Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Achteraf kijk je een koe in z´n kont. Op het moment dacht men een oplossing voor de vele gesneuvelden te hebben. Dat blijkt een misrekening te zijn, dan komt de vraag aan de orde: "Maar was zo´n bombardement nuttig en nodig?"
Ik denk het in die uitzichtloze oorlogssituatie wellicht wel. Ook Dresden was twijfelachtig. Drie dagen na de atoombom op Hiroshima wierpen de Verenigde Staten op 9 augustus 1945 ook op Nagasaki een atoombom, genaamd Fat Man. Het doel van de bom was eigenlijk het verwoesten van de stad Kokura, maar deze stad was bewolkt en daarom ging men over naar het tweede doel, het industriële gebied van Nagasaki. De bom explodeerde 469 meter boven de voorstad Urakami en maakte in totaal ongeveer 64.000 slachtoffers (39.000 doden en 25.000 gewonden). Hiroshima: Door de na-effecten als gevolg van de radioactieve straling liep het dodental uiteindelijk op tot ongeveer 140.000 eind 1945.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Op het moment dacht men een oplossing voor de vele gesneuvelden te hebben.
De Amerikanen hadden volgens jou geen andere keus dan hun bommen op de Japanse bevolking af te werpen?

Heb je hierover eigenlijk wel een mening, of blijf je zoals gewoonlijk draaien?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Dralen of talmen, niet draaien. Ik heb hierboven de argumenten pro en contra genoemd. Wat vind jij eigenlijk? ik neig naar een schanddaad.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Wat vind jij eigenlijk?
Rare vraag. Ik stelde immers al eerder:
fred neerhoff schreef:
David Bakker schreef: Maar ja als je moet kiezen tussen tienduizenden soldatenlevens (landgenoten) en de levens van een paar honderdduizend burgers van een vijandelijke staat kies je toch voor het eerste?
Ben ik het niet mee eens. Die bom hadden de Amerikanen ook op een dunbevolkt gebied kunnen afwerpen. Ik denk dat dat als dreiging afdoende was geweest om de japanners te laten capituleren.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Dat is jouw standpunt, ja. Duidelijk en hartelijk dank. Maar nu blijkt dat het Japanse opperbevel helemaal niet onder de indruk was van de beide bombardementen, de Russische inval in Mantsjoerije deed voor hen de deur dicht...Waarna de keizer het aandurfde zijn volk over de radio toe te spreken.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:de Russische inval in Mantsjoerije deed voor hen de deur dicht...Waarna de keizer het aandurfde zijn volk over de radio toe te spreken.
Zou dit waar zijn, dan hadden de Amerikanen hun bommen beter helemaal niet kunnen gebruiken.

Ikzelf ben van mening dat de Amerikanen hun bommen beter als dreiging hadden kunnen inzetten.

En jouw mening is?
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

De Amerikanen konden natuurlijk niet volstaan met dreigen, niemand kende de werking van een atoomaanval. Achteraf bleek dat deze zelfs geen indruk maakte op het Japanse opperbevel. Ik heb mijn mening al direct gegeven. Waarschijnlijk een wandaad. Maar ik heb wel begrip voor de reactie onder die omstandigheden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De Amerikanen konden natuurlijk niet volstaan met dreigen
Zoals ik reeds zei: dreigen = afwerpen op dunbevolkt gebied.
hagenaars

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door hagenaars »

Ik snap het idee, een vondst, maar het zou geen indruk hebben gemaakt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niet goed weten wat er echt aan de hand is.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:maar het zou geen indruk hebben gemaakt.
Oh nee? Er was dus toch geen alternatief?

Waarom noem je die burger bombardementen dan een schanddaad?
Plaats reactie