Migratie, de mythen

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

Even een tussendoortje:

Het dwepen met zieligheid tijdens de huidige migrantencrisis wordt verklaard vanuit het christendom, zie bijv:

http://cult.tpo.nl/column/vluchtelingen ... niet-meer/

Maar het christendom is er al ca. 2000 jaar en ik heb niet de indruk dat christelijke volkeren in het verleden, bijv. tijdens de koloniale periode, erg veel dweepte met zieligheid. Sterker nog men ging er lekker met de knoet over heen. Dus ik vraag me af in hoeverre die verklaring valide is. Kunnen jullie even meedenken?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Jezus leed, en dat is mooi! Verder, zie Nietsche.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Jezus leed, en dat is mooi! Verder, zie Nietsche.
Nietsche....Even Frans van Dongen raadplegen: http://www.atheistischebeweging.nl/inde ... article/47

Het gaat er dus om dat je macht kan uitoefenen door medelijden op te wekken. Ok. Hoe gaat dat in zijn werk bij de migrantencrisis. De stelling lijkt te kloppen. Migranten proberen medelijden op te wekken. Maar er zijn niet-migranten die, met behulp van de mainstream media, ook willen dat we medelijden krijgen. Welke belangen spelen hier? In de hulpindustrie gaat veel geld om en die wil blijven draaien. Bepaalde politieke partijen hebben er belang bij. Etc... Ik ga nog even verder met denken.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Ja, een goed plan, blijven denken. Het gaat geloof ik om empathie, denk je in wat het betekent te moeten vluchten.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:denk je in wat het betekent te moeten vluchten.
Lang niet iedereen "moet" Hagenaars, of blijf je daar liever voor wegkijken?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Migratie, de mythen

Bericht door wilfred degens »

Lang niet iedereen "moet"
....die komen heel berekenend af op de luxe opvang in ons land, met eigen huis met voorrang op de eigen bevolking in het vooruitzicht en heel veel hagenaars die je van alles kunt wijsmaken. Want hagenaars denkt als de gemiddelde Nederlander slechts denken kán, en dat is geen hoogstandje in toekomstvisie zonder een kristallen bol te hoeven hebben. Hoeveel geld mag de eerste leugen hen kosten? Weet hagenaars veel, want mensen, hij wéét niet veel :!:
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Migratie, de mythen

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ja, een goed plan, blijven denken. Het gaat geloof ik om empathie, denk je in wat het betekent te moeten vluchten.
Ik heb meer gevoelens van antipathie. Veel van deze migranten, ook wel vluchtelingen genoemd, zijn niet zielig maar nogal recalcitrant en brutaal. Weigeren voedselpakketten, gooien stenen naar de politie, eisen met een grote muil dat ze op de trein naar Duitsland worden gezet etc..

https://www.youtube.com/watch?v=HXYg5rFeuFk#t=65
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Migratie, de mythen

Bericht door wilfred degens »

Toch niet te geloven, wanneer je die link bekeken hebt, dat die mensen zo'n onbeschaamde eisen parketten durven te hebben! Die zijn ongetwijfeld daartoe zo geïnstrueerd door waarschijnlijk westerse mensensmokkelaars, die al die mensen hebben laten weten hoe je de slappe knieën van het linkse westen moet bespelen. "Grote bek en veel rotzooi trappen is de weg naar een snelle vervulling van een droom zonder daar te veel voor hebben te hoeven doen, hebben zij ingefluisterd gekregen. Voedsel weigeren en drama opvoeren tot je je zin gekregen hebt!" Waar gaat dat zo met ons land heen de komende tijd? Zeer beangstigend voor onze toekomst en die van onze kinderen.
Toch moeten we oppassen die vluchtelingen niet allemaal over een kam te scheren. Er zullen vast wel heel trieste gevallen tussen zitten, die nog eens extra dramatisch de dupe weer worden van die profiteurs, die ons wel even komen dwingen naar hun pijpen te dansen.
Want daar geloof ik ook in. Ik zou niet weten welk standpunt ik in deze ramp voor ons land zou moet innemen.
Dit zal nog heel veel jaren zo doorgaan tot we zelf uitgehold een ontwikkelingswerelddeel geworden zijn? Dat mag niet gebeuren.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Migratie, de mythen

Bericht door wilfred degens »

Ik ben nu als de dood dat er door zulke berichten als in die link puur racisme tegen de vluchtelingen in het algemeen gaat ontstaan. Er waren vroeger heel goede Joden en heel foute Joden die hun eigen mensen in de kampen sloegen en trapten en zonder reserves voor hun moordenaars werkten. Zo zijn er ongetwijfeld heel goede en zeer trieste mensen onder de vluchtelingen en evenzo zeer foute weerwolven onder hen.
Aan zulk racisme zal ik zeker nooit meedoen! Het probleem is om nu de goeden van de kwaden, zonder weer zeer ernstige grote fouten te maken, te onderscheiden.
Wat een verantwoordelijkheid op de schouders van die ballotagecommissieleden bij wie wel en wie geen verblijfsvergunning krijgen. Laten we a.j.b. toch iets ooit van onze geschiedenis geleerd hebben. Het sociaal noodzakelijke empathisch vermogen van de na de oorlog geboren jongeren omtrent het thema racisme schat ik niet zo hoog in. Daarom loert er weer om de hoek wat de generatie van mijn ouders gezworen hadden nooit meer zoiets te laten ontwikkelen in ons land. Het pure racisme, nu niet tegen de Joden, maar generaliserend tegen de vluchtelingen, mensen als u en ik, die zoveel, voor ons onvoorstelbaar, gruwelijke drama's hebben zien gebeuren, beleefd en overleefd hebben. Waar staat u vrijdenkers van dit forum wat dat betreft?
Mijn devies zou zijn: Geef iedere vluchteling in ons land primair het voordeel van de twijfel en ontvang ze menswaardig, maar laat de zeef zeer nauwkeurig zijn werk doen. Waarbij ik heel veel wijsheid en mensenkennis toewens aan de zwaar op kwaliteit beproefde selectieploegen.
Je vraagt je af voor wie hun vlucht erger is, voor ons, of voor hen. Ik houd het voorlopig op hen! Onhoudbaar is de situatie wel maar zonder menselijk alternatief voor deze mensen hebben we eenvoudig geen andere keus.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Gelukkig hebben we instanties voor de selectie van asielaanvragers. Al is uit de roman van Michaïl Sjisjkin Venushaar niet op te maken dat zulks altijd objectief gebeurd. Ik geloof niet dat iemand zonder reden uit Syrië of Somalië vertrekt, jij wel Bakker?
Misschien kun je een ander deuntje verzinnen, dan wegkijken? @ Neerhoff.
Plaats reactie