Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Kom nou zeg, jij stelt en wie stelt bewijst, toch? Ik kan je wel verklappen dat ik denk dat Hans heel goed wist van de verhoudingen in de donkere middeleeuwen. De Rooms-katholieke misdaden tegen de waarheidsvinding. (Ook die veel later nog gepleegd. Hij had een fijn ontwikkeld gevoel voor kennis en wetenschap.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Jansen was het eens met Wilders dat de Koran "slechter" was (liefst zelfs verbieden!) dan de Bijbel en dat dat de culturele achterstand van moslimlanden te verklaren zou zijn door het achterlijke islam geloof. Fout: niet de islam zorgt voor die achterstand, maar het huidige fundamentalisme!
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Ik ken beide eeuwenoude boeken niet goed, maar goed genoeg om het verschil op te merken. Je kunt het huidige fundamentalisme niet verklaren zonder op de tekst en de omgang met die tekst in te gaan.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je kunt het huidige fundamentalisme niet verklaren zonder op de tekst en de omgang met die tekst in te gaan.
Ik bestrijd dat.

Het huidige islamitische fundamentalisme staat los van de Koran- en Hadith-teksten, maar is veeleer te wijten aan een onjuiste diagnose van de neergang van de islamitische cultuur. Die werd geweten aan een te grote verwijdering van de oorspronkelijke leer. Een terugkeer naar die oorspronkelijke bronnen zou de oplossing voor de neergang moeten zijn.

De verwachting is dus dat men gaat inzien dat dit een doodlopende weg is, met als gevolg het uitdoven van dit fundamentalisme op termijn.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Hier spreekt een optimist. Vragen: De huidige werkzaamheid ( ik weet zo gauw geen beter woord.) richting het stoppen van de "neergang" begon zo'n honderd jaar terug, De enthousiaste auteurs zoals hieronder genoemd gaan allemaal uit van orthodoxie...Waarom zou men nu plotseling een andere richting uit gaan? Welke termijn heb je in gedachten?

In het kielzog van het Europese nationalisme formuleerde Jamal al-Din al-Afghani zijn ideeën rondom het pan-islamisme, waarbij alle moslims verenigd moesten worden tegen de in zijn ogen westerse ongelovigen. Na de Eerste Wereldoorlog ontstonden in Egypte en de Mandaatgebieden diverse islamistische, antiwesterse stromingen waarvan Mohammed Abdoe en Hassan al-Banna de bekendste exponenten waren. In 1928 richtte al-Banna in Egypte de Moslimbroederschap op, een islamitisch-maatschappelijke organisatie. Aanvankelijk richtte deze organisatie zich voornamelijk op onderwijs en welzijn maar ontwikkelde tijdens de Tweede Wereldoorlog een gewapende tak die aanslagen pleegde. Diverse terreurorganisaties zoals Said Qutb en de Hamasbeweging zouden later voortkomen uit de Moslimbroederschap. Wikipedia.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Hier spreekt een optimist.
Je zal een realist bedoelen. Welke cultuur overleeft er op den duur onder uitzichtloze economische neergang?
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Wel eens in India, Afrika of Egypte rondgekeken?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Jazeker. En?
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Je hebt dan, hoop ik een antwoord op de gestelde vraag. ( Welke cultuur overleeft er op den duur onder uitzichtloze economische neergang?)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Nee daar is nu nog geen zicht op.

Fundamentalisme kan alleen opgeheven worden van binnen uit. En daar zijn massa bewegingen voor nodig. En geletterdheid. Maar in de kern is elk fundamentalisme - en niet alleen het islamitische - een alles-of-niets denken. Ooit was de islam superieur aan het christendom, hetgeen ook al wijst op mijn stelling dat de huidige culturele achterstand van de islam niet inherent is aan specifieke Koran- of Hadith- teksten.
Plaats reactie