Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Er is mij niets ontgaan.

Bij historische onderwerpen gaat het altijd om tijd en plaats, in het Westen is tussen 1500 en vandaag louter vooruitgang geboekt. In zekere zin geldt dat ook wel voor de Arabische wereld,
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:in het Westen is tussen 1500 en vandaag louter vooruitgang geboekt.
Nee hoor, er is jou niets ontgaan. Ook niet de Inquisitie, de slaven handel, beide Wereldoorlogen, de kolonisaties, Stalin, Hitler, de Holocaust, Hiroshima en Nagasaki. En ja hoor, louter christelijke vooruitgang. En jij weet natuurlijk zeker dat deze gruwelijkheden hun weerga niet zullen hebben!
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door Frans van Dongen »

HALLO....AARDE AAN LEX !!!
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Alle genoemde figuren en feiten zijn inmiddels opgepakt, veroordeeld en in elk geval overwonnen. Ik heb niet gezegd en wil dat best herhhalen, als het nodig is, dat het allemaal hosanna was in Het Westen. Ik weet over de toekomst weinig zeker, maar ik verwacht geen herhaling van feiten, nee.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: maar ik verwacht geen herhaling van feiten, nee
Oorlog zal zich in ieder geval herhalen.

De Oude Grieken zeiden al: "....net zo goed als je kunt spreken van zoveel jaar ná de Atheens-Spartaanse oorlog, kun je spreken van zoveel jaar vòòr de Atheens-Spartaanse oorlog....".

Agressie en oorlog zijn onvermijdelijk en zo hardnekkig door een onontkoombaar verschijnsel, dat Freud het "Onbehagen in de Cultuur" noemde.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Zo simpel is het niet, er komt zeker oorlog, maar niet binnen Europa. In het tijdschrift Science onlangs bestrijden twee Finse auteurs Fry en Söderberg de stelling dat mensen altijd en onvermijdelijk ten strijde trokken. Ik hoop daar nog op terug te komen. Boeiende stof. Het proces van staatsvorming speelt uiteraard hierbij een dominante rol. Freud zat er ook weleens naast, toch?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het is geen wis- en natuurkunde, het oordeel goed of kwaad.
Klopt! Voor wis- en natuurkunde moet je iets kunnen en kennen, terwijl iedere volwassene wordt geacht zelfstandig te kunnen oordelen.
hagenaars

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door hagenaars »

Dat klopt, maar die subjectieve oordelen kunnen wij objectief behandelen, beoordelen. Daarvoor is kunnen en kennen nuttig.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dat klopt, maar die subjectieve oordelen kunnen wij objectief behandelen, beoordelen. Daarvoor is kunnen en kennen nuttig.
Voor zo'n oordeel moet je eerder bij de kerk dan bij de wetenschap zijn .
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op wo 28 aug 2013, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Vooruitgang dankzij joods-christelijke cultuur?

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:er komt zeker oorlog, maar niet binnen Europa.
Dat werd bij de oprichting van het Vredespaleis in Den Haag - vandaag precies 100 jaar geleden - ook gehoopt. Er zouden nog twee wereldoorlogen volgen!
Plaats reactie