnijdenis gaat hier terug op de vroeg Semitische gebruiken.
(Joden en Arabieren zijn van dezelfde stammen).

Het lijkt mij niet zo'n goed uitgangspunt om vanuit een mening voor of over anderen te oordelen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door fred neerhoff »

Iedereen is hier vrij zijn of haar mening te geven, ervaringsdeskundige of niet.
Samoht Epées

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door Samoht Epées »

hagenaars schreef: za 24 feb 2018, 03:03 De besnijdenis in het algemeen is strijdig met de moderne Westerse opvattingen. Maar de beide religies Jodendom en Islam (In Afrika) houden er aan vast. Dat is het probleem.
Dat is het probleem? Voor wie dan precies?
Erg benieuwd naar.
Samoht Epées

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door Samoht Epées »

De Westerse opvattingen komen uit hun veel te grote mond.
Zij zijn al lang niet meer in de positie om hun mores opdringerige
vanzelfsprekendheden mondiaal uit te kotsen. Alleen zijn ze zich daar nog steeds niet bewust van.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door fred neerhoff »

Grappig, dat moet een blinde Kant-adept als jij zeggen! Zijn universele moraal is immers helemaal niet universeel, maar beperkt tot zijn eigen westerse cultuur. En zelfs dan nòg: de moraal van de nazi's was en is niet de moraal van andere westerlingen. Hoezo universeel?
Samoht Epées

Re: Jongens- en meisjesbesnijdenis. Wat is erger?

Bericht door Samoht Epées »

fred neerhoff schreef: di 09 mar 2021, 10:52 Grappig, dat moet een blinde Kant-adept als jij zeggen! Zijn universele moraal is immers helemaal niet universeel, maar beperkt tot zijn eigen westerse cultuur. En zelfs dan nòg: de moraal van de nazi's was en is niet de moraal van andere westerlingen. Hoezo universeel?

Ik ben het weer niet met je eens. Je etiketteert mij, als blinde Kant-adept, hierin te makkelijk. Zoals ik al heb toegegeven en Kant tegen zijn einde ook, zou je helemaal gelijk hebben wanneer hij op zijn tegenspraak in zijn racistische betoog niet terug was gekomen, waardoor hij (en ik als zijn fan) niet meer hierop kunnen worden afgerekend. Daarin bestaat geen terechte afrekening meer.
Maar daar gaat dit topic helemaal niet over!
Plaats reactie