De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

Dit alles bevestigt mijn stelling dat het existentialisme van Sartre niet meer was dan een overwaaiende mode trend, die perfect paste in de burgerlijke, hippe jaren 60 van de vorige eeuw. De tijd dus, waarin de gevestigde orde heeft leren wegkijken van maatschappelijke misstanden in eigen kring.

In zijn boek Leven aan de onderkant, Het systeem dat de onderklasse in stand houdt (2001), beweert Theodore Dalrymple, dat Jean Paul Sartre criminelen in 1966 afgeschilderde als ”existentiële helden die revolteerden tegen een harteloze, niet-authentieke wereld”.

Nou ja, dan weet je het wel. In deze tijd zou de poseur Sartre zich vast als spreekbuis opwerpen van zielige jihadisten: existentiële helden die revolteren tegen het harteloze Westen.
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Sartre kleunde wel eens mis, zoals wij weten, maar zijn systeem staat overeind.
Kijk maar wat Wikipedia van hem vindt.

"Sartre werd door sommige critici als pessimist beschouwd. Volgens Sartre zelf was dit niet zijn bedoeling. In een column die hij in de jaren 50 voor het dagblad Le Monde schreef, betoogde hij dat de mens vanaf zijn geboorte een slecht wezen is, dat verantwoordelijk gesteld kan worden voor de conflicten in de wereld. Dit kan men in verband brengen met de uitspraak van een personage uit het toneelstuk Huis Clos dat de hel de anderen zijn (L'enfer, c'est les autres), omdat de aanwezigheid van andere mensen onvermijdelijk je eigen vrijheid inperkt.
Op politiek gebied was Sartre een marxist van de 'derde weg', met een onafhankelijke positie ten opzichte van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Toen de Koude Oorlog echter verhardde en o.a. de Korea-oorlog tot gevolg had, terwijl Frankrijk steeds pro-Amerikaanser werd, koos Sartre in 1952 de zijde van de Sovjet-Unie, hoewel hij nooit lid werd van de toen zeer machtige Franse Communistische Partij. Hij was in de periode 1952-1956 een compagnon de route, een sympathisant van de Sovjet-Unie, samen met medestanders als Claude Lanzmann.[2] Na afloop van zijn reis door de Sovjet-Unie in 1954 schreef hij een zestal zeer lovende artikelen over het Sovjet-systeem in het aan de Franse Communistische Partij gelieerde Libération. Hij nam steeds meer afstand van zijn eigen existentialisme en vond dat de vrijheid verkregen moest worden via het collectief, in plaats van via het individu. Het kwam in jaren vijftig tot felle polemieken, onder meer met zijn oud-medestudent aan de ENS, de liberaal Raymond Aron (die marxisme als 'opium voor intellectuelen' beschouwde), en met zijn collega-literator en filosoof Albert Camus, die zich nooit existentialist wilde noemen en bovendien vond dat je je handen niet moest vuilmaken door toe te geven aan totalitarisme.
In 1956 veranderde Sartres houding ten opzichte van het communisme van de Sovjet-Unie radicaal; hij keurde de inval in Hongarije af. Vanaf dat jaar wees hij ook het Franse streven om Algerije te behouden af. De Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog was toen al twee jaar aan de gang. Hierbij liep hij persoonlijk risico; zijn eigen appartement was twee keer het doelwit van een bomaanslag van de OAS en de Franse regering overwoog hem te arresteren. President Charles de Gaulle wees dit echter af. "Een Voltaire arresteer je niet", vond hij. Sartre keerde zich ook tegen kolonialisme in het algemeen en schreef een voorwoord voor Frantz Fanons klassiek geworden aanklacht tegen het kolonialisme: De verworpenen der aarde."

Geen gekke ideeën, vind ik.
Laatst gewijzigd door hagenaars op za 17 feb 2018, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Je kunt ook even kijken in
" Annie Cohen-Solal, Sartre, 1905-1980. Paris, 1985 (Ned. vertaling: Jean-Paul Sartre, zijn biografie. Van Gennep: Amsterdam, 1987; 200410) " daar vind je de meer uitgewerkte ideeën en de intellectuele ontwikkeling van deze grote geest.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:daar vind je de meer uitgewerkte ideeën en de intellectuele ontwikkeling van deze grote geest.
Sterk punt Lex :-)
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Dank je, het was geen moeite.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Onlangs verscheen “De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing” van F.L. Neerhoff: https://www.bol.com/nl/p/de-erasmus-myt ... ifications

Een interessant boekje dat ik hier bespreek: http://cult.tpo.nl/2017/11/22/het-joods ... rotterdam/ en via Twitter onder de aandacht probeer te brengen bijv. bij de voorzitter van het Humanistisch Verbond, Boris van der Ham: https://twitter.com/Borisham/status/934094230636646405

Ben benieuwd hoe het Cidi tegen Erasmus aankijkt.

In de Elsevier van 10 februari 2018 schreef Gerry van de List een kort commentaar.
Bijlagen
img01.jpg
img01.jpg (196.19 KiB) 7859 keer bekeken
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

Ik kreeg vorige week een uitnodiging van BNNVARA Tv om deel te nemen aan een item over Erasmus in hun programma De Vooravond. Kritiek op Erasmus schijnt volgens hen in Nederland vrijwel afwezig, vooral als die gesteld is in scherpe bewoordingen. Zo kwamen ze bij mij uit.

Mij gaat het echter niet zozeer over Erasmus zèlf (Luther was nog een graadje erger in zijn antisemitisme) maar wèl over personen en instellingen die werkelijk alles op alles zetten om Erasmus als heilige af te schilderen (bijvoorbeeld curricula universiteiten, Humanistisch Verbond, Canon van Nederland, Erasmus biografieën, enz). Daarbij wordt geen middel geschuwd, inclusief intimidatie.

Ofschoon de redactie van BNNVARA aardig aan me heeft getrokken, heb ik bedankt om op televisie te verschijnen. Ik sta op het standpunt dat alles wat ik over Erasmus weet, terug te vinden is in mijn geschrijf over hem. En verder zoeken ze het maar uit.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

De christelijke Ronald van Raak - hij was tot vandaag 15 jaar lid van de Tweede Kamer voor de SP - wordt hoogleraar ‘erasmiaanse waarden’ op de Erasmus Universiteit Rotterdam. https://www.eur.nl/esphil/nieuws/ronald ... iversiteit

Tja… Erasmus versus het socialisme, zie daarover de opvattingen van Erasmus' vriend Thomas More in zijn Utopia. Over tegengestelde belangen hebben we het maar niet. En over Joden en atheïsten evenmin, want die zijn immers inferieur. Leve de 'waarden' van het corporatisme. Waar heb ik dat meer gehoord?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: ma 29 mar 2021, 13:04 Ofschoon de redactie van BNNVARA aardig aan me heeft getrokken, heb ik bedankt om op televisie te verschijnen.
Waarom? Je hebt er toch heel veel tijd in gestoken? Je schrijft toch om een publiek te bereiken? Je wil toch gelezen worden?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

Haha, snap je dan niet dat Erasmus heilig is verklaard? En dacht jij nu echt dat BNNVARA het zou laten gebeuren dat ik Erasmus adepten als Frans Timmermans en Herman Pleij publiekelijk zou beschuldigen van geschiedvervalsing en antisemitisme? Nee, daar zal hun alles relativerende Maarten van Rossum wel voor waken!
Plaats reactie