Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekraïne

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door David Bakker »

In Nieuwsuur zagen we gisteren een Oekraïnse vrouw die door "Separatisten" en aanhang werd mishandeld. En het was inderdaad verschrikkelijk wat deze mevrouw overkwam: http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2019040 ... netsk.html

Dergelijke verhalen zijn er talloze. Op de Russische TV zijn dagelijks beelden te zien van "pro-Russen" die zijn mishandeld door de Oekraïners. Waarom Nieuwsuur specifiek voor dit voorbeeld koos is me niet duidelijk. Als bedoeld was om te laten zien hoe slecht de "Separatisten" zijn vond ik het een niet zo geslaagde keuze. De mevrouw, die in de buurt van Donetsk woonde, ging geld inzamelen voor het Oekraïense leger. Dat was natuurlijk niet handig. Dat kan je vergelijken met een Ajax-fan die in een Rotterdamse volksbuurt geld gaat inzamelen voor Ajax. Rara wat zou er dan gebeuren?

Overigens waren er deze week wel een paar goede neutrale reportages te zien bij Nieuwsuur vanuit het oorlogsgebied waarbij me wel opviel dat de mensen niet werd gevraagd naar hun mening over de politiek situatie. Maar wellicht mochten ze daarover niet praten. Verder was er in de uitzending van 10 februari een reportage te zien vanuit Polen waar bepaalde Oekraïners zijn heen gevlucht, bijv. een man uit Mariapul. En dat is nogal een eind weg. De interviewer vroeg niet waarom die helemaal naar Polen was gevlucht. Lijkt mij een voor hand liggende vraag. Maar misschien ben ik te kritisch.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door David Bakker »

Ondertussen gaat de hetze tegen Rusland/Poetin in het Financieel Dagblad onverminderd voort. Google op 'Nederlandse bedrijven moeten afscheid nemen van hun investeringen in Rusland' voor een interview met de Ruslandinvesteerder Bill Browder die een boek schreef "Vijand van de Russische Staat". Zijn boek werd vandaag in het Financieel Dagblad besproken: Google op 'Bill Browder: van hedgefonds-Kuifje tot strijder tegen Poetins kliek'

Citaat uit het interview:

"Begrijpt het Westen Rusland?

'Het Westen heeft een volkomen verkeerd beeld van Rusland. Het probleem is dat Russen fysiek op ons lijken. Daarom denken we dat ze denken en handelen zoals wij. Maar ze doen juist het tegenovergestelde.'

Hoe dan?

'De leden van het regime van Poetin dragen mooie pakken en ze spreken de taal van diplomatie en haute finance. Maar ze denken als hardcore criminelen. Na het lezen van mijn boek rest geen andere conclusie dan dat president Vladimir Poetin een crimineel is en Rusland een criminele staat.'"
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Weer een paar puntjes: Het gaat om de juistheid van de berichten. Weet je wel wat een hetze is? Een lastercampagne, gestook of een klopjacht, systematisch opgezet gestook of haatcampagne etc. Dat kun je mijn ochtendblad toch niet verwijten, lijkt mij. Ze geven zo veel mogelijk objectieve en neutrale informatie, die je ook wel elders vindt. Als ik het boek van deze Bill Browder gelezen heb dan zal ik er voor deze site een bespreking van maken. Wordt dus vervolgd. Ik zag dat er in Londen een rechtzaak en onderzoek is gestart. Kijk maar:

LONDEN (ANP) – De voormalige Russische spion Alexander Litvinenko was ervan overtuigd dat president Vladimir Poetin banden had met de georganiseerde misdaad. Litvinenko’s weduwe heeft dat maandag verklaard tijdens het gerechtelijk onderzoek naar de dood van de spion, die in 2006 stierf aan vergiftiging met het radioactieve middel polonium.

Volgens Marina Litvinenko uitte haar man zijn zorgen over de corruptie binnen de binnenlandse veiligheidsdienst FSB in 1998 tegen Poetin, die toen nog de organisatie leidde. Die ondernam daarop geen actie. Kort nadat Poetin president werd, een jaar later, werd een onderzoek geopend naar Litvinenko zelf.

