Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Wij weten nu dat het Japanse opperbevel geen vrede wilde en pas zwichtte voor de Russische invasie in Mantsjoerije. De geallieerden wisten dat toen niet. Zij konden het zich ook niet voorstellen. Jouw alternatief kwam ook niet in hun op.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Dus toch geen goed idee van de Amerikanen om hun atoombommen op Japanse burgerdoelen af te werpen?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Het is een historische kwestie, er zijn veel factoren die een eenvoudig ja of nee bemoeilijken. Ik hoop dat je dat begrijpt en accepteert...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Ik vind het opmerkelijk dat je het nu opeens zo moeilijk vindt om een oordeel te vellen, terwijl je anders meteen klaar staat om met je vingertje te wijzen.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Ja, dat kan wel zijn, maar dit is dan ook een boekenkast vol literatuur. Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden. Het blijft een interessante casus.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Waarom verschuil je je opeens achter een boekenkast?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Verschuilen is niet het goede woord, ik probeer de situatie in zijn complexe context te zien, het is geen onderwerp voor snelle opinies. Jammer hè...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Niet jammer, wèl schijnheilig.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Dat is een reactie die ik niet had verwacht. Ik leg mijn kaarten op tafel, noem de complexiteit, geef een duidelijk antwoord en neem niet (zoals jij) een halfslachtige positie in. Een atoombom op een dunbevolkt gebied, alsof je daar iets mee opschiet.. Uiteindelijk hadden die bommen zelfs geen enkel effect, nog op de beide steden en zeker niet op een dunbevolkt gebied.
Schijnheilig? Lijkt mij een onlogische conclusie.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik leg mijn kaarten op tafel, noem de complexiteit
Die complexiteit is verre van uniek en bovendien bekend.
hagenaars schreef:(ik)geef een duidelijk antwoord en neem niet (zoals jij) een halfslachtige positie in.
Jouw antwoord is "misschien een schanddaad" maar "weet niet". Erg duidelijk inderdaad. Mijn antwoord is dat de Amerikanen hun atoombommen NIET op de burgerdoelen Hiroshima en Nagasaki hadden moeten afwerpen. Volgens mij hadden zij hun bommen intelligenter moeten inzetten. Weet je nog?
Plaats reactie