Poetin, man van de week

hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Klopt! Gorbatsjov was (denk ik) wel een meer democratisch mens. Gorbatsjov regeerde met als motto, de leuzen 'economische intensivering', 'glasnost' (openheid) en 'perestrojka' (hervorming) en voerde in het buitenlands beleid 'het nieuwe denken' in. Van Jeltsin weet ik niet veel, was hij niet meestal bezopen?
De instorting van de Sovjet Unie was, als ik het goed begrepen heb, op vele fronten, een echte chaos, die nog niet is opgeruimd. Weet ik uit de krant.
Logisch dat Poetin in zijn eerste periode goed werk kon doen. Maar nu is hij aan het raaskallen bv. over de Russische eenheid. Ik denk dat het hem behoorlijk tegen zit. Ik vergelijk hem met de Gaulle, die wist ook van geen ophouden...Een politicus is goed als hij twee dingen goed doet, het werk en de ideeën. Ten tijde van Machiavelli ging het om oorlogvoeren, nu is de staat er ook voor andere zaken (Veel zaken haha...)

Een warme persoonlijkheid, gevoel voor groepswerk, hartelijkheid, het zijn allemaal dingen die er toe doen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Een warme persoonlijkheid, gevoel voor groepswerk, hartelijkheid, het zijn allemaal dingen die er toe doen.
Zeker, maar jouw warmte is voor de ander kilte. Niet voorstelbaar hè?
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Zeker, kwaliteit en warmte zijn natuurlijk relatieve begrippen. Maar in Europa en tegenwoordig is er wel ongeveer concensus over de hoeveelheid warmte en de specifieke kwaliteiten die een politicus moet tonen. Rijden op een paard met ontbloot bovenlijf bv. vinden we in deze contreien een beetje aanstellerig. Een buurland binnenvallen keurt men in het algemeen af. Lage levensverwachting evenzeer...http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja
Ook het opsluiten van een concurrent of een damespopgroepje wordt niet warm gevonden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Ja hoor, je hebt gelijk, Stalin had dan ook een veel warmere uitstraling dan Poetin.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Ken je de beide boeken over S.? Van Simon Sebag Montefiore? Nee, hij was beslist geen warme persoonlijkheid. Hij kon wel mooi zingen en maakte aardige gedichten. Hij boezemde angst in...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

Het heeft er alle schijn van dat je niet veel begrijpt van het huidige Rusland onder Poetin.

Gisteren was de vooraanstaande Britse historicus Orlando Figes in het programma Buitenhof op de televisie. Hij werd geïnterviewd over zijn laatste boek "Revolutionairy Russia". Geheel tegen de Westerse opvatting in is Figes er van overtuigd dat Rusland niet opnieuw een imperialistische mogendheid zal worden.
hagenaars

Re: Poetin, man van de week

Bericht door hagenaars »

Uiteraard, Poetin slaagt niet, heb ik gesteld, hij is een verliezer en heeft slechts invloed in eigen land, Abchazië, delen van Georgië en Witrusland, alsmede Kachastan, geen bedreiging dus. En al helemaal geen imperium. Hij is gehaat en gevreesd bij al zijn buren. In mijn ochtendblad een verslag van een grote anti Poetin demonstratie in Moskou. Ik ben onvoldoende op detail niveau op de hoogte, zeker, maar de grote lijn houdt ik stevig vast. Ik heb niet naar Buitenhof gekeken, ik viel in slaap bij Samson, ook al een verliezer.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik heb niet naar Buitenhof gekeken
Je zou genoemd boek van Orlando Figes kunnen lezen, dan begrijp je misschien meer van het huidige Rusland. Bij de recente politieke ontwikkelingen mbt. Oekraïne gaat het in de eerste plaats natuurlijk helemaal niet om de persoon van Poetin.

Hetzelfde geldt voor de Sovjet Unie van weleer, ook die kan je niet begrijpen door je te beperken tot de persoon van Stalin. Daar komt echt meer bij kijken.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Poetin, man van de week

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Je zou genoemd boek van Orlando Figes kunnen lezen, dan begrijp je misschien meer van het huidige Rusland. Bij de recente politieke ontwikkelingen mbt. Oekraïne gaat het in de eerste plaats natuurlijk helemaal niet om de persoon van Poetin.

Hetzelfde geldt voor de Sovjet Unie van weleer, ook die kan je niet begrijpen door je te beperken tot de persoon van Stalin. Daar komt echt meer bij kijken.
Ik heb je wel eens een ander boek van Figes aangeraden, te weten "Tragedie van een volk. De Russische Revolutie 1891-1924" (zie bespreking: http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... -1924.html). Je had daar toen geen oren naar.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Poetin, man van de week

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Je had daar toen geen oren naar.
Klopt, en dat boek heeft voor mij nu nog geen prioriteit. Ooit las ik namelijk Leon Trotsky's "The History of the Russian Revolution" (1930) en daar wou ik het wat de Russische revolutie betreft voorlopig bij laten.
Plaats reactie