Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Ik heb opzettelijk niet alleen naar moslim landen verwezen. Eeuwen durende armoede, overbevolking en geen begin van de door jou terecht genoemde elementen, geletterdheid, minder strenge geloofsopvattingen, e tutti quanti temperen het optimisme.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je kunt het huidige fundamentalisme niet verklaren zonder op de tekst en de omgang met die tekst in te gaan.
Met dat huidige fundamentalisme wordt hier uiteraard het huidige islamisme bedoeld.

Ik blijf daarom je stelling bestrijden alsof het om Koran-of Hadith-teksten zou gaan. Dat laatste beweerde de overleden arabist Hans Jansen, samen met de PVV.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Ik zou niet willen stellen dat er maar één verklaring is voor het fundamentalisme in de Arabische wereld, noch dat dit verschijnsel zich beperkt tot die Arabische wereld. Maar dat zou Hans Jansen ook zeker niet stellen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Op zo'n manier wordt het weer lekker vaag.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Het is niet vaag, hoor. Het blijft complex.

Er zijn op verschillende locaties in de (moslim) wereld fundamentalistische stromingen, die je op verschillende wijze kan verklaren, in Sri Lanka ligt het ontstaan en de ontwikkeling anders dan in Egypte. Of Pakistan, Bangladesh. Maar altijd spelen genoemde oude boeken, oude leerscholen, een prominente rol.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Maar altijd spelen genoemde oude boeken, oude leerscholen, een prominente rol.
Nogmaals, ik bestrijd dat het om tekst-fragmenten uit de Koran of Hadith gaat, maar veeleer terug gaat naar de historische positie van Mohammed als 1. religieus leider , 2. politiek leider en 3. militair leider.

Deze analyse wijkt af van die van Hans Janssen - die de huidige islamitische terreur aan tekst fragmenten verweet - en die van de PVV die om dezelfde reden de Koran wil verbieden.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Heeft M. bestaan? Was hij de figuur zoals in de oude boeken voorgesteld? We moeten oppassen de mythe als werkelijk te beschouwen.

Veel doet het er niet toe want M. is voor de gelovigen volstrekt reële werkelijkheid. Het verbieden van boeken is een slecht idee.

Naast vele andere invloeden zoals het ideologische, het politieke en het economische is het religieuze richtinggevend. Denk ik...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Heeft M. bestaan? Was hij de figuur zoals in de oude boeken voorgesteld?
Die vraag is irrelevant omdat gelovigen Mozes,Jezus en Mohammed als historische figuren ervaren.
hagenaars schreef:Naast vele andere invloeden zoals het ideologische, het politieke en het economische is het religieuze richtinggevend.
Ik blijf erbij dat de "analyses" van Hans Janssen en de PVV de onjuiste oorzaak aanwijzen als het om moslimterreur gaat.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Het kan zeker zijn dat je gelijk hebt, maar voor zover ik Hans ken liet hij beslist geen monomane indruk achter, integendeel.
Zeker, de mythische figuren zijn, zoals ik reeds aangaf, voor de orthodoxe gelovigen vaak ( zeker niet altijd...) reëel bestaand.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

Je hoeft niet monomaan te zijn om een onjuiste diagnose te stellen.
Plaats reactie