Anton snapt niets van humanisme.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Anton snapt niets van humanisme maar Lex ook niet

Bericht door fred neerhoff »

Victor Onrust schreef:Zowel Anton als Lex zijn in mijn ogen humanisten.
Moet kunnen!
hagenaars

Re: Anton snapt niets van humanisme.

Bericht door hagenaars »

@ Victor. Welk mensenrecht zou je willen afschaffen? of ongedaan maken? En waarom?
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Ik wil af van alle mensenrechten

Bericht door Victor Onrust »

Eigenlijk een nieuw topic, maar hier een voorschot:

Ik wil af van alle mensenrechten. Je kunt alleen zinvol van rechten spreken als er een soort van regering is die ze af kan dwingen. Al het andere is illusoire mooipraat. Ik ben voor burgerrechten. De rechten van een burger in een soevereine staat. Eventueel die van een burger in een federatie van staten. Je zou een soort wereldfederatie kunnen bedenken waaraan alleen staten of federaties mogen deelnemen waarvan die rechten aan zekere (tamelijk minimale) normen voldoen en die akkoord gaan met het afstraffen van overtredingen daarvan. Dat zou je dan met enige goede wil mensenrechten kunnen noemen. Als zo'n wereldfederatie dan heel machtig en groot zou worden zou zij kunnen overwegen om landen die zich nog niet aangesloten hebben daar (met geweld) toe te dwingen. In ieder geval zou tot de minimale rechten zeker niet het recht behoren voor iedere wereldburger om te gaan en staan waar die wil. Dat staat nu meen ik wel in de mensenrechten.
hagenaars

Re: Anton snapt niets van humanisme.

Bericht door hagenaars »

Wel eens van de V.N. gehoord?

De Verenigde Naties (afkorting: VN) zijn een internationale organisatie, opgericht in 1945 na de Tweede Wereldoorlog, door 51 landen. Het is een intergouvernementele organisatie die samenwerkt op het gebied van het internationale recht, mondiale veiligheid, behoud van mensenrechten, ontwikkeling van de wereldeconomie en het onderzoek naar maatschappelijke en culturele ontwikkelingen.

Uit verschillende mensenrechten volgt de vrijheid te gaan en te staan waar je wil...Elke vrijheid kent uiteraard beperkingen. En, nog belangrijker, het recht van de een is de plicht van de ander.
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Anton snapt niets van humanisme.

Bericht door Victor Onrust »

@Lex Ik heb geprobeerd je vraag serieus te beantwoorden. Zoals je wel vaker doet reageer je vervolgens niet echt op mijn antwoord maar kom je aanzetten met algemeenheden waaronder ik een veronderstelling proef van een tekortschieten van mijn kennis van de bestaande situatie. Je "Wel eens van de V.N. gehoord? " is wat dat betreft badinerend of voor mensen met langere tenen dan ondergetekende kleinerend of zelfs beledigend. Als "antwoord" dan maar: Heb jij je wel eens bezig gehouden met wat die geliefde VN van jou tegenwoordig eigenlijk voorstelt? Zeker geen wereldregering die rechten kan afdwingen toch? Het blijft kennelijk moeilijk voor je iets serieus te lezen en te nemen. Vooral als dat niet door Wikipedia of een andere god geschreven is.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Ik wil af van alle mensenrechten

Bericht door fred neerhoff »

Victor Onrust schreef:Je kunt alleen zinvol van rechten spreken als er een soort van regering is die ze af kan dwingen. Al het andere is illusoire mooipraat.
Zeker, want recht is macht (Spinoza). Zit wat in, vind je ook niet?
hagenaars

Re: Anton snapt niets van humanisme.

Bericht door hagenaars »

@Victor. Jij werpt geloof ik een vraag op, je wilt regeringen die mensenrechten omzetten in burgerrechten. Die regeringen bestaan en ze richtten een organisatie op, de V.N. Aan jouw eis is voldaan. We hebben tegenwoordig zelfs een Strafhof. :D
Plaats reactie