vragen over de islam

Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

vragen over de islam

Bericht door Dirk »

nog maar kort ben ik hier omdat ik zoek naar discussie op niveua. gewoon discussies met mensen met verstand, mensen die nadenken en mensen met respect. ik heb het niet over opleiding of iq, maar gewoon mensen die weten waar ze het over hebben, vooral politiek en religie hebben mijn voorkeur.

omdat de islam nogal in een negatief daglicht word gesteld en zeker ook hier op deze site, wat ik niet had verwacht, wil ik mijn best doen om een ander licht te werpen op de islam omdat er klaarblijkelijk nogal wat misverstanden zijn.


wie vragen heeft over de islam, stel ze maar.
als u oprecht bent en écht wilt weten wat de islam zegt over bepaalde zaken en wilt dat iemand met kennis over de islam u kan uitleggen, vraag maar raak.

uiteraard zijn er altijd verschillende meningen over sommige zaken, maar ik zal er zo eerlijk en open als mogelijk antwoord op geven.
u moet er vanuit gaan dat je over de islam niet lichtzinnig denken kunt of er mee om kunt gaan. uitspraken worden op een weegschaal gelegd en ook ik doe dat. ik hoop ze op de weegschaal van rechtvaardigheid te leggen en iets heiligs voor moslims ook als zodanig te behandelen.
hagenaars

Re: vragen over de islam

Bericht door hagenaars »

Ik citeer uw woorden: "omdat de islam nogal in een negatief daglicht word gesteld en zeker ook hier op deze site, wat ik niet had verwacht, wil ik mijn best doen om een ander licht te werpen op de islam omdat er klaarblijkelijk nogal wat misverstanden zijn."

Welke misverstanden zijn u opgevallen, Dirk?
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: vragen over de islam

Bericht door Dirk »

hagenaars schreef:Ik citeer uw woorden: "omdat de islam nogal in een negatief daglicht word gesteld en zeker ook hier op deze site, wat ik niet had verwacht, wil ik mijn best doen om een ander licht te werpen op de islam omdat er klaarblijkelijk nogal wat misverstanden zijn."

Welke misverstanden zijn u opgevallen, Dirk?
heeft u vragen over de islam, stel ze dan
hagenaars

Re: vragen over de islam

Bericht door hagenaars »

Ik heb geen vragen over de islam. Ik wil de misverstanden die u opvielen graag proberen weg te nemen.
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: vragen over de islam

Bericht door Dirk »

ik lan het niet zo direct vinden hoor, het viel me op. de koran werd op 1 lijn gezet met mein kampf bijvoorbeeld. er waren wat opmerkingen over de jihad zo zal er vast nog meer zijn
hagenaars

Re: vragen over de islam

Bericht door hagenaars »

Het debat waar u op doelt, ging over het publicatierecht. De beide boeken werden niet op een lijn gesteld, gelukkig. Er wordt de laatste tijd natuurlijk veel over jihadisme geschreven, dat is begrijpelijk. De Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding en Veiligheid waarschuwt ons daarvoor.
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: vragen over de islam

Bericht door Dirk »

er word voor terroristische aanslagen gewaarschuwd, niet voor jihadisme.
als er voor jihadisme gewaarschuwd zou worden, weet ik de oplossing wel
hagenaars

Re: vragen over de islam

Bericht door hagenaars »

Ik zal u, voor zover bekend, vertellen waarvoor gewaarschuwd wordt. Jihad betekent letterlijk ‘inspanning voor God'. En dat kan betekenen: om als goed gelovige als moslim te leven, maar ook: de strijd voeren om de islam te verdedigen. De AIVD doet onderzoek naar dat deel van het jihadisme waarin de verheerlijking van de gewelddadige jihad centraal staat. U kunt even op de site kijken: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2649,d.d2s
Dirk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 07:39

Re: vragen over de islam

Bericht door Dirk »

hagenaars schreef:Ik zal u, voor zover bekend, vertellen waarvoor gewaarschuwd wordt. Jihad betekent letterlijk ‘inspanning voor God'. En dat kan betekenen: om als goed gelovige als moslim te leven, maar ook: de strijd voeren om de islam te verdedigen. De AIVD doet onderzoek naar dat deel van het jihadisme waarin de verheerlijking van de gewelddadige jihad centraal staat. U kunt even op de site kijken: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2649,d.d2s
Jihadistische ideologie
Jihad betekent letterlijk ‘inspanning voor God'. En dat kan betekenen: om als goed gelovige als moslim te leven, maar ook: de strijd voeren om de islam te verdedigen. De AIVD doet onderzoek naar dat deel van het jihadisme waarin de verheerlijking van de gewelddadige jihad centraal staat.
Gewelddadig heeft als synoniem Agressief, Bloeddorstig, Bruut, Destructief . Verdediging heeft als synoniem afweer, defensie, defensief, tegenweer, verweer, weer, weerstand. Daar begint het dus al bij.
Jihadisten rekken de tweede betekenis op naar niet alleen een defensieve strijd. Zij zetten deze om naar offensieve daden die, als dat nodig is, ook buiten islamitische landen gevoerd moet worden.
Het oprekken gebeurd dus niet zozeer bij de islam of moslims (alleen) maar zeer zeker ook bij de organisaties waarvan u net de link heeft gedeeld. Vrijwel iedereen binnen de islam is bekent met de twee verschillende jihad strijden en velen weten ook dat de innerlijke jihad (jihad al nafs) de hoogste vorm van jihad behelst.
Gewelddadige jihad
De gedachte achter de jihadistische ideologie is dat de islamitische wereld in een crisis verkeert. Deze crisis kan tot een einde komen door:
• de beëindiging van de westerse invloed in de islamitische wereld;
• de herovering van het land van de islam;
• de stichting van een wereldwijd kalifaat met invoering van de sharia.


