maar het gaat toch over rechten van de dieren, en uit wat je zegt volgt toch dat het recht van een dier een plicht is van iemand anders, namelijk van diegenen die die rechten kunnen respecteren. Wij dus. Dus een dier zelf heeft geen plicht als die daar niet toe in staat is. hetzelfde voor mentaal gehandicapten: die hebben wel rechten, maar als ze niet in staat zijn om plichten na te leven, hebben ze geen plichten.hagenaars schreef:Het recht van de een is de plicht van de ander, hoe kun je een dier tot iets verplichten?
maar die ontbreekt dan toch ook bij een mentaal gehandicapte?Recht gaat uit van wederkerigheid, die ontbreekt bij het dier.
het is niet dat als wij geen honden en katten eten en ze in de VS geen paarden eten, dat honden katten en paarden zouden verdwijnen. Ik vind het wel onverantwoord om bewust ernstig lichamelijk gehandicapte wezens te kweken zonder hun toestemming. Zowat alle veedieren hebben ernstige handicaps door te snelle groei, te grote uiers, te frequente eierproductie, en veel veedieren worden kunstmatig zwanger gemaakt zonder hun toestemming.Als wij geen vlees aten, zouden we dan koeien houden?
Door het afschaffen van de slavernij is men niet verder gaan kweken met een ras van zwarte slaven, en daardoor bestaan die zwarte slaven nu niet, maar hun niet-bestaan is geen reden om slavernij te rechtvaardigen.
maar als ze gebruikt worden als louter middel (als louter bezit of product), dan wordt hun basisrecht geschonden. Het zou natuurlijk niet eerlijk zijn om iemand als bezit te nemen en te verklaren dat dat wezen een product is, en dat gebruiken om te rechtvaardigen dat dat wezen geen basisrechten heeft. Want zoiets zou men dan met slaven ook kunnen doen.Ook zouden er weinig schapen en kippen zijn. Dieren maken deel uit van de economische verhoudingen tussen mensen. Zij hebben een eigenaar of leven in het wild. Het zijn producten en vallen onder het recht dat het veilig en fatsoenlijk produceren regelt.
Economie is natuurlijk ook psychologie, er is immers een verlangen nodig om een vraag te genereren? Mensen eten als ze kunnen vlees en vleesproducten.
maar het feit dat er een verlangen was nar slaven en bijgevolg een economische vraag naar slaven, is nog geen rechtvaardiging voor slavernij. Uit wat men doet of kan volgt nog niet dat het zou mogen.
maar wat is nutteloos? Als iemand er plezier in schept om honden in brand te steken, dan zeggen wij dat dat plezier nutteloos is. Maar als iemand omwille van de smaak iemand anders zou opeten, dan mag het weer wel? Niet bepaald consistent.Leed toebrengen en nutteloos doden van dieren wijs ik af, de wet verbiedt het ook, trouwens.
De manier waarop men varkens kweekt, opsluit en slacht, zou men nooit tolereren bij honden, en men zou meteen inzien dat dat hondenleed dan te erg en te nutteloos is. Terwijl varkens minstens even zachtaardig, gevoelig en intelligent zijn als honden.
maar je hebt wel lekkere veganistische vleesvervangers. Dus nu moeten we het volgende doen: wat is het verlies in welzijn als je die lekkere vleesvervangers zou eten in plaats van vlees? Een klein tikkeltje verlies. Hoogstwaarschijnlijk veel veel kleiner dan het verlies van welzijn van iemand anders die zonder toestemming zwanger wordt gemaakt, opgesloten, veel gezondheidsproblemen kent en vroegtijdig wordt geslacht.Er is echt nog geen vervanging voor een sappige en smakelijke biefstuk, geloof het alsjeblieft niet.
maar van wanneer is het zo noodzakelijk dat het basisrechtschendingen kan rechtvaardigen? Wat we leren uit de wetenschap, over de ernstige onbetrouwbaarheid van dierlijke modellen voor mensen, kunnen we al zeker concluderen dat de basisrechtschendingen niet kunnen worden gerechtvaardigd. Als men die rechtenschendingen wel zouden kunnen rechtvaardigen, dan zou men al zeker het gelijkaardig gebruik van mentaal gehandicapten in experimenten kunnen rechtvaardigen (omdat in vergelijking met niet-menselijke dieren de mentaal gehandicapte mensen nog een beter model zijn voor menselijke ziektes)Een toezichthouder hoeft geen outsider te zijn, immers het doel is niet het aantal dierproeven tot nul te reduceren, het gaat om de doelmatigheid van de noodzakelijke dierproeven.