Migratie, de mythen

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Over welke publicatie van De Haas heb je het?
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

We spraken laatstelijk over zijn oratie in Maastricht. Je vindt daar ook zijn lijst van publicaties. Ik volg hem al jaren en lees nu en dan een artikel van hem over de problematiek, ik vind hem helder en ter zake kundig. Het probleem bevindt zich in een politieke stofwolk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

M.i. maakt De Haas in zijn analyses een kardinale wetenschappelijk fout door geen onderscheid te maken in de verschillende waarden systemen van de getelde immigranten.

Het is een publiek geheim dat immigranten met vooral (maar niet uitsluitend) een islamitische achtergrond grote problemen geven. Vooral in de wat grotere steden. Maar De Haas zwijgt daar in alle talen over. Integendeel zelfs: hij maakt politici verdacht die genoemd islam-probleem op de agenda zetten.

Hein de Haas is typisch een socioloog die blind is voor z’n eigen vooringenomenheid!
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Er zijn natuurlijk veel verschillende migranten, moslims geven problemen door hun nadrukkelijk gebrek aan tolerantie. De Haas weet net als jij en ik van de problemen die intolerantie vormt. Kijk in zijn werk...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Welk werk bedoel je? Wees specifiek, en noem de publicatie waar je op doelt.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Hij heeft op verschillende plaatsen over de ondergeschikte rol van religie geschreven bv. in United Nations Development Programme
Human Development Reports
Research Paper
April 2009

De meeste sociologen hebben weinig aandacht voor religie, bv.:
" Vervolgens komen de veranderingen van religies en culturen van migranten aan bod, waarbij we aandacht schenken aan verschillende religies van migranten, denk aan islam, hindoeïsme, winti en het christendom en hun nieuwe betekenis in een context van migratie of diaspora. Tenslotte worden de belemmeringen en mogelijkheden van een interculturele en interreligieuze dialoog vanuit de migranten behandeld."


Literatuur
•E. Brugmans, P. Minderhoud en J. van Vugt (red.), Mythen en misverstanden over migratie, Valkhofpers, Nijmegen 2007.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

Ik vroeg naar de betreffende publicatie van De Haas. Enfin, zal ik het dan maar doen?

"The myth of invasion" by Hein de Haas: http://www.heindehaas.com/Publications/ ... ica%20.pdf

Maar geen woord over uitsplitsing van zijn cijfermateriaal naar waardegemeenschappen, laat staan dat hij in deze publicatie rekening houdt met het effect van de islam op een christelijk-humanistische waardegemeenschap als de onze.

Dus, nogmaals: geef mij een wetenschappelijke publicatie van De Haas waar hij die zogenaamde immigratie mythe op een wetenschappelijke manier onderuit haalt. Want dat is immers wat hij claimt?
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Ik gaf je een titel, dat herhaal ik nu: Hij heeft op verschillende plaatsen over de ondergeschikte rol van religie geschreven bv. in United Nations Development Programme
Human Development Reports
Research Paper
April 2009

Misschien zijn die waardegemeenschappen minder relevant? Het gaat toch om de economie? De banen en de woningen. Geloof speelt nauwelijks een rol...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, de mythen

Bericht door fred neerhoff »

1 emigrant tegen 1 immigrerende terrorist houdt de immigratie balans weliswaar neutraal, maar de sociale impact is enorm. Jouw Hein de Haas is stekend blind voor dit ontwrichtende effect.
hagenaars

Re: Migratie, de mythen

Bericht door hagenaars »

Gelukkig zijn niet alle immigranten van plan terreur te brengen. Iemand kan anders over de dingen denken, dan hoeft hij nog niet stekeblind te zijn, toch..? Daarbij moet nog bedacht worden dat het fenomeen terreur ook onder hier geborenen en opgeleide stoethaspels de kop op steekt.
Plaats reactie