Poetin, man van de week

hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

@Fred. Allicht komt er meer bij kijken. Maar Montefiore schreef niet voor niets onder de titel "Aan het hof van de rode tsaar" , je krijgt een compleet beeld van de ontwikkeling van de Sovjet Unie. En verder heb ik natuurlijk de kranten, tijdschriften en boeken gelezen die er toe doen...Als er iets is dat ik over het hoofd zie dan hoor ik het graag.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Als er iets is dat ik over het hoofd zie dan hoor ik het graag.
Je vraagt naar de bekende weg. Zie Buitenhof van afgelopen zondag, uitzending gemist. Je kan het Rusland van Poetin niet doorgronden door je te fixeren op de persoon van Poetin.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik heb uiteraard inmiddels "Uitzending gemist" bekeken. Onze draad gaat over Poetin, toch? Ik hoorde de auteur geen nieuwe inzichten in deze personeelskwestie noemen. Poetin hangt ouderwetse en onuitvoerbare ideeën aan. Dat is mijn stelling.Hij is geen "man van de week", maar een nagenoeg volkomen geïsoleerde figuur, president van een land dat de boot heeft gemist. De Russische Federatie wacht op nieuw leiderschap en zal 24(!) jaar na de ineenstorting van de Sovjet Unie de weg naar moderniteit moeten proberen te vinden. Let op! Dit is geen Westers arrogantie, maar een zakelijke constatering, daarbij hoeft de grote Russische cultuur geen schade te lopen, integendeel. Ik ga nu een kopje Kusmi thee drinken, want theepakken en melangeren dat kunnen ze...http://www.zininshop.nl/kusmi
(Persoonlijk is St.Petersburg favoriet.) De firma werkt sinds 1917 vanuit Parijs, de toenmalig grote Russische kolonie aldaar...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Poetin hangt ouderwetse en onuitvoerbare ideeën aan. Dat is mijn stelling.


Poetin heeft de Krim weer bij Rusland gevoegd. Onuitvoerbaar zeg je?

Als adept van de neo-conservatieve Francis Fukuyama denk ik niet dat je ooit iets van Rusland (of China, om maar eens een andere niet-Westerse cultuur te noemen) gaat begrijpen.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik ben geen adept, van niemand of niets niet, ik houd wel van bloemkool en kalfswangetjes, gestoofde kalfswangetjes...Ik heb het effe opgezocht: " Een adept is een individu waarvan binnen een bepaalde groep gezegd wordt dat hij een bepaald niveau van kennis en vaardigheid in de al dan niet esoterische leerstellingen van die groep heeft bereikt. Vaak wordt dit 'vastgesteld' door het afleggen van een proeve van bekwaamheid om een bepaalde 'graad' van geïnitieerdheid te behalen. Een voorbeeld van dergelijke groep is de 19e-eeuwse magische orde van de Golden Dawn. De meer algemene, niet-esoterische betekenis van adept is iemand die de stijl, de ideeën van bijvoorbeeld een kunstenaar of politicus navolgt." Duidelijk?

Ja, onuitvoerbaar, want zijn ouderwetse waandenkbeeld gaat er van uit dat het Russische imperium wordt hersteld. Welnu dat is onuitvoerbaar, het is al in de laatste helft van de negentiende eeuw en in de eerste jaren van de twintigste ten grave gedragen. Nationalisme allom, zoals je weet. De Russische Federatie had, in verband met de aldaar gelegerde vloot, uiteraard al speciale contracten met de Krim, hoor. De annexatie door de Beer was overbodig...Ruw en lomp gedrag en heel onaangenaam voor de niet zo Russisch denkenden, die zijn er ook, bv. de Krimtartaren. En de aldaar woonachtige Oekraïners natuurlijk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De annexatie door de Beer was overbodig
Daar denkt Rusland dus anders over! Gek hè?
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

De meeste Russen zijn straalbezopen, of vrouw, dus dat verbaast mij niet...

Toch weer even serieus: die annexatie is een ook voor Rusland zeer nadelig optreden door de Beer, het bevestigt het beeld dat van De Russische Federatie bestaat in de buurlanden. En dat is geen gunstig beeld. Steun aan Assad is ook zo´n domme zet. In deze mondiale wereld is populariteit ook bij verschillen van inzicht en niet sporende belangen essentieel.
Zie ook Wikipedia Mondialisering http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... UlOcE5t1gg
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:die annexatie is een ook voor Rusland zeer nadelig optreden door de Beer
Gelukkig weet jij wèl wat goed is voor jouw Beer. Enzovoorts enzoverder. Paradigma's zijn nu eenmaal moeilijk te doorbreken!
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ik weet heel weinig, maar een paar dingetjes staan toch wel vast: tot het paradigma is doorbroken. Democratie heeft de toekomst, ook in Rusland (en Hong Kong. Aldaar inmiddels honderd duizenden protesten. Nota bene op de nationale feestdag van China. Helpt traangas en pepperspray? Ik denk het niet.)
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Een wel heel erg doorzichtige en schaamteloze zet van de Russische Federatie:
Rusland begint strafzaak tegen Oekraïne
Rusland is een strafzaak begonnen vanwege de 'genocide tegen Russisch sprekende inwoners' van het oosten van Oekraïne.
Rusland begint strafzaak tegen Oekraïne
Dat blijkt uit een verklaring die maandag is uitgegeven door de onderzoekscommissie van de Russische Federatie, de belangrijkste federale onderzoeksinstantie in Rusland.
''Vertegenwoordigers van hoge politieke en militaire leiders van Oekraïne, van de Nationale Garde en de Rechtse Sector (nationalistische organisatie) hebben de opdracht gegeven tot de opzettelijke vernietiging van de Russisch sprekende burgers."
In de verklaring worden schendingen van het Genocideverdrag uit 1948 van de VN en andere ''internationale rechtshandelingen" aangehaald.

Rusland beschuldigd Kiev al langer van geweld tegen burgers in het oosten van Oekraïne, zoals het Westen Moskou beschuldigt van het verzenden van wapens naar pro-Russische rebellen.

Volgens een recent VN-rapport zijn er zeker 2593 mensen omgekomen sinds het begin van het conflict. In het rapport worden de pro-Russische separatisten beschuldigd van een breed scala aan schendingen van de mensenrechten, waaronder moord, ontvoeringen en martelingen.

Door: ANP
.







Deel:
Plaats reactie