Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Ik plaats het in de context van die tijd. Dagelijks vielen er tienduizenden slachtoffers.

oorlogsmisdaden

De aartsbisschop van Tokio, kardinaal Peter Seiichi Shirayanagi, heeft zich verontschuldigd voor de oorlogsmisdaden die Japan in de Tweede Wereldoorlog heeft begaan.

Tijdens een bezoek aan de Filippijnen zei hij dat ook de rooms-katholieken in Japan medeschuldig zijn aan de twintig miljoen oorlogsslachtoffers in Azië en het gebied van de Stille oceaan,,Wij, de rooms-katholieke bisschoppen van Japan, vragen als Japanners en als leden van de Rooms-Katholieke Kerk aan God en alle broeders en zusters in het Aziatische en Pacifische gebied om vergeving voor de tragedie die Japan in de Tweede Wereldoorlog veroorzaakt heeft", aldus Shirayanagi tijdens een kerkdienst in de Filippijnse hoofdstad.

Alleen al in Manila vielen in 1945 bij de gevechten tussen de Japanse bezetters en het Amerikaanse leger ongeveer 100.000 doden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Moeilijk hè, om een eigen mening te hebben!
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Nee, dat niet, ik gaf het citaat om duidelijk te maken om welke slachting het toen ging. Begrijpelijk dat de Amerikaen, de geallieerden, dachten met deze twee bombardementen het pleit te winnen en het moorden te stoppen. Dat bleek een misrekening.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dat bleek een misrekening.
Je bedoelt dat de Amerikanen toch een alternatief hadden? Welk alternatief?

Kom op, je hebt vast wel een helder standpunt dat je heus niet zo krampachtig geheim hoeft te houden.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Nou, ik vind het een moeilijke zaak. Ze hadden natuurlijk niet kunnen gooien? Maar het verlangen de oorlog te beindigen en de lust zoiets uit te proberen, wonnen het.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Dus toch noodzaak, en derhalve geen schanddaad? Word je niet duizelig van al je gedraai?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Nee, het blijft een moeilijke kwestie...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

Enfin, geen mening is ook een mening.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Als je alles overziet, wijs je de bommen af. Het punt is dat de geallieerden niet alles overzagen en toch moesten beslissen. Dat is mijn mening.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het punt is dat de geallieerden niet alles overzagen en toch moesten beslissen. Dat is mijn mening.
Als de Amerikanen verder dan hun neus hadden gekeken, hadden zij wel degelijk een alternatief. Maar jij vind van niet?
Plaats reactie