Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Elke veertien dagen doet Synovate een peiling, die is objectief, relevant en valide (Voor zover peilingen valide zijn natuurlijk... :mrgreen: )
Dan ziet het kabinet er als volgt uit: Op basis van Synovate, de beste peiling, van jl. vrijdag. VVD 36 zetels, CDA 16 en de PvdA 23...Net genoeg dus voor een riante Kamermeerderheid. Deze combinatie heeft ook in de Eerste Kamer een meerderheid...Groet, Lex.
Ik ga ervan uit dat zowel Rutte als van Haersma Buma nog door hun korte campagne een of twee stemmen winnen. Bij Samson ben ik daar niet zo zeker van. Hij is geen campagneman en bovendien heeft hij erg veel last van Roemer, een echte stemmentrekker. In elk geval zal dat de korte onderhandelingen niet erg beinvloeden. Ik vermoed dat de uitkomst bij voorbaat vaststaat...

Toevoeging op 18 augustus.
Inmiddels is er weer een peiling uit, het gaat niet erg goed met de campagnes: Rutte staat nu op 35 zetels, een flinke winst, maar kan hij als de grootste een meerderheidskabinet vormen? Want dat is natuurlijk wel de vraag:
VVD 35 zetels, CDA 14 zetels en de PvdA 23. Samen 72 zetels, drie of vier te weinig, Mijn god, strraks krijgen we toch nog een vier partijen kabinet...Ik moet er niet aan denken.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

De door mij voorspelde coalitie wordt wel steeds logischer:

Volgens Synovate: VVD 36 zetels, CDA 14 en de PvdA 30. Ruim voldoende voor een stabiel kabinet....Gelukkig, de rampspoed van een vierpartijencoalitie is afgewend.

Nu nog de zetelverdeling...De eerste vraag, blijven er twaalf zetels in Rutte 2? En welke zittende ministers mogen hun karwei niet afmaken.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

De PvdA heeft teveel gewonnen. Samenwerking met de VVD lijkt mij erg moeizaam, zoniet onmogelijk...


Er worden drie dingen over het hoofd gezien: 1. Rutte heeft zijn beleid tot inzet van de verkiezingen gemaakt. Met wie maakte hij dat beleid? Met het CDA. Dus dat is een goede coalitiegenoot. 2.De S.P. heeft voortdurend geroepen (En terecht.) Wij willen nu ook wel eens regeren. 3. Zittende ministers willen altijd graag hun beleid afmaken.
Ik gok op het navolgende scenario: de onderhandelingen met de PvdA lopen vast...Rutte haalt een kaart uit zijn mouw: rechtse variant met een klein rood randje:
VVD, CDA, D66 en SP.
Deze coalitie heeft een voldoende meerderheid in de beide kamers.

Een groot nadeel: vier partijen...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door fred neerhoff »

Ligt het niet veel meer voor de hand dat VVD en PvdA een coalitie vormen onder uitwisseling van financiële en sociale dossiers ? De VVD krijgt de financiële kaart en de PvdA de sociale. Zo'n heldere belangenuitwisseling kan bij hun beider achterban goed verdedigd worden.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Dat zou mooi zijn als de wensen van de PvdA gratis zouden zijn, maar dat is helaas niet zo. Bedacht moet daarbij ook nog worden dat er nog veel grote extra bezuinigingen aan zitten te komen. Ik zag vanochtend de Gucht die ons in herinnering brengt dat de begrotingen naar de nul lijn moeten, in 2015. Het PvdA programma lijkt mij onuitvoerbaar...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Dat zou mooi zijn als de wensen van de PvdA gratis zouden zijn, maar dat is helaas niet zo.


Een open deur, en vice versa voor dee VVD. Maar verder interesseert het mij eerlijk gezegd geen snars. Ze zoeken het maar uit; de kiezers hebben er toch geen invloed op. Wel weet ik dat als ze niet tot een heldere belangenuitwisseling komen, en in plaats daarvan op alle dossiers compromissen gaan doen, de kiezers zich terecht verraden zullen weten.
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Het idee van de VVD is (dacht ik) besparing op de overheid, geen lastenverhoging.

Krek mijn visie :


'Coalitie PvdA met VVD komt er niet'
DEN HAAG - Een coalitie tussen de twee grootste partijen PvdA en VVD gaat er vast niet komen. Dat zei Tiny Kox, senator van de SP, zaterdag in Tros Kamerbreed.

''Ik geloof niet dat het gaat gebeuren.'' Diederik Samsom zal heus niet zoveel water bij de wijn gaan doen, denkt Kox. Samsom heeft tijdens de campagne steeds gezegd dat de PvdA dicht bij de SP staat.

Als de PvdA nu naar rechts trekt, heeft ze een groot probleem, aldus de SP'er, die ook fractievoorzitter van de SP in de Senaat is. Hij gaat er vanuit dat de SP in de regering komt. Hij verwacht overigens geen kabinet voor kerstmis.

PvdA-prominent Adri Duivesteijn zei ook dat Samsom van een aantal standpunten niet af kan stappen , omdat hij anders ongeloofwaardig wordt. De VVD moet 'ongelofelijke' stappen doen richting PvdA, aldus het vroegere Kamerlid.

Alles over de verkiezingen in ons dossier
Door: ANP
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door fred neerhoff »

Waarom copieer je hier een ANP bericht?
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Krek mijn kijk op de zaak...
hagenaars

Re: Voorspelling, een tweede kabinet Rutte.

Bericht door hagenaars »

Ook Hans Wiegel in NRC Handelsblad zit, wat mij betreft, op het juiste spoor. In zijn collumn deze week.
Plaats reactie