Poetin, man van de week

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

Arend Jan Boekestijn, met een pedant wijsneuzerig toontje, over Poetin: https://www.youtube.com/watch?v=cPT9CDBqFK0
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik heb die Waterdrinker gezien, ja. Hij doet denken aan Sudetenland en Chamberlain, toen moesten we ook rekening houden met de nogal specifieke belangen van Duitsland. De les is: het houdt nooit op, tenzij je een grens trekt. Dick Berlijn zegt het zo, er zijn principes.
@Fred. Natuurlijk houden we rekening met de belangen van Poetin*). Hij is een ouderwetse heerser, een imperialist. Het loopt met dezulken slecht af...

*)Poetin werd geboren in Leningrad (nu Sint-Petersburg) in het gezin van Vladimir Spiridonovitsj Poetin en Maria Ivanovna. Zijn vader Vladimir diende in de Sovjet-marine en daarna in de gevreesde geheime dienst NKVD onder Jozef Stalin; hij stond bekend als een fanatiek marxist-leninist. Grootvader Spiridon Poetin was de privékok van de Sovjet-leiders Vladimir Lenin en Jozef Stalin. Poetins moeder Maria was een vrome gelovige van de Russisch-orthodoxe Kerk en zou haar kind ondanks haar officieel atheïstische echtgenoot in het geheim laten dopen. Het echtpaar Poetin had eind jaren dertig al twee zoontjes, waarvan er één overleed aan difterie en het andere door ondervoeding tijdens het Beleg van Leningrad in de Tweede Wereldoorlog.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Natuurlijk houden we rekening met de belangen van Poetin*). Hij is een ouderwetse heerser, een imperialist.


En begrijp je die belangen van Poetin ook? En van de Russen? Of denk je dat Russen gewoon gek zijn? Gehersenspoeld wellicht? En wij niet? Of denk je dat Poetin gek is? En jij niet? Of is iemand pas niet gek als hij het westerse waardepatroon deelt? Of denk je misschien dat de EU het beste is voor iedereen? En voor eeuwig en altijd het centrum van de wereld was en blijft? Je kent toch wel de geschiedenis van het imperialisme hoop ik? En je was toch altijd zo gekant tegen een EU-leger? Maar hoe wil je dan de EU-grenzen handhaven? Aan het handje van de Verenigde Staten soms? En moeten zij de EU-zooi opruimen? Denk je nu echt dat zo'n EU toekomst heeft?

En nee, ik ben niet voor Poetin, laat staan voor de Russisch -orthodoxe kerk. Maar ik begrijp wel dat Rusland gemakkelijk in chaos kan vervallen als de Russen hun trots wordt ontnomen. Met een majeur wereld conflict als mogelijk gevolg.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Je stelt veel vragen, ik probeer ze te antwoorden. (Sommige vragen zijn een beetje ridicuul) Ik begrijp de belangen van Poetin. Uiteraard, maar hij vergist zich in Oekraïne, ik weet al een jaar of tien dat men daar in overgrote meerderheid de kant van het Westen op wil, genoeg heeft van Rusland. Het is jammer dat Poetin dat niet lijkt te snappen. Hij verliest zo als leider zijn hoofdbelang uit het oog. Dat is in de politiek fataal.
Ik begrijp dat de Russen een groot volk zijn, veel groter en meer divers dan de kliek rond Poetin. Er is veel ellende in Rusland, velen hebben een drankprobleem. Het gaat gewoon niet zo goed met dit voormalige wereldrijk. Hoe kom je op het idee dat de Russen geschift zijn? Heb je dat van mij gehoord? Ik denk niet dat ik gek ben, Poetin ook niet, maar als leider schiet hij te kort, dat weet ik zeker. In deze moderne tijden moet je draagvlak hebben voor jouw voorstellen, dat heeft hij niet. Of onvoldoende. Oppressie is een onbegaanbaar pad.
Er zijn veel meer mensen dan je denkt misschien, die de Westerse waarden delen, zker in Rusland en Oekraïne. Het zijn ook prachtige principes: vrijheid, gelijkheid en broederschap en toch een eigen identiteit en cultuur. Zelfbeschikking hoort er ook nog bij als principe. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die die waarden en normen niet delen.
Over de EU verschillen wij van mening. Ik vind het een uitstekende oplossing, het mag wel een beetje vlotter gaan.
Ik weet niets over de eeuwigheid en ben nadrukkelijk niet van mening dat deze statenbond, hoe succesvol ook voor iedereen de oplossing is.
Ik ben zoals je weet een voorstander van de NAVO, een succesvol bondgenootschap. Dat kan onze grenzen goed beschermen. Het bondgenootschap staat open voor nieuwe leden. Dat is waar Poetin bang voor is en terecht...
Je hebt gelijk de instorting van Rusland is een reëel gevaar. Ik weet zo gauw geen oplossing daarvoor. Misschien moeten de Russen zich bevrijden van hun bekrompen leiders en zelf gaan denken? Zoiets?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het zijn ook prachtige principes: vrijheid, gelijkheid en broederschap en toch een eigen identiteit en cultuur. Zelfbeschikking hoort er ook nog bij als principe.
Deze idealen verworden tot pedanterie indien zij voortdurend anderen wordt voorgehouden, en zelfs gedecreteerd door degenen voor wie dit alles al tot realiteit geworden is.
hagenaars schreef:Ik weet zo gauw geen oplossing daarvoor.
Dat zou dan toch tot enige bescheidenheid moeten leiden zou je zeggen.
hagenaars schreef:Misschien moeten de Russen zich bevrijden van hun bekrompen leiders en zelf gaan denken?
Wat mij betreft spreekt hieruit een peilloze kortzichtigheid en arrogantie.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

