ISLAM RADICALISERING

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Zonder werk, zonder perspectief. Genegeerd, gehaat. Miskent.
En de oorzaak is volgens jou?
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Structureel van aard en niet primair cultureel of religieus. Gevestigden tegen de nieuwkomers, de buitenstaanders. Zie daarvoor het werk van Norbert Elias.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: De oorzaak ligt in de " misfit ". Zonder werk, zonder perspectief.
De feiten bewijzen het tegendeel. Ook geslaagde moslim jongeren, met baan enz. vertrekken voor de jihad naar Syrië.
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Ik geloof er niets van, er zal altijd een structureel probleem aan ten grondslag liggen. Denk ik. Ik heb overigens weinig materiaal gevonden inzake de complexe motieven.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

Goh, ik dacht dat jij iemand van de feiten was? Je gaat toch niet ontkennen dat er jihadisten zijn met een hogere opleiding en een baan?
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Jazeker zijn die er, maar ook zij kunnen een structurele belemmering ervaren, zeker samen met hun maten.
Zij kunnen zich buitenstander voelen, versus de gevestigden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door fred neerhoff »

Heerlijk he, zo'n term "structureel", dan kan je lekker vaag blijven. Man wordt toch een concreet in plaats van dat gezemel van je.
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Nee, hoor. Ik ben niet vaag, ik geef aan dat we er met de religieuze kaart alleen niet komen. Er moet een ander vast gegeven zijn dat hen hindert. De sociale realiteit is voor structureel functionalisten het best te begrijpen door te kijken naar grotere sociale gehelen als het sociaal systeem, het cultureel systeem, het politiek systeem en het economisch systeem. Deze boven-individuele gehelen bepalen het individuele handelen en de attitudes en motieven van mensen. Dit neigt naar sociale determinatie.
sberg
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 aug 2015, 17:46

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door sberg »

is de islam het grootste probleem dat de vluchtelingen in Nederland met zich meebrengen?
hagenaars

Re: ISLAM RADICALISERING

Bericht door hagenaars »

Geen idee, ik ben er niet van overtuigd dat religie het hoofdprobleem is, zoals ik bovenstaand betoogde.
Plaats reactie