Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekraïne

hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Ik heb eerst even de definitie opgezocht: het feit zelfst.naamw.Uitspraak: [fɛit] Verbuigingen: feit|en (meerv.) iets waarvan zeker is dat het gebeurd is of dat het waar is Voorbeeld: `het is een feit dat...`een vaststaand feit (een feit dat zeker is)een voldongen feit. (Dat leek mij wel handig.)

Er is overal discussie over mogelijk natuurlijk, maar als ik zeg Anna Blaman woonde in de Vliegerstraat in Rotterdam dan is dat een feit, het staat vast. Het is vaak wenselijk het eens te worden over de feiten, het maakt de discussie over de standpunten, de opinies zinvol. Zoeken naar feiten, daar gaat het vaak om.
U hebt zeker gelijk dat de feiten vaak betwist worden, maar dan is het zaak (In het belang van het gesprek.) het eens te worden over de feiten. Feiten vaststellen is een gezamenlijke activiteit: waar woonde Anna Blaman? In de Vliegerstraat? Na die vaststelling volgt dan de opinie: bv. Is zij een waardevolle schrijfster en daar kun je inderdaad verschillend over denken...Maar niet over de feiten.
Wie geen zin heeft zijn mening te herzien, kan beter maar niet aan een debat meedoen. Hij staat buitenspel. Er kunnen verschillende redenen zijn voor dergelijk gedrag, zoals u zegt prestige of eer. Het is juist wat u zegt, elke opinie is aan twijfel onderhevig. Een vraagteken zoals u zegt. (Ik vind Anna Blaman overigens een goeie schrijver. Maar dat terzijde.)
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

Dank u voor de uitleg van het woord feit. 't Zal u waarschijnlijk verbazen wanneer ik u zeg dat ik die betekenis al wist.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op za 30 mei 2015, 00:13, 3 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Wat ik probeer te doen, is het volgende: feiten zijn feiten en gezichtspunten kunnen verschillend zijn . Je kunt over gezichtspunten, opinies van mening verschillen, elkaar proberen te overtuigen, maar dat geldt niet voor de feiten.
Uw benadering van de feiten met emotie leidt meestal tot niets, getob, ruzie en onenigheid.

Je kunt over de kwaliteit van het werk van Anna Blaman van mening verschillen en dat geldt evenzeer voor Zwarte Piet. De een vindt hem lollig, de ander niet.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

Wanneer iemand beweerd een stomp van een tegenstander gehad te hebben is dat voor hem een feit welk toevallig onder getuigen gestaafd kan worden. Wanneer echter de dader beweert dat het geen stomp was maar een stevige duw, zou dat voor hem het enige ware feit zijn.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op za 30 mei 2015, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Als er ruzie dreigt over een stomp of een duwtje, dan is het misschien zinnig een criterium af te spreken, dat is wat bv. mr. Visser altijd probeert te bereiken, voordat hij zijn oordeel velt. Vaststellen van de feiten. Als ik zwart wit denk, dan spijt mij dat. Ik wil natuurlijk niet ontkennen dat er feiten zijn die mensen emotioneren. Dat spreekt voor zich.
Maar de feiten blijven de feiten, wat mensen er ook bij voelen, dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

Heel interessante en herkenbare informatie.
Maar dit journalisten omkoopbaarheid gedrag is zeker niet alleen een westers laakbaar feit.
Dit heb ik over de hele wereld meegemaakt in allerlei onderwerpen.
Sterke benen als journalist met zijn bescheiden inkomen die zulke aanbiedingen kan weerstaan.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door fred neerhoff »

wilfred degens schreef:Dit heb ik over de hele wereld meegemaakt in allerlei onderwerpen.
Eigenlijk wist jij dit allemaal al lang hè?
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:
wilfred degens schreef:Dit heb ik over de hele wereld meegemaakt in allerlei onderwerpen.
Eigenlijk wist jij dit allemaal al lang hè?
Zat jij dan in de tijd waarin 'geluk nog heel gewoon was' vast in het stadsriool? Ja, dan begrijp ik je afkeer van mijn nostalgische opvattingen. Toch vraag ik mij af of smaak een rationele opvatting genoemd mag worden. Bij smaak hoef ik niet te denken hetgeen ik met een opvatting wel zou doen. Neerhof, je taalgebruik verraadt ook niet direct (meer) je opleiding.
Voor mij heet jij voortaan 'de stigmatiserend etiketten smijter'.
Hoe jij tegen mij en anderen aankijkt zegt zo veel over wat je oud collegae mij vanmiddag al over jou onthulden. Kerel, dank je voor het zo nauwkeurig lezen van al mijn hersenspinsels en geniet verder zonder mij voortaan van je down the hill proces. Ik ga je negeren want jij bent mijn gedachten de tijd en energie niet meer waard. Al veel te veel aan verspeeld.
Moge de God van erbarmen, vergeving en buiten-menselijke begrip jou voor verder leed behoeden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door fred neerhoff »

Ik begrijp dat je aan het doordraaien bent.
Plaats reactie