geprogrammeerd leven

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

De primaire motivatie van wetenschap is nieuwsgierigheid. Maatschappelijk nut telt slechts secundair. Verder is de richting waarin wetenschap zich beweegt in principe onvoorspelbaar. De menselijke evolutie dus eveneens. Alsook die van de andere levende organismen.

Tel uit je winst! Hoezo ratio?
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Helemaal juist is jouw stelling niet. In de farmaceutische industrie vindt veel wetenschap plaats, en daar zeker in bepaalde richting...Het is slechts één voorbeeld, ik heb er nog wel een paar.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

Jij gaat er impliciet vanuit dat de farmacie geen sprongsgewijze nieuwe wegen zal gaan bewandelen dan die ze nu volgt. Dit is onjuist, en een volslagen miskenning van wat wetenschap vermag.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Ik herhaal, je hebt gedeeltelijk gelijk. De wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn beschreef de voortschrijdende ontwikkeling van kennis in de vorm van paradigma's[1]. Bij het toepassen van een wetenschappelijke methode komen steeds opnieuw waarnemingen naar boven die niet in de bestaande modellen of paradigma's passen (anomalieën).
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Ik herhaal: de richting waarin wetenschap zich ontwikkelt is in principe ONvoorspelbaar.

Kijk ook even naar de geschiedenis van de wetenschap om deze stelling bevestigd te zien.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Die onvoorspelbaarheid is maar gedeeltelijk juist. Juist de techniek wijst altijd in een zekere richting, namelijk verbetering van het mechaniek.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

Dom gelul, de clou ontgaat je volledig. Nieuwe ideeën zijn ONvoorspelbaar. (Nieuw = wat er daarvoor niet was.)
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Misschien kun je even kort uitleggen wat mij ontgaat, een lab gaat niet op een gedenkwaardige maandagochtend maar zo'n beetje willekeurig aan het knoeien...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

Kijk een naar de richting waarin de kunsten zich op langere termijn ontwikkelen: ONvoorspelbaar.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Een goed voorbeeld, toch is kunsthistorisch onderzoek wel degelijk mogelijk en nuttig.
Plaats reactie