De genaturaliseerde Brit stierf in 2006 nadat hij vergiftigde thee had gedronken tijdens een bijeenkomst met twee Russen. Die ontkennen betrokkenheid en Rusland weigert hen uit te leveren aan de Britten.

© 2014 ANP.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door fred neerhoff »

Waarom verklaar je Poetin niet definitief een onverbeterlijke slechterik? Iemand zo ongeveer het tegenovergestelde van jezelf? Voordeel is dat jij jezelf dan niet langer tot vervelens toe hoeft te blijven herhalen.

Bovendien wordt de internationale politiek er een stuk simpeler van. Je hoeft slechts te wijzen op de good guys en de bad guys. En natuurlijk geen misverstand waar jij jezelf indeelt.... Makkelijk zat toch? Probeer het in ieder geval eens...
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Nee, dit is geen goed advies, want daar gaat het helemaal niet om. Het gaat, zoals ik maar weer eens herhaal, om de feiten. De ideologie van Poetin is, vind ik, abject en kan niet slagen, hij organiseert bovendien zijn eigen tegenstanders, dom hè? Ik probeer herhaling te voorkomen, maar moet natuurlijk wel weerleggen wat gesteld wordt en onjuist lijkt.
Bv. dat de Westerse media disfunctioneren. Of dat een passagiersvliegtuig dat uit de lucht werd geschoten een geschenk uit de hemel zou zijn.
Ik deel mijzelf niet graag in en zeker niet bij de good guys want het gaat helemaal niet om mij, maar om hoe een oprechte vrijdenker tegen de gebeurtenissen aankijkt. Kan aankijken.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door fred neerhoff »

Ik weet het Hagenaars, die onpeilbare zucht naar zelfbevestiging maakt je nu eenmaal blind.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door David Bakker »

In het Financieel Dagblad (FD) van 30 december 2014 wordt op vrij positieve toon over de Oekraïense oligarch Kolomojskij gesproken. Google voor het artikel op 'Oekraïense oligarch die strijd voert met Poetin'

In dit artikel staat "Ook wekken Russische media graag de suggestie dat Kolomojskij het brein is achter het neerhalen van vlucht MH17". In dit kader is er een filmpje te vinden over Kolomojskij waar hij de ramp met de MH17 afdoet als een niemendalletje: https://www.youtube.com/watch?v=NrfKZUttEwE. Hoe zoiets op internet raakt is me een raadsel. Ook vraag ik me af of er met dit filmpje is gerommeld, want het komt van een pro-Poetin site. Misschien iets voor de onderzoeksraad om nader te onderzoeken?

Voor nog meer artikelen in het FD over Oekraïense oligarchen, google op:

'Oligarchen kunnen niet zonder elkaar' en 'Oekraïne dreigt zich te vergalopperen'
hagenaars

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door hagenaars »

Er zit een knop aan elke radio, die wordt te weinig gebruikt: aan en uit. Als je blijft luisteren, ja dan loop je een risico. Op geoudhoer...@Neerhoff, zelfbevestiging zei je? Je mag nog twee keer raden, dit is fout. @Bakker. De berichtgeving is in Nederland geheel vrij (Op een paar puntjes na.) De Onderzoeksraad heeft geen bevoegdheden tot onderzoek van de media.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:De Onderzoeksraad heeft geen bevoegdheden tot onderzoek van de media.
Nee maar ze kunnen de mogelijke rol van Kolomojskij bij de ramp met de MH17 toch onderzoeken? Hij heeft immers een prive-leger rondlopen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Disfunctioneren Westerse media inzake berichtgeving Oekr

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: zelfbevestiging zei je? Je mag nog twee keer raden, dit is fout.
Die blindheid betreft je zelfbeeld. Fout, zeg je? Lees even terug hoezeer je verstrikt bent geraakt in het uitleggen van de status-quo in plaats van een vrijdenkers bijdrage te leveren.
Plaats reactie