Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef:Controleerbare feiten zijn geen meningen. De aarde draait om de zon, en mensen zijn dieren onder de andere dieren.

Feitencomplexen kunnen wèl een mening representeren. Particulieren feiten kunnen immers worden weggelaten of bevoor(na)deeld worden ten opzichte van andere feiten binnen dat complex.
Dat zijn vaststaande feiten. Een mening is gebaseerd op kennis. De hoeveelheid kennis kan gelegenheid geven een mening bij te stellen. Veel mensen verwarren een standpunt met een mening. Een standpunt hoeft niet gebaseerd te zijn op feiten. Religie is bij uitstek een standpunt, en geen mening.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Er zijn vele godsdiensten zoals er ook vele uitingen zijn van religie. Alle godsdienst is religie maar niet alle religie is godsdienst.
hagenaars

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door hagenaars »

Albert Einstein: ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’... in een brief van 3 januari 1954, gericht aan de filosoof Erik Guttkind.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:Albert Einstein: ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’... in een brief van 3 januari 1954, gericht aan de filosoof Erik Guttkind.
En dat is het ook. Dat maak je ook op uit de kinderlijke logica die er mee gepaard gaat vaak.
hagenaars

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door hagenaars »

@ Neerhoff, misschien moeten we het uit de mode geraakte begrip confessie te voorschijn halen? Religie, confessie en godsdienst...?
Gueux
Berichten: 19
Lid geworden op: za 04 jun 2016, 08:50

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Gueux »

Nederland is net zoals de omgevende landen een christelijke omgeving met veel niet gelovenen.

Waarom zou een moslim in een dergelijke omgeving willen wonen, vanwege het mooie weer of het eten of de vrouwen..?

Zeker niet, dat is alleen maar een economische keuze en de groepering wordt steeds groter, zodat ze zelfs het idee krijgen om hun gewoonten op te dringen in plaats van andersom, want dat hebben wij natuurlijk altijd gedaan. Een broodje ham tijdens de lunch pauze anders wordt je ontslagen. Maar wat wel gebeurt is dat die jongen op school met zijn broodje ham in elkaar wordt geslagen door moslim klasgenoten, omdat hij een broodje ham wilt eten.
Als je nou geen ham wilt, kom dan niet hier, maar ga naar een plek waar ze ook geen broodje ham eten.

Ik ben het volledig eens dat je geloof niet moet opdringen en dat de geschiedenis heel duidelijk is. Maar als je dan graag die moslim wilt zijn, ga dan daar ook lekker wonen en laat ons gewoon dat broodje eten. Ga daar lekker strijden voor wat jouw geloof zegt wat goed voor je is, maar val mij er niet mee lastig.
hagenaars

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door hagenaars »

Slechte gewoonte, dat opdringen van jouw gewoonten. Dat moet dus niet. Nederland was nog niet zo lang terug een rustig landje aan de zee met een dominante christelijke cultuur. Daar hebben niet christelijke bevolkingsgroepen of anders gelovende christelijke groepen behoorlijk veel last van gehad.
De vraag is verkeerd, het gaat niet om
Gueux schreef:Waarom zou een moslim in een dergelijke omgeving willen wonen, vanwege het mooie weer of het eten of de vrouwen..?
het punt is dat er momenteel veel moslims in ons kikkerlandje wonen. Hoeveel is moeilijk te zeggen ( In 2014 presenteerde het CBS de Religieuze Kaart 2010-2013. Hierin werd gesteld dat moslims in 2013 nog steeds ongeveer 5% van de bevolking vormden. Op een totaal van 16,8 miljoen inwoners betekent dit dat er ongeveer 840.000 moslims in Nederland wonen. )
Op een of andere manier moeten daardoor sommige wetten en sommige gewoonten een beetje aanpassen. Maar niet teveel want onze centrale waarden en normen die willen we niet wijzigen.
Gueux
Berichten: 19
Lid geworden op: za 04 jun 2016, 08:50

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Gueux »

Spijker op de kop, die willen we niet wijzigen, maar moeten we straks wijzigen. Het opdringen van mijn gewoonten? Nou die zijn niet zo erg, geen rituelen of andere rare verplichtingen. Gewoon vrijdenkend zonder enige vorm van bedreiging.
Zonder geloof in religie en genietend van het leven dat ik leid. Hopend op een samenleving waarin dit mogelijk blijft, omdat met mij velen zijn die dat ook willen.

That's all
hagenaars

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door hagenaars »

Ik geef een voorbeeld. We hebben na de schoolstrijd tussen de Nederlandse geloofsgemeenschappen en de (liberale) staat aan het begin van de vorige eeuw het z.g. artikel 23 gekregen in de Grondwet, daarmee werd de vrede getekend. Maar ook de kwaliteit van het onderwijs geregeld. We willen de vrijheid een school te stichten natuurlijk handhaven, maar de kwaliteit mag er niet onder leiden. Dat soort dingetjes, klein spul...

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... bl6EEOPngQ
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

Gueux schreef: Zonder geloof in religie en genietend van het leven dat ik leid. Hopend op een samenleving waarin dit mogelijk blijft, omdat met mij velen zijn die dat ook willen.

That's all
Religie is een gesloten systeem dat enkel werkt wanneer iedereen zich aan die zeer specifieke vorm onderwerpt.
En dat is praktisch onmogelijk. Een atheistisch georienteerde of beter gezegd non theistische kijk op het leven gebaseerd op wetenschap is de enige manier om te verbinden. Het dringt geen mening op, een ieder is vrij om de onderbouwde theorieen te weerleggen met andere feiten.
Plaats reactie