Politieke Unie gewenst

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Het invoeren van een Europese eenheidsmunt zonder eerst een Europese politieke unie te smeden is opzichzelf al de voorbode van een catastrofe. De volgorde van een droomwereld...

En enerzijds aandringen op een politieke unie maar anderzijds een eigenstandig leger ter verdediging van die unie niet ter sprake willen brengen getuigt pijnlijk duidelijk van een dubbelhartige ideologie.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ja, we weten nog heel goed hoe het gegaan is. In 1992 bij het Verdrag van Maastricht, Nederland stond geheel alleen met de wens direct een feitelijke politieke Unie op poten te zetten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Maastricht.
Het proces van eenwording verloopt nu eenmaal met horten en stoten, maar telkens blijkt weer dat het uiteindelijk doel dichterbij komt. De landen houden graag hun vrijheid "ondeugend" te blijven.

Je weet toch dat de NATO goed voldoet?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Je weet toch dat de NATO goed voldoet?

Een politieke unie die zichzelf respecteert moet minimaal bereid zijn zich militair te verdedigen. En niet – zoals de vlag er nu bij hangt - zich verlaten op grote broer Amerika.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat het Nato bondgenootschap voor alle deelnemende landen een bevredigende situatie is. Vandaar...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Dat weten we nu wel.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Zeker, maar waarom breng je dit punt dan telkens weer op?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Een politieke unie zonder een eigenstandig leger is als een vis op het droge.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

De NATO is vooralsnog ons Europees leger. Je vergeet toch niet -hoop ik-, dat we in een proces zijn verwikkeld op weg naar meer politieke eenheid. Een Europees leger zou dat proces, dat zo al moeilijk genoeg is, aleen maar destabiliseren.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Steeds maar weer de hete aardappel doorschuiven gaat je uiteindelijk opbreken. Dat is nu toch wel duidelijk mag ik hopen?

By the way, spreek ik hier met een vrijdenker of met iemand die de status quo toegedaan is?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

De Nato is geen hete aardappel, het is een politiek feit. Ik maak geen onderscheid, de status quo en vrijdenken, beide is mogelijk. Over dit vraagstuk zie ook

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=l ... yA&cad=rja

Een prachtige film over het vrije woord en de rol van de (Amerikaanse) status quo. Draait op dit moment hier en daar, een meesterwerk.
Plaats reactie