Associatieverdrag met Oekraine

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Elke in de economie geïnteresseerde kiest natuurlijk voor het z.g. ja-kamp. We zijn toch niet van lotje getikt om een markt van de omvang van Oekraïne te laten lopen?
Dus toch een marktconflict? Hier deed je nog voorkomen alsof je het niet begreep: viewtopic.php?f=6&t=472&p=9358&hilit=ma ... lict#p9358
hagenaars

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door hagenaars »

Ik neem de verwarring met excuus voor de onduidelijkheid, natuurlijk graag weg. Uiteraard zijn de economieën elkaars concurrenten, maar dat hoeft geen conflict te vormen.
hagenaars

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door hagenaars »

Het conflict met Poetin cs. zit hem natuurlijk niet in de economie, maar minstens in drie politieke dingen: 1) De illegale bezetting en annexatie van De Krim. 2) De militaire interventie in Oost Oekraïne. 3) De dreiging die uitgaat van mogelijke militaire avonturen aan de grenzen van de Russische Federatie.
En dan is er de conservatieve binnenlandse politiek waarbij schending van mensenrechten niet geschuwd wordt. Kortom een nare man, een naar regiem...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door fred neerhoff »

conflict = aanvaring, botsing, geschil, onenigheid, strijd, tweespalt, twist
hagenaars

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door hagenaars »

Je hebt volkomen gelijk, we hebben in beginsel geen economische aanvaring met de Russische Federatie , het conflict, de strijd gaat over geopolitiek.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... CqTRjNsYuQ
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door fred neerhoff »

En geopolitiek gaat over? It's is de economy, stupid!
hagenaars

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door hagenaars »

Je hebt weer gelijk, alles hangt natuurlijk met alles samen, maar geopolitiek en economie zou je toch moeten willen scheiden. Geopolitiek gaat dan over territoriale claims, zeestraten, grenslanden, afgesloten gebieden etc. (Ik heb ook even de definitie opgezocht:Analyse van de invloed van geografische omstandigheden op de buitenlandse politiek. Geopolitici veronderstellen dat de buitenlandse en veiligheidspolitiek van een staat worden bepaald door zijn geografische kenmerken. Bekende geopolitici waren de Engelsman Halford Mackinder en de Duitser Karl Haushofer, die de term ‘Lebensraum' heeft bedacht...)

De Economie (uit het Griekse oikos (οἶκος), huis en nomos (νόμος), regel; letterlijk dus huishoudkunde) is een wetenschap die zich bezighoudt met de keuzes die mensen maken bij de productie, consumptie en distributie van schaarse goederen en diensten. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen macro-economie - waar vragen naar voren komen over de nationale en wereldwijde economie, zoals werkloosheid, inflatie en rentestanden - en micro-economie - over het gedrag van bedrijven en consumenten.

Je kunt zo de politieke zaken vanuit verschillende perspectieven bekijken, zoals we weten.
JeSuisMark
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 11:07

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door JeSuisMark »

Zie artikel Henk Witte op Joop.nl met een grootte tijdsvertraging op de controle op de bijdragen van deelnemers.

Hoewel ik niet op alle vakgebieden een expert ben die alle details kent van uit de gescheidenis en de actualiteit, heb ik ook dit artikel weer gelezen en ben niet geheel onwetend en heb een sterk denkvermogen en vorm onafhankelijk mijn mening.

Populisme is niet de enige trend. Polarisatie is een andere.

Ik spreek mij uit voor een democratisch stelsel om burgers zeggenschap te geven voor de inrichting van de maatschappij, ik zie wel verbeter mogelijkheden en geef kritiek met onderbouwing en voorstellen hoe het volgens mij beter zou kunnen.

Van politieke partijen mag je verwachten dat zij de argumenten naar voren brengen om hun eigen stelling name te verdedigen.

Er zijn echter alternatieven voor de huidige EU. Onwetendheid is een drogreden, die tegen mensen worden gebruikt die kritiek hebben op het gevoerde beleid in de EU.

Zelf zie ik de nadelen van het sluiten van alle grenzen, ben zelf voor een unie, maar adviseer sterk om te stemmen op 6 april 2016, om TEGEN te stemmen om inhoudelijke redenen. (Zie mijn reactie bij het artikel van Han van der Horst).

Zonder in complottheorieën te geloven kan je vraagtekens zetten bij de onafhankelijkheid van de nationale regeringen, de parlementen en de media.

Waar blijven de mensen met voldoende zelfreinigend vermogen. Stop de drogredenen.

P.S.

IK zou ook kunnen zeggen:

Hoewel ik geen wereldkampioen Go ben ;) , heb ik wel de nuchterheid, het overzicht, de onafhankelijkheid en voldoende kennis over alle aspecten en onderbouw mijn kritiek met argumenten. Ik maak geen politici belachelijk. Dat doen ze zelf wel.

Vertrouw mij: STEM op 6 april 2016, STEM TEGEN.

P.S.2

Openheid en respect staan los van elkaar.

JeSuisMark
Duurzaamheid, Individuele Vrijheid, Democratie
hagenaars

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door hagenaars »

U stemt dus tegen dit doodnormale associatie verdrag. Dat is nogal wat. Regeringen, parlementen en de media zijn natuurlijk nooit onafhankelijk. Dat is ook niet de bedoeling...Ze zijn afhankelijk van hun kiezers, de argumenten en hun visie op de zaak. Het zijn net mensen...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Associatieverdrag met Oekraine

Bericht door David Bakker »

Het associatieverdrag heeft geleid tot economische rampspoed voor Oekraïne. De bemoeienis van het door de EU/VS gedomineerde IMF zal het alleen maar erger maken: https://www.ftm.nl/artikelen/imf-oekraine

Oekraïne kan economisch niet zonder Rusland: http://www.theguardian.com/world/2016/m ... olai-petro

Als de Oekraïense regering doorgaat met de anti-Russische ramkoers zal de bevolking hier steeds meer onder gaan lijden en zal het zich uiteindelijk ook tegen het Westen gaan keren.
Plaats reactie