Politieke Unie gewenst

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:het was een gekoesterd ideaal.
Nee, het was voor enkele leidende politici een romantisch ideaal. Een ideaal dat bij de oprichting van de EU tot een politiek dogma is verworden. Een gevaarlijk dogma bovendien.

Indertijd heb ik in mijn vakgebied de strubbelingen meegemaakt om naast een Amerikaans top-wetenschappelijk tijdschrift een Europese variant op te richten. Dit, om het Amerikaanse monopolie op mijn vakgebied te breken. Mislukt: vooral de Engelsen en de Fransen konden niet over hun verschillende identiteit heen stappen. Dezelfde onenigheid manifesteerde zich natuurlijk ook bij de oprichting van de EU, om maar te zwijgen over de inbreng van de Duitsers met hun schuldgevoel over Hitler. Al moeilijk zat, zoals iedereen nu kan weten. Maar om naast al deze verschillende culturen en politieke belangen ook nog eens een evident economisch zwak land als Griekenland (en Italië, enz.) bij de EU te betrekken is m.i. een niet te vergeven politieke misrekening. Immers, ieder goed ingevoerd burger behoorde indertijd te weten dat de Grieken bij lange na niet in staat waren het wetenschappelijk-technologische Noorden te evenaren.

Diegenen die deze fundamentele inschattingsfout tot op de dag van vandaag trachten te maskeren bewegen zich m.i. daarom op een hellend vlak.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Noem mij een politieke beweging in Nederland die voor 1990 tegen Europese eenwording was...Ik heb onlangs gelezen hoe de besluitvorming inzake toetreding van Griekenland verliep, niet erg fraai...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Noem mij een politieke beweging in Nederland die voor 1990 tegen Europese eenwording was
Hoe kon die er zijn als de leidende politici het indertijd totaal hebben laten afweten bij het inspireren van hun kiezers?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

5 Maanden (!) vruchteloos onderhandelen met de Grieken en nog steeds geen woord over een intelligente exit-strategie. Hoe ongeloofwaardig moet je als EU-bestuurder nog worden?
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Echt snappen hoe het proces loopt, doe je niet. Je bent in de ban van jouw anti Europa ideologie, of heb ik het mis?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Anti-Europa ideologie? In de ban van? Man, hoe verzin je het!

Dus als ik als betrokken en kritisch Europees burger aanmerkingen heb op de EU-dynamiek, dan zou ik volgens jou een anti-Europa ideologie aanhangen?

Zo'n absurde veronderstelling kan alleen ontspruiten aan het brein van een EU-gelovige die elke kritiek op zijn geborneerde whisfull thinking vijandig opvat.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Oei, ik heb je verkeerd begrepen, je bent erg pro Europa. Je ziet de grote voordelen van de Europese eenwording. Betrokken en kritisch. We zijn het eens....
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Treurig, zo’n afgang Hagenaars. Want waarom die leugenachtigheid? Om je eigen gelijk boven alles te willen stellen? Ben je echt zo’n kinderachtig persoon? Wat mij betreft was het echt niet nodig om jezelf zo nadrukkelijk belachelijk te maken.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik raak de draad volkomen kwijt. Ligt dat aan mij, of ben jij onduidelijk?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Voor iemand die van zichzelf zegt de draad helemaal kwijt te raken, heb je wel een hele grote bek, Hagenaars.
Plaats reactie