In het Rusland van vandaag is nagenoeg alle weerwoord van journalisten uitgeschakeld. Het demonstreren van een eigen mening kan al gauw gevangenisstraf opleveren. Er is daar praktisch geen eigen geluid in de pers meer mogelijk. Objectiviteit over homoseksualiteit bv. wordt gestraft met boete en vervolging. Geweld. Er zijn honderden journalisten mishandeld en zelfs gedood. Human Rights Watch is daar erg duidelijk over. Ik denk dat een modern land zonder kritiek niet goed kan functioneren. Poetin heeft zijn concurrenten in het gevang gesmeten in plaats van ze in openbaar debat te bestrijden. Dat is geen westerse arrogantie dat ik dat schrijf , zoals jij lijkt te suggereren maar een vaststaand feit.
Ik houd die democratische idealen niet alleen ongevraagd aan anderen voor, ze zijn ook vaak door de Russen beleden, alleen ze worden daar de laatste jaren in toenemende mate onderdrukt. Je moet eens Rusland en democratie op Google aantikken, dan zie snel hoe daar de beginnende democratie om zeep werd gebracht...
Ik hoop dat je wilt geloven dat ik geen arrogantie of kortzichtigheid beoog en uit wil zenden. Nee, het zijn de feiten die tegen het regiem daar spreken.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Bekende feiten die ik nooit heb tegengesproken. Wat opvalt is altijd weer dat obligate vingertje richting anderen in den verre.

Ik denk dat dat arrogante vingertje heel wat minder stellig naar anderen zou wijzen indien het eigenbelang in het geding komt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar je eigen minister Timmermans die bij de minste geringste bedreiging van het Nederlandse belang op zijn knieën gaat voor Arabische fascisten, want dat zijn die olie-wahabisten daar. Onversneden fascisten inderdaad waar wij ons compleet afhankelijk van hebben gemaakt. Of kijk anders eens naar de salafisten in je eigen achtertuin. Die lijken mij eerder een bedreiging voor onze democratie dan jouw verre Russen. Maar daar hoor ik je nooit over, en dat maakt jouw niet aflatende blameren van verre anderen in mijn ogen ook zo ongeloofwaardig en hypocriet.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Het gaat over Poetin. Niet over mijn vinger of mijn eigenbelang, zoals jij dat construeert. Poetin is een looser, hij heeft de halve wereld tegen zich in het harnas gejaagd en wat brengt het zijn volk? Armoede. lege schappen in de supermarkt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Poetin is een looser, hij heeft de halve wereld tegen zich in het harnas gejaagd en wat brengt het zijn volk? Armoede. lege schappen in de supermarkt.
Je herhaalt jezelf zonder blijk te geven van enig inzicht dat al niet in de mainstream media te vinden is. Trouwens, als je werkelijk zo te doen hebt met die arme Russen waarom stort je dan niet je salaris op hun rekening? Niet lullen maar poetsen!
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Als jij dezelfde vragen blijft herhalen dan krijg je dezelfde antwoorden. Kun je behalve een flauwiteit nog andere (Ik bedoel zinnige) oplossingen voor het Russische volk bedenken? Een beetje kritiek kan echt geen kwaad...
Ik bedoel dat het volk niet gediend is met een leugenachtige leider die een negentiende eeuws hersenspinsel najaagt. Een leider die zijn tegenstanders en die zijn er echt wel geweest, allemaal systhematisch heeft uitgeschakeld zonder ze op een eerlijk speelveld te verslaan met politieke middelen. Ik denk dat Rusland in een diepe crisis is beland met deze man.Wat denk jij er van?
Plaats reactie