Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Floris weet heel goed wat religie is en doet, maar hij kan zich er niet goed van los maken. :mrgreen: Een ideoloog...

Tussen Distantie en Betrokkenheid
Een Bericht aan de Tovenaarsleerlingen,Arthur Ringeling 2007.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Floris weet heel goed wat religie is en doet, maar hij kan zich er niet goed van los maken.
Zoveel is wel uit zijn geschrift duidelijk dat hij niets van de ware aard van religie begrijpt. Maar misschien dat hij religie onwillekeurig verwart met godsdienst, en misschien zelfs wel met de specifieke godsdienst waarmee hij is opgevoed? In dat laatste geval is hij als een patiënt die z'n eigen medicijnman is. Ik zou dan zeggen: hou je foute adviezen hoe je de wereld wilt verbeteren vooral voor jezelf!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Floris weet heel goed wat religie is en doet, maar hij kan zich er niet goed van los maken.
Omdat de mens nooit de eerste oorzaak van zijn bestaan kan achterhalen, verkeert die mens in fundamentele onzekerheid omtrent zijn lot. Religie is het zingevende antwoord op die existentiële onzekerheid. Religiekritici met wetenschappelijke pretentie als Paul Cliteur en Floris van Berg zouden dit moeten weten.

Maar bij ontstentenis van dit inzicht, snapt de morele dwingeland Floris van den Berg natuurlijk ook niet dat godsdiensten komen en gaan, maar dat religie altijd zal blijven bestaan.

Is het historisch besef van Floris van den Berg zó slecht ontwikkeld dat hij werkelijk denkt dat de abrahamistische godsdiensten kunnen ophouden te bestaan zonder dat daar andere religies voor in de plaats zullen komen?
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Ik heb het boekje natuurlijk niet gelezen, ben met andere dingen bezig, maar ik heb wel de lezing die hij gaf over dit onderwerp indertijd aangehoord. Ik dacht meteen, een Roomse jongen. Ideoloog. Tikkeltje onverdraagzaam. Daarna ben ik hem uit het oog verloren. Over zijn historisch besef heb ik geen oordeel...Hij liep laatst weg toen Rob Polak Stalin in het geding bracht. Victor Onrust ook trouwens...Wel vermakelijk.
Wat bedoel je met de eerste oorzaak van mijn bestaan? En wat kan ik niet achterhalen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

Ik sluit mij aan bij Afshin Ellian's eindoordeel over Cliteur's zoektocht naar harmonie http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... eze%20tijd, waar hij schrijft:

"De tien geboden van Mozes beginnen met God. Maar die van Cliteur beginnen met mens: ‘Bovenal bemin de mens’. Dit doen wij al in de hele moderne tijd, met alle gevolgen van dien."

Al met al een zwak filosofisch betoog met een hoog Akela-wij-doen-ons-best gehalte .
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Als je een ethiek zoekt en wie doet dat niet van tijd tot tijd? Dan is deze lang niet gek:

"Gebaseerd op zijn verkenners-ervaringen ontwierp Baden-Powell een nieuw jeugdspel dat in 1908 uitkwam als boek "Scouting for Boys". Terwijl hij dit schreef, testte hij zijn ideeën en methodes tijdens een kamp op Brownsea Island dat op 1 augustus 1907 begon, en vandaag de dag wordt gezien als het begin van Scouting.

Nadat hij getrouwd was met Olave St. Clair Soames, gaven hij, zijn vrouw en zijn zus Agnes leiding aan de scouts en de gidsen. Baden-Powell bracht zijn laatste jaren door in Nyeri, Kenia, waar hij in 1941 stierf."

Wel kritisch blijven, natuurlijk.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

Verder nog iets?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

In het boekje '"Liever een dode leeuw dan een levende hond" over de betekenis van de vrijdenker en humanist Leo Polak (1880 -1941)', onder redactie van Bert Gasenbeek in 2011 uitgegeven door het Humanistich Historisch Centrum en De Papieren Tijger, beoordeelt de geharnaste moralist Floris van den Berg, na lezing van Polak's 'Sexuele Ethiek' uit 1936, de zedenmeester Leo Polak als een voorloper van de seksuele revolutie van de zestiger jaren van de vorige eeuw. Hoe verdwaasd kan je zijn?

Dit is wat de Vrijdenker A. L. Constandse in zijn essay in De Gids van 1982 over die seksuele revolutie te vertellen had: http://www.dbnl.org/tekst/_gid001198201 ... 1_0020.php
hagenaars

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Ik geloof niet dat van den Berg en Constandse elkaar veel ontlopen, maar ik wil het morgen nog eens goed lezen..Wordt vervolgd. Ik heb het nog een keertje gelezen dat artikel en ik geloof dat van den Berg en Constandse gelijk oordelen over Leo Polak, een vrijdenker, humanist en een vooruitstrevend man, wegbereider naast vele anderen voor de seksuele hervorming van ons landje. Die seksuele hervorming kwam na de Tweede Wereldoorlog.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over Floris van den Berg en Paul Cliteur

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:ik geloof dat van den Berg en Constandse gelijk oordelen over Leo Polak
Wat mij betreft is het willen gelijkstellen van beide oordelen over het de "bijdrage" van Leo Polak aan de seksuele revolutie een opzettelijke verkrachting van de waarheid!
Plaats reactie