Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

hagenaars

Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door hagenaars »

Gisteren hield hij in Newtown een intelligente, mooie en emotionele toespraak. Type "I have a dream". In warme goedgekozen zinnen deed hij het probleem uit de doeken, er zijn teveel wapens onder de mensen, die vrijheid is doorgeschoten en leidt tot ongelukken. Hij heeft gelijk, De USA moet meer op Europa gaan lijken, waar wapenbezit zeer beperkt is.
http://link.email.washingtonpost.com/r/ ... npost.com/

(Terzijde merk ik op, als staartje van een andere discussie op dit forum, die over Europa, dat Obama meer mogelijkheden heeft dan wij om ons als Europeanen aan te laten spreken. "We as a nation", de door Obama gebruikte effectieve aanspreekvorm kun je in Europa niet gebruiken, nog niet?)
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door Frans van Dongen »

Bedoel je dat je denkt, dat zijn toespraak een einde gaat maken aan het geweld ?

We zullen zien.
hagenaars

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door hagenaars »

Nee, dat denk ik zeker niet, maar hij heeft laten weten dat hij in overleg met verschillende landgenoten een plan wil ontwikkelen. Lijkt mij een goede aanpak.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door Frans van Dongen »

Hoe kun je nu een plan maken tegen het geweld in de wereld ?
Ik moet nog maar zien of Obama dat lukt.
Obama is geen wonder-kind.

Het wapenverbod, dat hij min of meer wil invoeren, lukt hem niet eens.
De wapenlobby zal volhouden, dat het geen geweren zijn, die mensen doden, maar mensen.
Ook zal O. de grondwet moeten veranderen. En dat valt niet mee.

De Amerikanen beleven het recht om wapens te dragen ("the right to bear arms") ongeveer zoals wij het recht op vrije meningsuiting: Niet zo maar een recht, maar een grondrecht.

Ik las, dat de wapenverkopen in de USA sinds dat drama op die school van de week, met 43 % is gestegen !
Obama bereikt niets .
hagenaars

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door hagenaars »

Obama beperkt zich gelukkig tot de USA. Hij wil die ongelimiteerde wapenverkopen aan banden leggen. Elke grondwettelijke vrijheid kan beperkt worden, ik krijg de indruk dat dat is wat hij wil.

Ik blijf hoopvol maar kan jouw skepsis wel begrijpen. We zullen zien. Tenslotte krijgt hij ook de hogere belastingen voor de zeer rijken er door en is de betere gezondheidszorg gelukt. Hij weet best wel iets te bereiken. In dat dwarse land dat ook nog sterk verdeeld is.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door Frans van Dongen »

Obama beperkt zich gelukkig tot de USA. Hij wil die ongelimiteerde wapenverkopen aan banden leggen. Elke grondwettelijke vrijheid kan beperkt worden, ik krijg de indruk dat dat is wat hij wil.
Inderdaad; dat wil hij. Maar of hem dat gaat lukken, is zeer de vraag. Hij had al ontzettend veel moeite, om de Amerikaanse vorm van "ons ziekenfonds" erdoor te krijgen. Voor die wapens moet hij echter de grondwet veranderen. Dat wil zeggen, dat de senaat EN het congres moeten toestemmen EN ALLE staten ! Lukt nooit !
Ik blijf hoopvol maar kan jouw skepsis wel begrijpen. We zullen zien. Tenslotte krijgt hij ook de hogere belastingen voor de zeer rijken er door
Ja, en dat is omdat in de grondwet staat, dat dat moet. De zogenaamde "Fiscal Cliff". Maar zijn antiwapenvoorstel is juist tegen de Grondwet.
en is de betere gezondheidszorg gelukt.
Geldt hetzelfde voor: De Grondwet hoefde er niet voor gewijzigd te worden. Voor "ontwapenen" wel. Dat is dus heel wat anders.
hagenaars

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door hagenaars »

Je ziet nu al dat de wens om de wapenverkoop terug te schroeven groot is en breed gedragen wordt. Het is natuurlijk niet noodzakelijk die grondwet te veranderen.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door Frans van Dongen »

We zullen zien. Wellicht lukt het O. om bijvoorbeeld de automatische wapens te verbieden.
hagenaars

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door hagenaars »

Ja, ik geloof dat dat de bedoeling is.
hagenaars

Re: Obama heeft een plan, een ingrijpend plan.

Bericht door hagenaars »

Het debat gaat gelukkig ook nog door, ten slotte zal ook de USA meer Europees worden, daar reken ik op. States move to restrict gun magazines as federal proposal stalls in

http://link.email.washingtonpost.com/r/ ... Z8OL9/4O/h
Plaats reactie