geprogrammeerd leven

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

Natuurlijk bestaan er wel degelijk aangeboren gedragspatronen (instincten, of zo je wilt geprogrammeerde gedragsvormen). Een spin spint zijn web zonder dat hem dat aangeleerd is, en een mensenbaby huilt zonder enige training. De ethologen Nico Tinbergen en Konrad Lorenz hebben omstreeks 1940 uitvoerig over zulke instincten gepubliceerd.

De zeer invloedrijke psycholoog Skinner, grondlegger van het zogenaamde behaviorisme (gedragskunde) heeft de invloed van instincten op gedrag echter altijd miskend. Gelukkig begint na dik een halve eeuw zijn invloed op de mens- en dier wetenschappen eindelijk te tanen. In plaats daarvan komt er weer meer aandacht voor de rol van instincten op het gedrag van levende organismen.

Zie ook Frans de Waal, “Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn”, Atlascontact, 2016. In dit boek laat De Waal onomstotelijk zien dat intelligentie bij de verschillende levensvormen (mens en dier) slechts gradueel, en niet fundamenteel anders is.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Als je voorbeelden kiest als een spin of een baby dan klopt het wel, gedrag is geprogrammeerd. Ik ben benieuwd wanneer de eerst hond hier gaat reageren en een bijdrage levert
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

Haha, er zijn zelfs lieden die het voortplantingsinstinct bij mensen ontkennen.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Haha, er zijn zelfs lieden die het voortplantingsinstinct bij mensen ontkennen.
Die lieden hebben een probleem, wellicht last van een laag libido: http://www.allesoverseks.be/themas/seks ... aag-libido
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Boeiend.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

assimoy schreef:Ik kan geen maatschappelijk belang zien in ruimtevaart waarmee we begonnen zijn na beeindiging van de Koude Oorlog met de Sovjet Unie.
De maakbare samenleving is een gevaarlijke fictie; nieuwsgierigheid (bron van alle wetenschap en techniek) valt niet te onderdrukken en zou je ook niet moeten willen.
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Een helder standpunt...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door fred neerhoff »

assimoy schreef:Ik wilde ...de vraag stellen of wij niet door onze basic instincts gedreven, beslissingen nemen zonder de draagwijdte te overzien.
Als er een kind geboren wordt, kan of wil jij dan de draagwijdte van die geboorte overzien?
assimoy schreef:Ik kan geen maatschappelijk belang zien in ruimtevaart
Jij niet, anderen wel. Kijk maar https://nl.wikipedia.org/wiki/Bemande_ruimtevaart
hagenaars

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door hagenaars »

Het gaat verder dan een persoonlijk belang. Over ruimtevaart beslissen we collectief. Dat kan betekenen dat de meerderheid, het bestuur anders aankijkt tegen de meest wenselijke richting...
assimoy
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 09:26

Re: geprogrammeerd leven

Bericht door assimoy »

Hagenaars : ............... "De maakbare samenleving is een gevaarlijke fictie; nieuwsgierigheid (bron van alle wetenschap en techniek) valt niet te onderdrukken en zou je ook niet moeten willen.......... "
In mij beleving is een niet te onderdrukken eigenschap een geprogrammeerd instinct ( of drang ) al tijdens de foetustijd ontstaan.
Vraag : " wat bewoog volgens jou Galileo tot het bestuderen van ons sterrenstelsel en waarom volgden Copernicus, Kepler en zovele anderen daarmede zware straffen riskerend ?
Plaats reactie