dit zou correct zijn wanneer we “gewelddadige jihad” omzetten naar het juiste synoniem zoals hierboven aangeven. Wat zou er mis mee zijn, wij zouden zeeuws vlaanderen toch ook niet aan de belgen laten wanneer zij het zouden bezetten of groningen aan duitsland, dit bewijst wel de recente geschiedenis nietwaar?
Door de gewelddadige jihad kan de westerse invloed in islamitische landen beëindigd en een politieke doorbraak geforceerd worden.
hiermee bevestigd de aivd toch dat zijn invloed heeft en uitoefend in de islamitische wereld? Dit rechtvaardigd toch de verdediging-dus jihad- van de moslims in de islamitische landen?
Recenter heeft de burgeroorlog in Syrië een aantrekkende werking gehad doordat jihadisten het gevoel kregen dat de rest van de wereld toekijkt hoe moslims door, in hun ogen, ongelovigen de dood in worden gejaagd. Zij voelen zich geroepen om in Syrië zelf te strijden. Dit kan er ook toe leiden dat jihadisten vinden dat zij het Westen moeten straffen voor de, in hun ogen, terughoudende opstelling in dit conflict.
Beetje vreemde redenering. Het kán ertoe leiden dat…?
Sommige fundamentalistische moslims beschouwen de jihad als de zesde zuil van de islam, het is een religieus gebod. Deze verbondenheid betekent voor moslims in andere landen een rechtvaardiging voor het plegen van een aanslag in bijvoorbeeld Nederland, omdat Nederland gerekend wordt tot ‘de vijanden van de islam'. Bijvoorbeeld vanwege de deelname van Nederland aan de strijd tegen Islamitische Staat in Irak en al-Sham (ISIS). Jihadisten gebruiken in dit soort gevallen vaak een combinatie van argumenten.
Het verraderlijke van deze alinea is het door elkaar halen en gebruik van; fundamentalistische moslims, moslims, isis en jihadisten. Bij juiste interpretatie zijn deze allen verschillend van karakter.
Ontstaan van de ideologie
De gewelddadige strijd tegen de machthebbers in de islamitische wereld is met name gepropageerd door de Egyptenaar Sayyid Qutb in de jaren zestig van de vorige eeuw.
Dit hangt nauw samen met de strijd tegen de ‘verre vijand', dat zijn met name de Verenigde Staten, die de corrupte regimes in de islamitische landen in het zadel zouden houden. De wereldwijde gewelddadige jihad tegen het Westen werd in de jaren '80 verwoord door een van de grondleggers van Al Qaida, de Palestijn Abdullah Azzam. Osama bin Laden en Ayman al-Zawahiri hebben deze ideologie uitgebouwd.
De jihadistische ideologie heeft zich vooral in Egypte ontwikkeld en is verder gevoed door de strijd tegen de Sovjet-Unie in Afghanistan in de jaren 80 en de samenwerking van Saoedi-Arabië met de Verenigde Staten in de strijd tegen Saddam Hoessein na de Irakese bezetting van Koeweit begin jaren 90.
De ideologie gaat gepaard me strikte regels op het gebied van cultuur en maatschappij, onder meer via de invoering van de sharia.
[/quote]

Verwarrende tekst wederom. Het ontstaan van jihad is niet uit de vorige eeuw maar sinds het ontstaan van de islam. De alinea daarvoor, die verder weinig uitleg behoeft, geeft al aan dat moslims met elkaar verbonden (dienen) te voelen. Wanneer dus de verre landen, waarover hier gesproken word, zich gewelddadig in islamitische landen begeven, dan is het recht op de jihad als verdedigingsoorlog gerechtvaardigd.
hagenaars

Re: vragen over de islam

Bericht door hagenaars »

Ho, ho, er bestaat helemaal geen recht op oorlog. Als er oorlog gevoerd zou moeten worden, dan geschiedt dat door de Staat der Nederlanden na raadplegen van het parlement. Nog een paar reacties op uw commentaar. De AIVD zegt ons land te beschermen tegen gewelddadig optreden. Dit lijkt mij redelijk...Gewelddadig optreden, ook over onze grenzen of zelfs buiten Europa is niet de bedoeling, het is strafbaar.
Ik citeer uw tekst: " Wanneer dus de verre landen, waarover hier gesproken word, zich gewelddadig in islamitische landen begeven, dan is het recht op de jihad als verdedigingsoorlog gerechtvaardigd." Dit is apert onjuist, een burger heeft natuurlijk niet het recht zich gewapenderhand te gaan verzetten en zich in vreemde krijgsdienst te begeven. Hier is echt niets verwarrends aan...
Plaats reactie