Is BV Nederland een familiebedrijf?

Plaats reactie
zzpummel
Berichten: 39
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 15:55
Locatie: Rotjeknor aka het Walonie van Nederland

Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door zzpummel »

Ha die lezers,

Er bestaan steeds minder familiebedrijfjes. Dat is jammer, want vader weet de jonge knullen wel te motiveren. Op zijn minst is dat leerzaam. Kan mij ook voorstellen dat er weleens een opoe is die de broek aan heeft binnen een familiefirma. 's-Avonds is er dan de maaltijd. Ieder schuift aan. Ieder eet mee! Zijn er minder verdiensten, dan wordt er een kleinere hoeveelheid gekookt. Soms is er niks. Gaat het goed met het familiebedrijf, dan is er niet alleen het brood, maar er is dan ook worst, ketchup et cetera en hagelslag op boter bij het ontbijt.

De BV Nederland is ook een familiebedrijf. Alleen is de groep eters iets gekker georganiseerd. Aan tafel zitten links de mageren. Rechts heb je de dikkertjes. De dikkertjes mogen ook de bordjes van de magere gezinsleden leeglepelen. Ze mogen ze zelfs slaan! Aan tafel zit ook, volgens zeggen, vanuit de slavische tak van de familie, de van ouderdom verschrompelde en quasi gedistingeerde tante Uuwévé. En het mens is de baas! Niet aan tafel maar wel in de huiskamer heb je nog meer familieleden. Zij zijn niet echt welkom aan tafel. De laatste piepeltjes zonder enige rechten zijn immers ooit te eigenwijs geweest. Zij hebben toen eigen stenen verworven en toch hebben ze juist ook nu rond etenstijd wel wat honger. Vanwege hun steenbezit is domme tante Uuwévé van mening dat ze gerust met honger kunnen gaan slapen. Dat is hun verdiende straf. De voor eigen rechter optredende tante discrimineert.

De beste wensen!

PS000 Tante houdt van gouden waterkranen;
PS001 Ruilen we tante niet best in voor een basisuitkering één op één met iedere BSN? UWV werknemers zijn ook bijna allemaal verborgen in combinatie met werkloos!
PS002 Laten we ons best doen tante te vertellen wat de natuur is, wat plus en wat min is.
hagenaars

Re: Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door hagenaars »

Diederik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:11

Re: Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door Diederik »

George Orwell - Animal Farm
'All animals are equal, but some animals are more equal than others.' ?
hagenaars

Re: Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door hagenaars »

Wordt Orwell nog wel gelezen? Door mij niet meer na 1984. Gelijkheid is een gevaarlijke illusie, levensbedreigend...Beste Diederik, blijf alsjeblieft schrijven. Vgl.: http://www.willemfrederikhermans.nl/biografie.php
Diederik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:11

Re: Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door Diederik »

Volgens mij wordt Orwell absoluut nog gelezen. Je hebt het hier wel over het meest bekende dystopische werk op deze aarde. Neem aan dat dat verplichte lectuur is voor de jeugd. Hoe leren zij anders over de notie van vrijheid? Wel denk ik dat de jeugd wat neer aangesproken wordt door de film V for Vendetta. Daar zitten herkenbare elementen in (het Guy Fawkes masker valt volgens mij erg in de smaak bij de jongere generatie); maakt het allemaal wat makkelijker te behappen.
hagenaars

Re: Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door hagenaars »

Gelijkheid is een denkbeeld, geen werkelijkheid. Mijn buurman kan goed voetballen, pianospelen en is lenig gebouwd. Hij houdt van scheikunde en ik niet. Ik heb deze eigenschappen die toch vrij algemeen zijn helaas niet. In de maatschappelijke verhoudingen echter zijn mijn buur en ik gelijk. We krijgen alle twee een stembiljet. Dat is niet gewoon, er zijn talloze landen waar gelijkheid voor de wet ongebruikelijk is en hier te lande doen we serieus aan gelijkheid sinds de negentiende eeuw en moesten we erg wennen. Radicale invoering duurde meer dan honderd jaar. Orwell vindt weinig lezers, hij draagt het lot van elke politieke auteur, zijn thema is wel actueel, maar niemand maakt zich nog druk om Stalin,...De BV Nederland bestaat niet, het is een onhandige metafoor en Nederland is zeker geen familiebedrijf, :P Over gelijkheid, sociale gelijkheid en verschil: http://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publ ... _Nederland
Diederik
Berichten: 11
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:11

Re: Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door Diederik »

Daar heb je wel gelijk in, maar de angst blijft altijd bestaan. Ik denk dat mensen toch bang blijven voor één wereldmacht. En dan hebben we natuurlijk nog de hedendaagse privacy kwesties...
BV Nederland bestaat niet, maar hoe zit het met BV Amerika?
hagenaars

Re: Is BV Nederland een familiebedrijf?

Bericht door hagenaars »

Volledige privacy bestaat niet. Van Dale omschrijft privacy als de persoonlijke vrijheid, het ongehinderd, alleen, in eigen kring of met een partner ergens kunnen vertoeven; gelegenheid om zich af te zonderen, om storende invloeden van de buitenwereld te ontgaan, een toestand waarin een mens er zeker van is dat zonder zijn toestemming zo weinig mogelijk andere mensen zich op zijn terrein zullen begeven. My home is my castle. Dit is een mooie droom, een illusie. Want we leven uiteindelijk altijd samen met anderen. Vgl. Willem Otterspeer, Willem Frederik Hermans: De mislukkingskunstenaar (1921-1952). Biografie, deel 1 (De Bezige Bij, 2013).
Willem Frederik Hermans: De zanger van de wrok (1953 -1995). Biografie, deel 2 (De Bezige Bij, 2015).
Hermans maakte dit onderwerp vaak tot zijn thema.
Angst is een slechte raadgever. Een wereldregering bestaat niet... Daar hoeft niemand bang voor te zijn. De USA is ook geen B.V. Waar hebben we het over? Het congres.
Het Amerikaans Congres is een bicameraal orgaan dat bestaat uit een hogerhuis - de Senaat, en een lagerhuis - het Huis van Afgevaardigden. Zowel de senatoren als de afgevaardigden worden rechtstreeks verkozen. Elk van de 435 afgevaardigden in het Huis vertegenwoordigt een congresdistrict en wordt voor een termijn van twee jaar verkozen. De districten en zetels zijn over de staten verdeeld op basis van het bevolkingsaantal dat vastgesteld is in de meest recente volkstelling. Verder heeft het Huis nog zes leden zonder stemrecht, vijf uit Amerikaanse overzeese gebieden en één uit het District of Columbia. In tegenstelling tot het Huis, is het aantal senatoren per staat gelijk, ongeacht de populatie. Iedere staat wordt vertegenwoordigd door twee senatoren. Zij worden verkozen tot een termijn van zes jaar. De verkiezing van senatoren is zo geregeld dat er iedere twee jaar ongeveer een derde van de zetels vernieuwd wordt.
Plaats reactie